این پژوهش، که جنبه نظری دارد با هدف بررسی غایت شناسی تربیت عقلانی در ساحت فردی از دید آیت الله جوادی آملی انجام شده است. در این تحقیق به روش تحلیلی ـ استنباطی به این سؤال پاسخ داده میشود که: "الگوی تربیت عقلانی در ساحت فردی از دیدگاه استاد جوادی آملی چگونه است؟" در پاسخ به این پرسش، نویسنده ضمن بررسی و اشاره به معنا، مفهوم، منزلت، قلمرو و شناخت عقل و تحلیلی از مفهوم تربیت عقلانی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و این نکته که عقل انسانی تربیتپذیر، و دارای ابعاد و اقسام نظری و عملی است، سعی کرده است با توجه به آثار ایشان اهداف و غایات تربیتی در ساحت فردی تربیت عقلانی را استخراج کند. آیت الله جوادی آملی از عالمانی است که با عنایت به این موضوع و ضرورت، اهتمامی بلیغ به طرح این مسئله ورزیده و تأملاتش را در این باب عرضه نموده است و تأکید فراوان بر منزلت عقل در هندسه معرفت دینی و تربیت عقلانی از جنبه فردی دارد. از دیدگاه ایشان، عقل بار ارزشی دارد و جزئی از دین است، نه در مقابل آن. در پایان پس از گردآوری اطّلاعات به روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوا این نتایج به دست آمد که عبارت است از: تهذیب و تزکیه نفس، محبت راستین، حیات حقیقی (شخصیت درونی) و دوری از غفلت.
رضایی, محمد جعفر, نوروزی, رضا علی, & سپاهی, مجتبی. (1393). غایت شناسی تربیت عقلانی در ساحت فردی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(25), -.
MLA
محمد جعفر رضایی; رضا علی نوروزی; مجتبی سپاهی. "غایت شناسی تربیت عقلانی در ساحت فردی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22, 25, 1393, -.
HARVARD
رضایی, محمد جعفر, نوروزی, رضا علی, سپاهی, مجتبی. (1393). 'غایت شناسی تربیت عقلانی در ساحت فردی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(25), pp. -.
VANCOUVER
رضایی, محمد جعفر, نوروزی, رضا علی, سپاهی, مجتبی. غایت شناسی تربیت عقلانی در ساحت فردی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1393; 22(25): -.