هدف پژوهش اولویتبندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان بر اساس دیدگاه والدین دانشآموزان و روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری والدین 4000 نفر از دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه منطقه دو آموزش و پرورش قم بودند که 351 نفر از آنان بر اساس جدول براورد حجم نمونه از روی جامعه مورگان و کرجسی به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته حاوی 20 عامل در طیف سؤالات آرایش رتبهای با پایایی 878/0 مطابق آلفای کرانباخ استفاده شد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس آزمون Z تکگروهی نشان داد که اولاً تمامی عوامل مورد مطالعه نمره Z بزرگتر از Z بحرانی در سطح اطمینان 99/0 برای آزمون یکدامنه بهدست آوردهاند. ثانیاً از دیدگاه والدین تلاش به منظور کسب روزی حلال در امرار معاش، تشویق فرزندان به صداقت و راستگویی، رعایت حقالناس، اعتقاد به وحدانیت خداوند متعال، افزایش و تقویت روحیه گذشت و فداکاری توسط والدین و پایبندی خانواده به روحیه عدالتگرایی و عدالتخواهی به ترتیب از مؤثرترین و اولویتدارترین عوامل خانوادگی تأثیرگذار در تربیت دینی فرزندان شناخته شد و پایبندی والدین به شئون اسلامی، التزام والدین به روزهداری در ماه رمضان، رعایت دستورهای دینی توسط والدین، برپاداشتن نماز توسط والدین در زمان مناسب، شرکت والدین در نماز جماعت و محافل قرآنی در الویتهای انتهایی قرار گرفت.
فضل الهی قمشی, سیف اله, & ملکی توانا, منصوره. (1393). اولویت بندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(25), -.
MLA
سیف اله فضل الهی قمشی; منصوره ملکی توانا. "اولویت بندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22, 25, 1393, -.
HARVARD
فضل الهی قمشی, سیف اله, ملکی توانا, منصوره. (1393). 'اولویت بندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(25), pp. -.
VANCOUVER
فضل الهی قمشی, سیف اله, ملکی توانا, منصوره. اولویت بندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1393; 22(25): -.