هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه «فرزندپروری در نگرش اسلامی» است. در همین راستا، پرسشنامهای درباره فرزندپروری بر اساس عوامل اسلامی تدوین، و برای تعیین روایی محتوایی از متخصصان علم تربیت و مشاوره نظرخواهی شد. پس از اعمال نظر ایشان، پرسشنامه نهایی همزمان با پرسشنامه فرزندپروری بامریند بر روی 1220 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه سال 1394 در نواحی 1، 2و 3 شهرستان اصفهان اجرا گردید. با استفاده از نرمافزار SPSS و با اجرای تحلیل عاملی، شش عامل از پرسشنامه استخراج شد که در مجموع، 54 سؤال از 182 سؤال طرح شده را در بر گرفت و 56 درصد از واریانس سؤالها را تبیین کرد. برای بهدستآوردن عاملهای پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده شد. این روش با استفاده از شیوه تحلیل عوامل اصلی و چرخش واریماکس و در نظر گرفتن اندازههای ویژه بیشتر از یک انجام شد. پس از آن به نامگذاری عوامل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرداخته شد که عبارت است از: اخلاص والدین در تربیت، ارزشهای تربیتی، منطق در تربیت فرزندان، ارتباط انسان در تربیت، اهتمام والدین به نقش خدا در زندگی، بیمبالاتی والدین در تربیت دینی. همسانی درونی سؤالات با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که 941/0 را به دست داد. همچنین، ضریب همبستگی پرسشنامه با خردهمقیاسهای آزادگذاری، استبدادی و اقتدار منطقی از پرسشنامه «فرزندپروری بامریند» محاسبه شد که به ترتیب عبارت است از: 179/0-، 140/0- و 586/0. بنابراین، اعتبار و روایی پرسشنامه در حد مطلوبی است و این ابزار، فرزندپروری را در نگرش اسلامی بخوبی میآزماید.
مکتوبیان بهارانچی, آسیه, کلانتر کوشه, سید محمد, & خوانین زاده, محمدحسین. (1394). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه فرزندپروری در نگرش اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 23(27), -.
MLA
آسیه مکتوبیان بهارانچی; سید محمد کلانتر کوشه; محمدحسین خوانین زاده. "ساخت و هنجاریابی پرسشنامه فرزندپروری در نگرش اسلامی", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 23, 27, 1394, -.
HARVARD
مکتوبیان بهارانچی, آسیه, کلانتر کوشه, سید محمد, خوانین زاده, محمدحسین. (1394). 'ساخت و هنجاریابی پرسشنامه فرزندپروری در نگرش اسلامی', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 23(27), pp. -.
VANCOUVER
مکتوبیان بهارانچی, آسیه, کلانتر کوشه, سید محمد, خوانین زاده, محمدحسین. ساخت و هنجاریابی پرسشنامه فرزندپروری در نگرش اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1394; 23(27): -.