هدف این پژوهش، بررسی و نقد نظام تربیتی سارتر با تأکید بر آرای تربیتی شهید مطهری است. روش پژوهش بنیادی ـ کاربردی و روش مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع اسنادی است. نتایج پژوهش نشان داد، بعد اهداف در نظام تربیتی مبتنی بر آرای سارتر شامل نسبیتگرایی در تعلیم و تربیت، فعال بودن شاگردان، یادگیری فردی، آزاد اندیشی و پرورش خلاقیت است؛ هم-چنین اصول تربیتی برگرفته از آرای وی شامل اصل فعالیت، مسؤلیتپذیری، آزادی، خلاقیت، نسبیت و شکاکیت است به علاوه روشهای تربیتی مستخرج از آرای تربیتی وی نیز شامل روش گفت و شنود و کلاس درس باز است. از سوی دیگر بعد اهداف در نظام تربیتی مبتنی بر آرای شهید مطهری شامل شناخت خداوند و نزدیکی به او، خود شناسی، توجه به فرد و اجتماع، آزادی معنوی، پرورش روحیه انتقادی بین افراد جامعه، پرورش قوه تفکر و ابتکار، ایجاد و تقویت روحیه علمی در متعلم و ایجاد روحیه اعتماد به نفس بین فراگیران است. همچنین اصول تربیتی وی نیز شامل هماهنگی با فطرت، پیوند تربیت با معنویت، بهرهگیری از اراده، و مجموعه روشهای تربیتی فلسفه تربیتی وی نیز شامل تعقل، تکریم، عبادی و... است. بر این اساس با تأکید بر آرای تربیتی شهید مطهری میتوان آرای تربیتی سارتر را در زمینههایی چون عدم ملازمت تربیت با معنویت، نفی فطرت انسان، عدم هدفمندی، غفلت از نقش و جایگاه معلمان در تعلیم و تربیت و افراط بر آزادی مطلق متعلمان مورد نقد و بررسی قرار داد.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1376). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه
صالحی، اکبر؛ مرادی، امیر؛ فیروزی، اسماعیل (1393). نگاهی جامع به تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مرتضی مطهری با تأکید بر اصول، اهداف و روشهای تربیتی. مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. س 22. ش 25
عبداله یار، علی (1387). تبیین دلالتهای تربیتی نظریه "شدن" از منظر انسانشناسی اگزیستانسیالیسم و نقد آن بر اساس نظرات شهید مطهری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
عطاران، محمد (1371). آرای مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک. تهران: مدرسه.
Barrett.(1962) Irrational Man, A Study In Existential Philosophy,(New York, INC Company) .Berdyaev, N.(1979) Slavery and freedom,(New York, Macmillan publishing).
Brubacher, J. S.(1973) The Philosophy of Education, (New York, Macmillan Publishing).
Chambliss, J.J.(1996) Philosophy of Education and Encyclopedia ,( New York & London Garland Publishing).
Given, l .m (2008).Encyclopedia of qualitative research methods. California & London: sage publications
Haggerson, Nelson. L. (1991). Philosophical inquiry: Implicative Criticism .In: Forms of Curriculum Inquiry SUNY Series in Curriculum Issues and Inquiries. By Short, Edmund C. State University of New York Press
Macquarrie, J.(1971) 20th Century Religious Thought,( London, SCM Press )
Macquarrie, J.(1972) Existentialism, (New York, Macmillan Press).
Sartre, J. P.(1976) Being and Nothingness, Translated by Hazel E. Barnes, (England, University of Colorado Publishing).
Ulrich, R.(1961) Philosophy of education, Between man and man,( New York, American Company).
Wahl J.,(1969) Philosophy of existence, Translated From French By F.M. Lorry,( London: Rutledge &Kegan Paul). C. Winch, J. Gingel, J. (1998) Key Concepts in the philosophy of education, (London, Rutledge)
سبحانی نژاد, مهدی, عبداله یار, علی, & احمدآبادی آرانی, نجمه. (1394). نقدنظام تربیتی مبتنی بر فلسفه سارتر با تأکید بر آرای شهید مطهری. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 23(29), 83-106.
MLA
مهدی سبحانی نژاد; علی عبداله یار; نجمه احمدآبادی آرانی. "نقدنظام تربیتی مبتنی بر فلسفه سارتر با تأکید بر آرای شهید مطهری", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 23, 29, 1394, 83-106.
HARVARD
سبحانی نژاد, مهدی, عبداله یار, علی, احمدآبادی آرانی, نجمه. (1394). 'نقدنظام تربیتی مبتنی بر فلسفه سارتر با تأکید بر آرای شهید مطهری', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 23(29), pp. 83-106.
VANCOUVER
سبحانی نژاد, مهدی, عبداله یار, علی, احمدآبادی آرانی, نجمه. نقدنظام تربیتی مبتنی بر فلسفه سارتر با تأکید بر آرای شهید مطهری. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1394; 23(29): 83-106.