احمدی سعدی، عباس (۱۳۹۵)، بررسی امکان تأسیس فلسفه تعلیموتربیت صدرایی، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، سال ۲۵، ش ۳۵.
اکبریان، رضا (۱۳۸۶)، جایگاه انسان در حکمت متعالیه، خردنامه صدرا، ش ۵۰: ۲۱ ـ ۴۱.
بلخاری، حسین و حسینی شاهرودی، سیدمرتضی (۱۳۹۴)، وجوه هستیشناختی و معرفتشناختی انسان کامل در آراء ابن عربی و ملاصدرا، آموزههای فلسفه اسلامی، ش ۱۷: ۴۷ ـ ۷۴.
پورحسن، قاسم و هاشمی، خدیجه (۱۳۹۰)، مطالعه تطبیقی مدل تربیت دینی از دیدگاه صدرالمتألهین و اریک فروم، اندیشه دینی: ۲۱ ـ ۴۲.
جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۳)، رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه، دوره ۲۰ جلدی، قم: انتشارات اسراء.
حسینی شاهرودی، سیدمرتضی و استثنائی، فاطمه (۱۳۹۳)، جایگاه هستیشناختی فیض منبسط در حکمت متعالیه، حکمت صدرایی، سال سوم: ۶۹ ـ ۸۳.
حسینی، معصومه (۱۳۹۰)، مبانی نظری تربیت در اندیشه ملاصدرا، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، دانشکده علوم وتحقیقات اسلامی.
حکمت، نصرالله (۱۳۸۵، انجماد فلسفه اسلامی درحالحاضر، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه کلام ادیان و عرفان: 167 ـ 186.
خالقیپور، علی و سعیدی، احمد (۱۳۹۵)، قاعده الواحد ازمنظر فلسفه و عرفان اسلامی، نشریه معرفت، سال ۲۵، ش ۲۲۱: ۴۵ ـ ۶۲ .
خسرونژاد، مرتضی؛ قمی، محسن و شریفانی، محمد (۱۳۸۷)، نظریه حرکت جوهری، پیامدهای فلسفی و تربیتی، اندیشه دینی: ۹۱ ـ ۱۱۶.
دورانت، ویلیام جیمز (1335)، تاریخ فلسفه، مترجم عباس زریاب خوئی، تهران: چاپ تابان.
راستیان، ابراهیم و هوشنگی، حسین (۱۳۹۳)، بازخوانی مفاهیم فلسفی در پرتو نظریة وحدت شخصی وجود صدرالمتألهین، نشریه حکمت صدرایی، سال سوم، ش1: ۸۵ ـ ۹۶.
رجبی، طاهره و میرزامحمدی، محمدحسن (۱۳۹۷)، بررسی الگوی تربیتی مبتنیبر جهاد در زمینهسازی تمدن نوین اسلامی، دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره ۱، ش ۱.
رحیمپور، فروغالسادات و بیادار، هنگامه (۱۳۹۵)، روشهای تربیت نفس از دیدگاه ملاصدرا، انسانپژوهی دینی، سال ۱۳، ش ۳۶: ۷۳ ـ ۹۰.
رسولی شربیانی، رضا؛ جمشیدیراد، محمدصادق و خودروان، حسن (۱۳۹۲)، تبلور انسانشناسی صدرایی در نهضت امام خمینی(ره)، دوفصلنامة حکمت صدرایی: ۳۱ ـ ۴۲.
رهنما، اکبر (۱۳۸۹)، نقادی رویکرد استنتاج در فلسفه تعلیموتربیت، نخستین همایش انجمن فلسفه تعلیموتربیت در ایران.
سارتر، ژان پل (۱۳۵۵)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه مصطفی رحیمی، تهران، مروارید، چاپ ۵.
سلیمانی، جواد (۱۳۹۴)، نقد دیدگاههای مکتب اگزیستانسیالیسم درباره هویت انسان، پژوهشهای اعتقادی و کلامی، شماره ۲۰: ۴۹ ـ ۶۸.
شکوهی، غلامحسین (۱۳۸۷)، تعلیموتربیت و مراحل آن، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
شمشیری، بابک و نقیبزاده، عبدالحسین (۱۳۸۴)، فرایند تعلیموتربیت با اقتباس از مبانی عرفان اسلامی، دانشور رفتار، ش ۱۲: ۷۳ ـ ۸۹.
شمشیری، محمدرضا (۱۳۹۵)، اضلاع تربیت در هندسه صدرایی، باتأکیدبر چهارگانه مراحل، اهداف، اصول و روشها، خردنامه صدرا، ش ۸۶: ۴۹ ـ ۶۸.
صدر، سیدموسی (۱۳۸۸)، نقش متربی در تربیت، پژوهشهای قرآنی، دوره ۱۵: ۷۲ ـ ۸۹.
صدرالمتألهین، محمدبنابراهیم (۱۳۶۰)، أسرار الآیات و أنوار البینات، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه اسلام، چاپ اول.
صدرالمتألهین، محمدبنابراهیم (۱۳۶۳) مفاتیح الغیب، تصحیح و مقدمه محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
صدرالمتألهین، محمدبنابراهیم (۱۳۶۶) الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تهران: سروش.
صدرالمتألهین، محمدبنابراهیم (۱۹۸۱م) الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت، دار إحیاء التراث العرب، چاپ سوم.
صدرالمتألهین، محمدبنابراهیم (بیتا)، منطق نوین، ترجمه و شرحِ عبدالمحسن مشکوة الدینی، تهران.
کارکن بیرق، حبیب (۱۳۸۹)، حکمت متعالیه و بحرانهای انسان معاصر، نشریه معرفت، ش ۱۵۵.
کوی، لوتان (۱۳۷۸)، آموزشوپرورش: فرهنگها و جوامع، ترجمه: دکتر محمد یمنی دوزی سخابی، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
کیانی، معصومه و صادق زاده قمصری، علیرضا (۱۳۹۰)، تبیین رویکردهای غالب روششناختی پژوهش فلسفه تعلیموتربیت در ایران و توصیف روششناختی رسالههای دکتری، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت: ۱۱۹ ـ ۱۳۲.
گنابادی، سلطانمحمد (۱۳۸۴)، ولایتنامه، تهران: انتشارات حقیقت، چاپ دوم.
گنابادی، ملاعلی (بیتا)، صالحیه، تهرانک انتشارات حقیقت.
مجله خلق (۱۳۸۹)، مقدمهای بر نقش مربی در تربیت اخلاقی (۱)، ش ۱۹.
مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۸۰)، شرح جلد هشتم اسفار اربعه، ج ۲، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مقدادیان، عادل و شمس، محمدجواد (۱۳۹۳)، نقش واسطه فیض در تفویض تکوینی، پژوهشنامه ادیان، سال هفتم، ش ۱۵: ۱۱۱ـ ۱۳۹.
منزه، مهدی و کاوندی، سحر (۱۳۹۶)، ملاصدرا، وحدت تشکیکی یا وحدت وجود (گذار ملاصدرا از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی وجود)، حکمت صدرایی، سال ۵: ۱۶۹ ـ ۱۸۶.
نقیبزاده، میرعبدالحسین (۱۳۹۲)، نگاهی بر فلسفه آموزشوپرورش، چ ۲۹، تهران: نشر طهوری.
نوروزی، رضاعلی و بابازاده، طاهره (۱۳۸۹)، پیامدهای تربیتی نفس ازمنظر ملاصدرا، اندیشه نوین دینی، سال ۶، ش ۲۳: ۹۱ ـ ۱۱۲.
نیلی احمدآبادی (۱۳۹۲)، جایگاه تعلیموتربیت اسلامی در علوم انسانی، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال سیزدهم، ش ۲.
وجدانی، فاطمه (۱۳۹۳)، جایگاه و حدود تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت و تأملی در برخی مفاهیم موجود، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، سال ۲۲، ش ۲۲: ۱۱۵ ـ ۱۴۴.