ابنسینا، حسینبنعلی(1326)، تسع رسایل، القاهرة: دارالعرب.
ابنسینا، حسینبنعلی(1383)، پنج رساله، همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
ابنسینا، حسینبنعلی(1404)، الشفاء، طبیعیات و الهیات، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
ابنسینا، حسینبنعلی(1988)، علم الاخلاق (ضمیمه المذهب التربوی عند ابنسینا، عبدالامیر شمسالدین، الشرکة العالمیة للکتاب: بیروت.
ارسطو (1368)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ارسطو (1384)، سیاست، ترجمه حمید عنایت، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
افلاطون (بیتا)، قوانین (جلد چهارم دوره کامل آثار افلاطون)، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
ایمانی، محسن و بابایی، محمداسماعیل (1387)، ارزششناسی فارابی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی، تربیت اسلامی، ش 7.
التوحیدی، ابوحیان (1422)، الهوامل و الشوامل، دارالکتب العلمیه: بیروت.
جیمز، ویلیام (1382)، گفتگوهایی با معلمان در زمینه روانشناسی و با دانشآموزان درباره برخی از ایدئالهای زندگی، ترجمه شمسالدین هاشمیمقدم، اراک: انتشارات دانشگاه اراک.
خزایی، زهرا و رامادان، نسرین (1392)، رشد اخلاقی، اصول و روشهای آن ازنظر افلاطون، فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشهای فلسفی کلامی، دانشگاه قم، سال چهاردهم، ش 3 و 4.
خلیلی، سلیمه؛ افشاری، لیلا و عباسی، محمود (1390)، بررسی تعلیموتربیت اخلاقی از دیدگاه ابنسینا، فصلنامه تاریخ پزشکی، ش 8.
داهیگ، چارلز (1393)، قدرت عادت: چرایی کارهایی که انجام میدهیم، در زندگی و کسبوکار، ترجمه مصطفی طرسکی، ترجمه معصومه ثابتقدم، ویراستار ادبی طاهره خیرآبادی، تهران: نشر نوین.
رفیعی، بهروز (1390)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن (جلد سوم: امام محمد غزالی)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت.
رفیعی، بهروز (1392)، مربیان بزرگ مسلمان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت.
رفیعی، بهروز (1396)، مربیان ما «تاریخ اندیشههای تربیتی مربیان مسلمان»، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
روسو، ژان ژاک (1384)، امیل یا آموزش و پرورش، ترجمه ع. سبحانی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی فرخی.
سیاسی، علیاکبر (1355)، علم النفس یا روانشناسی ازلحاظ تربیت، تهران: دهخدا.
صفی، فخرالدین علی (1393)، لطایف الطوایف، تصحیح و تعلیقات حسین نصیری جامی، تهران: انتشارات مولی.
العامری النیشابوری، ابوالحسن محمدبنیوسف (1336)، السعادة و الاسعاد فی السیرة الانسانیة، به اهتمام مجتبی مینوی، تهران: دانشگاه تهران.
عثمان، عبدالکریم (1373)، روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان مسلمان، مترجم محمدباقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
عطاران، محمد (1368)، آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
غزالی، ابوحامد محمد (1380)، کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
غزالی، ابوحامد محمد (1414)، الرسالة اللدنیة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
غزالی، ابوحامد محمد (1994)، روضة الطالبین و عمدة السالکین، بیروت: دارالکتب العلمیة.
غزالی، ابوحامد محمد (بیتا)، احیای علومالدین، بیروت، دارالمعرفة.
فارابی، ابونصر محمد (1981)، تحصیل السعادة، حققه و قدم له و علق علیه جعفر آل یاسین، بیروت: دار الاندلس.
فراهانی، حسن (1380)، بررسی آراء تربیتی امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی، معرفت، ش 44.
کاردان، علیمحمد (1381)، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: سمت.
کاردان، علیمحمد و همکاران (1372)، فلسفه تعلیموتربیت، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت.
کانت، امانوئل (1372)، تعلیموتربیت (اندیشههایی درباره آموزش و پرورش»، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران: دانشگاه تهران.
کریمی، عبدالعظیم (1380)، آسیبشناسی تربیت مبتنیبر عادت، پیوند، ، شماره 259.
گوتک، جرالد ال (1378)، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت.
ماوردی، ابوالحسن علیبنمحمدبنحبیب (1372)، الدنیا و الدین، ترجمه عبدالعلی صاحبی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
مسکویه، احمد بنمحمدبنیعقوب (1371)، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، تحقیق و تصحیح حسن تمیم، قم: بیدار.
مطهری، مرتضی (1391)، سیری در نهج البلاغه، قم ـ تهران: صدرا.
میّلاد، مفتاح و مفتاح العماری (2016)، السیاسة و الاخلاق عند الماوردی، القاهرة: مکتبة الثقافة الدینیة.
نقیبزاده، میر عبدالحسین (1391)، نگاهی به فلسفه آموزشوپرورش، تهران: طهوری.
هاشمیمقدم، شمسالدین (1374)، «اندیشههای فلسفی، روانشناختی و تربیتی ویلیام جیمز»، پژوهشهای تربیتی، ش 3 و4.
وسای، ژانه (1325)، آراء فلاسفه درباره عادت، ترجمه برزو بن خداد سپهری، بیجا: بینا.
یالجن، مقداد (1395)، درآمدی بر تربیت اخلاقی در اسلام، ترجمه، تلخیص و اضافات بهروز رفیعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.