قرآن کریم.
نهجالبلاغة (1414ق)، گردآوری محمدبنحسین شریفالرضى، تصحیح صبحی صالح، قم: هجرت.
ابنبابویه قمی، محمدبنعلی بنحسین (1362)، الخصال، علیاکبر غفاری، قم: جامعه مدرسین.
ابنمنظور، محمدبنمکرم (1414ق)، لسانالعرب، بیروت: دار الصادر.
اعرافی، علیرضا (1393)، نقش نخبگان دینی در تربیت دینی، دوفصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی. 6 (1): 44 ـ 25.
انیس، ابراهیم؛ منتصر، عبدالحلیم؛ صوالحی، عطیه و احمد، محمدخلف (1387)، المعجم الوسیط، تهران: اسلامی.
باقری، خسرو (1389)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول و دوم، تهران: مدرسه.
بناری، علیهمت (1380)، نگاهی به عوامل آسیبشناسی تربیت دینی نوجوانان و جوانان (باتأکیدبر عوامل آسیبزا در نظام آموزشوپرورش، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 3 (2): 186 ـ 171.
بناری، علیهمت (1383)، نگرشی بر تعامل فقه و تربیت، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
بهروز، زهرا و توسلی، طیبه (1394)، تقدم تزکیه بر تعلیم و انعکاس آن در ویژگیهای مربی و معلم از دیدگاه اسلام، فصلنامه پژوهشنامه تربیت تبلیغی. 3 (5): 176 ـ 149.
تمیمى آمدى، عبد الواحدبنمحمد (1410ق)، غررالحکم و دررالکلم، تصحیح مهدی رجائى، قم: دارالکتاب الإسلامی.
جعفری تبریزی، محمدتقی (1390)، ارکان تعلیموتربیت، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
الجوهری، اسماعیلبنحماد (1404ق)، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربیة، بیروت: دارالعلم.
حرعاملی، محمدبنحسن (1409ق)، وسائلالشیعه، قم: مؤسسه آلالبیت(ع) لاحیاءالتراث.
حسنی بافرانی، طلعت و حیاتی، طیبه (1396)، اصول حاکم بر فرایند تربیت ازمنظر تفسیر من وحی القرآن و التحریر و التنویر، فصلنامه مطالعات تفسیری، 8 (31): 150 ـ 133.
حمیدزاده، محمدصادق (1387)، آسیبشناسی تربیت دینی باتأکیدبر مفهوم دینداری. فصلنامه انسانپژوهی دینی، 5 (16): 166 ـ 145.
داوودی، محمد (1386)، تربیت دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
داوودی، محمد (1388)، تأملی در معنای تربیت دینی و نسبت آن با مفاهیم نزدیک، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعه اسلای معاصر، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
داوودی، محمد (1395)، نقش معلم در تربیت دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسینبنمحمد (1416ق)، معجم مفردات الفاظ قرآن، تهران: المکتبه المرتضویه.
رحمانپور، محمد و میرشاهجعفری، ابراهیم (1395)، آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامهریزی درسی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 24 (32): 52 ـ 31.
رهنما، اکبر؛ طباطبائی، فرزانه و علیین، حمید (1385)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران، دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری، 1 (21): 54 ـ 43.
زارعان، محمدجواد (1379)، تربیت دینی، تربیت لیبرال، ماهنامه معرفت، 3 (9): 15 ـ 8.
زبیدی، محمدبنمحمد (1414ق)، تاج العروس، بیروت: دارالفکر.
سبحانی، جعفر (1387)، مربی نمونه، قم: بوستان کتاب.
سلیمانی، محمد (1390)، نقش الگوها در تربیت انسان، مشهد: ضریح آفتاب.
سند معرفی گرایش تربیت دینی (1386)، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
شبیری، سوده (1392)، بررسی عناصر نقش مربی در ایجاد طلب و شوق در انتخابگری انسان برمبنای آیات قرآن و روایات و در وادی عمل، برای کودکان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
شهریاری، روحالله (1393)، جنگ روانی در عصر علوی، ماهنامه مبلغان، 15 (177): 46 ـ 35.
صادقزاده قمصری، علیرضا (1380)، راهنمای برنامه درسی تعلیمات دینی دوره دبیرستان و پیشدانشگاهی در بوته نقد، مجموعه مقالات تربیت اسلامی، کتاب ششم، تهران: مرکز مطالعات اسلامی.
صفایی حائری، علی (1387)، خط انتقال معارف، قم: لیلهالقدر.
طباطبایی، محمدحسین (1404ق)، نهایه الحکمه، قم: مؤسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین.
طباطبایی، محمدحسین (1389)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
عسکری، سیدمرتضی (1389)، نقش ائمه در احیای دین، قم: علامه عسکری.
عمید، حسن (1393)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: بین الملل.
فراهیدی، خلیلبناحمد (1408ق)، العین، جلد اول، بیروت: مؤسسه الاعلمی.
فقیهی، سیداحمد (1393)، روشهای تربیت اخلاقی در المیزان، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
کشاورز، سوسن (1387)، شاخصها و آسیبهای تربیت دینی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 3 (6): 122 ـ 93.
کهوکهر، غلامعلی (1384)، ویژگیهای مربی در اسلام، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه.
مازندرانى، محمد صالحبناحمد (1382ق)، شرح الکافی: الأصول و الروضة، محقق ابوالحسن شعرانى، تهران: المکتبة الإسلامیة.
ماهروزاده، طیبه (1392)، جهانیشدن و هویتیابی دینی نوجوانان، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 8 (16): 162ـ 139.
مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت: الوفا.
محدث نوری، حسین (1408ق)، مستدرک الوسائل، قم: آلالبیت.
محمدی ریشهری، محمد (1377)، میزانالحکمه، قم: دارالحدیث.
مصباح یزدی، محمدتقی (1384 الف)، آموزش عقاید (دوره سهجلدی در یک مجلد)، تهران: بینالملل.
مصباح یزدی، محمدتقی (1384ب)، بهسوی خودسازی، نگارش کریم سبحانی، تهران: بینالملل.
مصباح یزدی، محمدتقی (1386)، خودشناسی برای خودسازی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح یزدی، محمدتقی (1391)، اخلاق در قرآن، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح یزدی، محمدتقی (1388)، نقش تقلید در زندگی انسان، نگارش کریم سبحانی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصباح یزدی، محمدتقی (1389)، عبرتهای خرداد، نگارش علیرضا تاجیک و سیدحسین شفیعی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح یزدی، محمدتقی؛ فتحعلی، محمود؛ مصباح، مجتبی و یوسفیان، حسن (1391)، فلسفه تعلیموتربیت اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصطفوى، حسن (1416ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: وزارت ارشاد.
مطهری، مرتضی (1385)، حماسه حسینی، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1390)، ده گفتار، تهران: صدرا.
معین، محمد (1387)، فرهنگ فارسی، تهران: دبیر.
مکارم شیرازی، ناصر (1392)، پیام امام امیرالمؤمنین (ع): شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه، قم: امام علیبنابی طالب(ع).
موسوینسب، محمدصادق (1390)، طراحی و تبیین الگوی عمومی تربیت دینی بزرگسالان در قرآن باتأکیدبر وظایف مربی، دوفصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 3 (2): 36 ـ 5.
نجفی، حسن (1398)، نظام آموزشی و برنامه درسی ایتالیا، در کتاب مطالعات تطبیقی در برنامه درسی، تهران: آییژ.
نجفی، حسن؛ مقدمزاده، علی و وفائی، رضا (1392)، برنامه درسی تربیت دینی، چالشهای کنونی و طرح راهکارهایی برای آینده، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مدارس فردا، چالوس: دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.