قرآن کریم.
ابنخلدون، عبدالرحمنبنمحمد (1375)، مقدمه، ترجمه محمدپروین گنابادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1371)، فرهنگ و شبهفرهنگ، تهران: یزدان.
اکبری، مرتضی و رضایی، فریدون (1394)، واکاوی شاخصههای تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، دوفصلنامه الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی، 3 (5): 107 ـ 85..
امام خمینی، سیدروح الله (1371)، چهل حدیث، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
امام خمینی، سیدروحالله (1385)، ولایتفقیه: حکومت اسلامی، تهران: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
امرائی، حسن (1388)، مهندسی سیاست، تهران: شوکا.
باقری، خسرو (1384)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول، تهران: انتشارات مدرسه.
بانکیپور، امیرحسین و قماشچی، احمد (1380)، تعلیموتربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران: تربیت اسلامی.
جاناحمدی، فاطمه (1388)، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تهران: انتشارات نشر معارف.
جعفری، محمدتقی (1373)، فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
جعفری، محمدتقی (1378)، تاریخ از دیدگاه امام علی(ع)، تهران: تنظیم و نشر آثار علامه جعفری.
خامنهای، سیدعلی (1397)، بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران. 22/11/1397.
خامنهای، سیدعلی (1392)، سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش.10/02/1392.
خامنهای، سیدعلی، مجموعه بیانات. (برگرفته از سایت، www.khamenei.ir).
خواجهسروی، غلامرضا؛ فتحی، محمدجواد و اسفندیار، محمد (1393)، مؤلفههای اصلی تمدنسازی انقلاب اسلامی (باتأکیدبر نقش عقلانیت، معنویت و علمگرایی)، فصلنامه پژوهشهای انقلاب اسلامی. 3(11): 34 ـ 1.
داوری اردکانی، رضا (1379)، تمدن و تفکر غربی، تهران: ساقی.
روح الامینی، محمود (1379)، زمینه فرهنگشناسی، تهران: عطار.
سجادی، سیدمهدی (1384)، کثرتگرایی فرهنگی، هویت و تعلیموتربیت (تبیین و ارزیابی)، اندیشههای نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، 1(1): 38 ـ 25.
سعیدی روشن، محمدباقر (1393)، شاخصهای تمدن اسلامی براساس آموزههای قرآن کریم، مجله آموزههای قرآنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 2(19): 82 ـ 61.
سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391)، تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390)، تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
سند نقشه جامع علمی کشور (1389)، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
سهمرانی، اسعد (1369)، اندیشمندان مصلح، ترجمه صادق آینهوند، تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
شریعتی، علی، تاریخ تمدن، ج 2، تهران: چاپخش، بیتا.
شکرانی، یاسین و تمدن، حمیدرضا (1395)، واکاوی نقش قرآن کریم و تعلیموتربیت اسلامی در تمدنسازی، مجموعه مقالات همایش سراسری علمی پژوهشی سبک زندگی: 37 ـ 1.
شکوهی، غلامحسین (1369)، مبانی و اصول آموزشوپرورش، مشهد: آستان قدس رضوی.
طباطبائی، محمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ترجمه گروه مترجمان، تهران: بنیاد علمی فرهنگی علامه طباطبائی.
طبرسی، فضلبنحسن (1389)، ترجمه تفسیر مجمعالبیان، ترجمه علی صحت، تهران: فراهانی.
فرمهینی فراهانی، محسن و خاری آرانی، مجید (1394)، تربیت دینی زمینهساز تمدن نوین اسلامی، مجموعه مقالات همایش ملی تمدن نوین اسلامی، دانشگاه شاهد: 511 ـ 498.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
مستودارد، لوتروپ (1320)، امروز با مسلمین یا عالم نو اسلام، جلد اول، ترجمه سیداحمد مهذب، تهران: طبع کتاب.
معین، محمد (1367)، فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.
نقیبزاده، میرعبدالحسین (1390)، نگاهی به نگرشهای فلسفی سده بیستم، تهران: انتشارات طهوری.
ولایتی، علیاکبر (1384)، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
هانتینگتون، ساموئل (1370)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش تغییر، ترجمه محسن تلاشی، تهران: نشر علم.
هانتینگتون، ساموئل (1387)، برخورد تمدنها و بازسازی نظم جهانی، ترجمه علی حمید رفیعی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.