آذر، عادل (1380)، بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش دادهها در تحلیل محتوا، فصلنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه الزهرا، سال 11، ش 37: 17 ـ 1.
الطایی، علی (1387)، بحران هویت قومی در ایرن، تهران: نشر شادگان.
بیابانگرد، اسماعیل (1384)، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر دوران.
پروانه، فرهاد و همکاران (1395)، بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت انقلابی در کتاب های درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه (رشتههای علوم پایه) از سال 1357 تا 1388، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال 13، ش 44: 42 ـ 29.
جنکیز، ریچارد (1381)، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: انتشارات شیرازه.
چیتﺳﺎز ﻗﻤﻲ، ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد (1383)، ﻫﻮﻳﺖ دﻳﻨﻲ ﺟﻮاﻧﺎن در اﻳﺮان، ﺗﻬﺮان: ﺟﻬﺎد، داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ.
خاتمی، سیداحمد (1385)، عبرتهای عاشورا، تهران: انتشارات بوستان کتاب.
خوشخویی، منصور و همکاران (1390)، بررسی میزان تأکید کتابهای تعلیمات اجتماعی، تاریخ و فارسی دوره راهنمایی بر هویت اسلامی ـ ایرانی، فصلنامه مطالعات ملی، سال 12، ش 4: 66 ـ 51.
رهبری، مهدی و همکاران (1394)، هویت ملی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، فصلنامه مطالعات ملی، سال 16، ش 1: 66 ـ 45.
رهبری، مهدی (1388)، معرفت و قدرت: معمای هویت، تهران: نشر کویر.
زاویه، سعید و عزیزی، سیدهمهدیه (1392)، تصاویر کتابهای درسی و رابطه آنها با هویت ملی و دینی در کتاب های اول و دوم دبستان، فصلنامه مطالعات ملی، سال 14، ش 4: 140 ـ 121.
سبحانی، جعفر (1388)، مقدمهای بر هویت دینی، تهران: مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه.
سبحانینژاد، مهدی و همکاران (1393)، تبیین عوامل مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و تحلیل جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، سال 22، ش 25: 105 ـ 85.
سرمد، زهره و همکاران (1380)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگه.
شایگان، داریوش (1380)، افسونزدگی جدید، هویت چهلتکه و تفکر سیار، ترجمه فاطمه ولیانی، تهران: نشر فرزان رو.
شرفی، محمدرضا (1381)، جوان و بحران هویت، تهران:انتشارات سروش.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، تهران: وزارت آموزشوپرورش.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389)، شاخصههای راهبردی، ابعاد و مؤلفههای فرهنگی، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
عمید، حسن (1389)، فرهنگ عمید، تهران: اشجع.
قرائتی، محسن (1388)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قران.
کاستلز، امانوئل (1380)، عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، قدرت هویت، ج2، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
ﻛﺘﺎﺑﻲ، ﻣﺤﻤﺪ؛ ﮔﻨﺠﻲ، ﻣﺤﻤﻮد؛ ﻳﻌﻘﻮب، اﺣﻤـﺪی و معصومی، رضا (1383)، دﻳﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﻨﻤﺎﻋﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اجتماعی و فرهنگی، ﻣﺠﻠﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ داﻧﺸﮕﺎه، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اﺻـﻔﻬﺎن.
کریپندورف، کلوس (1394)، تحلیل محتوا، مبانی روششناسی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
گال، مردیت و بورگ، والتر (1384)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه نصر و همکاران تهران: انتشارات سمت.
لوکمان، توماس و برگر، پیتر (1375)، ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ماهروزاده، طیبه (1392). جهانی شدن و هویت دینی نوجوانان، دو فصلنامه تربیت اسلامی، سال 8، ش 16: 162 ـ 139.
مجتهدزاده، پیروز (1385)، دموکراسی و هویت ایرانی، تهران: انتشارات کویر.
محمدی ریشهری، محمد (1390)، عدل در جهانبینی توحیدی ، قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
محمودی، سیروس (1397)، تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول ازنظر توجه به مؤلفههای هویت انقلابی، فصلنامه پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال 8، ش 26: 46 ـ 29.
مطهری، مرتضی (1375)، مجموعه آثار، چاپ 5، تهران: انتشارات صدرا.
معینی علمداری، جهانگیر (1383)، هویت، تاریخ و روایت در ایران» در ایران، هویت، ملیت و قومیت در ایران، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
مکارم شیرازی، ناصر(1391)، تفسیر نمونه، ج 18، تهران: دارالکتاب اسلامیه.
منصور نژاد، محمد (1385)، دین و هویت، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
میرحیدری، مریم و همکاران (1393)، ارزیابی مؤلفههای ایرانی ـ اسلامی و انقلابی در وبگاههای دانشگاههای دولتی تهران، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 4، ش 2: 198 ـ 179.
میرشاه جعفری، سیدابراهیم و حشمتیفر، لیلا (1397)، تحلیل محتوای کتابهای پیامهای آسمانی دوره متوسطه اول براساس مؤلفههای هویت دینی، فصلنامه مطالعات ملی، سال 19، ش 2: 96 ـ 83.
نوریان، محمد (1389)، تحلیل برنامه درسی دوره ابتدایی، تهران: انتشارات گویش نو.
هنرمند، سیدمرتضی (1391)، عدل الهی و کارآمدی نظام تربیتی اسلام، فصلنامه اندیشه نوین دینی، سال 8، ش 30: 154 ـ 139.
هولستی، ال.آر (1374)، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالارزاده، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.