اعرافی، علیرضا (1395)، تأثیرات فقه بر نظام تربیتی، نشریه راهبرد فرهنگ، ش 36: 131 ـ 113.
تقوی، سیدمرتضی (1374)، جایگاه فقه در اندیشه دینی، مجله فقه اهل بیت، سال اول، ش 2: 234 ـ 182.
جمعی از نویسندگان (1423ق)، موسوعه الفقه الاسلامی لمذهب اهل البیت (علیهم السلام)، جلد اول، قم: مؤسسه دایره المعارف الفقه الاسلامی.
حسینی لر، فخرالسادات؛ مکتبی، غلامحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه و حاجیخچالی، علیرضا (1398)، تأثیر الگوی تفکر تأملی بر اطمینان از تصمیمگیری شغلی و تفکر تأملی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اهواز، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 11(38): 82 ـ 67.
حمیدی، فریده؛ امامجمعه، محمدرضا و نامی، امیر (1399)، تأثیر روش تدریس گفتگویی در حلقههای کندوکاو فلسفی بر تفکر تأملی دانشآموزان ابتدایی، مجله تازههای علوم شناختی، 22(2): 131 ـ 120.
سلطانالقرائی، خلیل و سلیماننژاد، اکبر (1387)، تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس، نشریه تربیت اسلامی، 3(6): 195 ـ 181.
صاحبیار، حافظ، گلمحمدنژاد، غلامرضا و برقی، عیسی (1398)، مطالعه اثربخشی یادگیری معکوس بر تفکر تأملی دانشآموزان دوره متوسطه در درس ریاضی، نشریه ابتکار وخلاقیت در علوم انسانی، 8 (4): 62 ـ 33.
طالبزاده نوبریان، محسن؛ قادری، هیمن و جودی اصفهانحق، آیلار (1398)، بررسی میزان توجه برنامه درسی اجراشده به تفکر تأملی از دیدگاه دبیران رشته علوم تجربی و علوم انسانی شهر کرج، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 15(3): 199 ـ 185.
عظیمی، اسماعیل و تقیزاده، عباس (1398)، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه سطوح تفکر تأملی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی،7 (2): 54 ـ 43.
عمیدی، علی(1378 ) ، نظریۀنمونهگیریوکاربردهایآن، جلد اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کدیور، پروین؛ تنها، زهرا و فرزاد، ولیالله (1391)، رابطۀ باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری و تفکر تأملی با پیشرفت تحصیلی، مجله روانشناسی، 16(3): 265 ـ 251.
ﮐﻬﻨﻮﺟﯽ، ﻣﺮﺿﯿﻪ؛ کامیاب، حسین و نگارستانی، حسین (1398)، ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزش درس ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﺑﻪ ﺷﯿﻮة ﻧﯿﺎزﻣﺤﻮر ﺑﺮ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه وﻟﯽ ﻋﺼﺮ(ﻋﺞ) رﻓﺴﻨﺠﺎن، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻌﺮﻓﺘﯽ در داﻧﺸﮕﺎه اﺳﻼﻣﯽ ،23(8): 40 ـ 21.
گرجی، ابوالقاسم (1388)، تاریخ فقه و فقها، چاپ دهم، تهران: سمت.
مشکینی اردبیلی، علی (1379)، اصطلاحات الاصول و معظم ابحاثها، چاپ هفتم، قم: دفتر نشر الهادی.
لطفی، ابوالقاسم؛ رضوانی، ابوالقاسم و عجم، علیاکبر (1398)، بررسی جو آموزشی خلاق بر گرایش به تفکر تأملی بین دانشجویان دانشکدهی پرستاری و مامایی شهر قاین، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(36): 51 ـ 42.
نویدی، احد و راوری تویسرکانی، فاطمه (1393)، الگویابی روابط ساختاری متغیرهای محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی و عملکرد در درس ریاضی، فصلنامه آموزش فناوری، 8 (3): 192 ـ 183.
واعظفر، سیدسعید؛ محمدیفر، محمدعلی و نجفی، محمود (1393)،اثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر تأملی، مجله روانشناسی مدرسه، 3(2): 252 ـ 240.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1379)، شورای عالی برنامهریزی مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی فقه و حقوق، مصوب سیصد و نود و هفتمین جلسه شورای عالی برنامهریزی.
همت بناری، علی (1381)، نگاهی به تعامل فقه و تربیت باتأکیدبر نقش فقه در تربیت، فصلنامه معرفت، 6 (57): 49 ـ 39.
Burbank, M، Ramirez, L، & Bates, A (2012)،Critically reflective thinking in urban teacher education: A comparative case study of two participants' experiences as content area teachers،Journal of The Professional Educator, 36(2), 1-17.
Chen,M-A.R.Hwang,G-J.Chang Y-Y (2019)A reflective thinking‐promoting approach to enhancing graduate students' flipped learning engagement, participation behaviors, reflective thinking and project learning outcomes ، British Journal of Educational Technology،Vol50(5)،Pp2288-2307.
Clarà, M(2015)، What Is Reflection? Lookingfor Clarity in an Ambiguous Notion، Journal of Teacher Education, 66(3), 261–271.
Ennis,R (1987)،Integrating Critical Thinking Skill into the Classroom، Journal of college student Development،Vol41،Pp326-353.
Foong, L، Y، Y, Nor, M، B، M& Nolan, A (2018)، The influence of practicum Supervisors facilitation styles on student teachers reflective thinking during collective reflection، Reflective Practice,19(2),225-242.
Green B، A،, Miller R، B،, Crowson H، M،,Duke, B، L،, Akey K، L )2004)،Predicting highschool student, cognitive engagement and achievement: contribution of classroom perception and motivation، Contemporary Educational Psychology, 29 (4), 462- 482.
Kember, D،, & Leung، D،Y،P،Jones,A،Loke,A،Y،Mckay,J&Sinclair,K (2000)،Development of questionnaire to measure the level of reflective thinking, Journal of Assessment and Evaluation in Higher Education, 25(4), 381-395.
Korthagen, F، A، J (2016)، Pedagogy of teacher education، In M، L، Loughran, J،, & Hamilton (Ed،), International Handbook of Teacher Education .
Leung, D،Y،, & Kember, D (2003)، The relationship between approaches to learning and reflection upon practice، Educational Psychology, 23 (1), 61- 71.
Lucas,U،, & Leng, Ph (2006)، Assessing levels of reflective thinking : The evaluation of an instrument for use within accounting and business education، 1set pedagogic research in higher education conference, Liverpo