آکوچیان، عبدالحمید (1378)،
درآمدی بر آسیبشناسی تبلیغات دینی، پیام حوزه، پاییز 1378، شماره23.
باقری نوعپرست، خسرو (1380)، آسیب و سلامت در تربیتدینی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 6: 13- 60.
باواخانی، آزاده و میرشاهجعفری، سیدابراهیم (۱۳۹۴)، آسیبشناسی تربیت دینی در برنامه درسی دوره متوسطه ازمنظر معلمان و دانشآموزان، کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم تربیتی و روانشناسی و آسیبهای اجتماعی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین و مرکز مطالعات و تحقیقات، قابلدسترسی از لینک : https://civilica.com/doc/438394
بناری، علیهمت (1380)، نگاهی به عوامل آسیبشناسی تربیت دینی نوجوانان و جوانان باتأکیدبر عوامل آسیبزا در نظام آموزشوپرورش، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 6.
بهشتی، احمد (1366)، مسائل و مشکلات تربیتی، ج 3، بیجا: سازمان تبلیغات اسلامی.
پورنیکبخت، کبری (1391)، تبیین و آسیبشناسی تربیت دینی و رابطه آن با روانشناسی رشد، پژوهشنامه تربیت تبلیغی، پاییز، پیششماره 1.
چراغچشم، عباس (1386)، آسیبشناسی تربیت دینی در مدارس، کتاب نقد، شماره42، بهار1386.
حجتی، محمدباقر (1366)، اسلام و تعلیموتربیت، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حسینزاده، امیدعلی و مشرفی، هاشم (1389)، تحلیل عاملی عوامل آسیبزای تربیت دینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، زن و مطالعات خانواده، شماره 7: 60-41.
خسروپناه دزفولی، عبدالحسین (1386)، آسیبشناسی جامعه دینی، چاپ دوم، تهران: دفتر نشر معارف.
دانشگر، سعید؛ جعفری، ابراهیم و لیاقتدار، محمدجواد (1383)، آسیبپذیری تربیت دینی و زمینههای آموزشگاهی آن، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره سوم: 33-52.
داوودی، محمد و اعرافی، علیرضا (1394)، سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهلبیت (ع): تربیت دینی، جلد دوم، چاپ 12، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دژاکام، علی (1375)، تفکر فلسفی غرب از دیدگاه استاد مرتضی مطهری، ج1، تهران: نشر اندیشه.
راس من گرچن و کاترین مارشال (1395)، روش تحقیق کیفیْ، ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رهنما، اکبر (1386)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران دینی شهر قم، نشریه مسائل کاربردی تعلیم وتربیت اسلامی، بهار 1386، سال دوم، شماره پنجم: 7-20.
رهنما، اکبر؛ طباطبایی، فرزانه و علیین، حمید (1385)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، سال سیزدهم ، شماره21: 43-.60.
ساجدی، ابوالفضل (1388)، دینگریزی چرا؟ دینگرایی چهسان؟ قرآن و نظام تربیتی نسل نو، چاپ چهارم، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
سعیدی رضوانی، محمود و بینقی، تقی (1380). تأملی در باب تناسب نظام آموزشوپرورش رسمی با تربیت دینی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 6: 106- 132.
شاطریان محمدی، فاطمه و سلطانعینی، زهرا (1386). بررسی فراتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت دبیران دینی و قرآن در جلب علاقمندی دانشآموزان به این دروس، پژوهشهای تربیت اسلامی، شماره 3: 115 -140.
صافی، احمد (1384)، آموزشوپرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، تهران: انتشارات سمت.
علوی، سیدحمیدرضا (1385)، بررسی رفتار دینی و عوامل مرتبط با آن در نوجوانان دبیرستانهای کرمان، دوفصلنامه تربیت اسلامی، بهار و تابستان 1385، شماره دوم: 143- 164.
غرویان، محسن (1383)، آسیبشناسی تربیت دینی، ماهنامه معرفت، سال سیزدهم، شماره ۱۰ (پیاپی 85)، 97- 103.
کریمی، عبدالعظیم (1381)، تربیت طربناک، چاپ اول، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
کیومرثی، غلامعلی (1389)، مبانی و اصول تربیت دینی و تفاوت آن تعلیمات دینی، چاپ هشتم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (1390).
مشرفی، هاشم (1389)، بررسی عوامل آسیبشناختی تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان اهر، پایاننامه دانشجویی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
Maykut, P. & Morehouse, R. (1995). Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide. London: Falmer Press.
Creswell, John W. (1995). Research Design Qualitative and Quantitative Approaches. London: Sage Publication.