آهنگر، عباسعلی؛ سلطانی، علیاصغر؛ خوشخو نژاد، علی (1393)، تحلیل گفتمانی انشقاق جریان اصولگرا به خرده گفتمانهای جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایی در انتخابات 1390، فصلنامه پژوهشهای زبانشناسی، شماره 1، 16-1.
آقازاده، احمد (1384)، نگاهی تحلیلی بر سیر تحولات نظام تربیتمعلم در ایران، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 1، 144-123.
خامنهای، سید علی (1369)، بیانات در دیدار معلمان و کارگران در تاریخ 12/2/1369، دفتر حفظ نشر آثار آیتالله خامنهای، http://farsi.khamenei.ir.
خامنهای، سید علی (1372)، بیانات در دیدار معلمان در تاریخ 12/2/1372، دفتر حفظ نشر آثار آیتالله خامنهای، http://farsi.khamenei.ir.
خامنهای، سید علی (1377)، بیانات در دیدار معلمان و کارگران در تاریخ 15/2/1378، دفتر حفظ نشر آثار آیتالله خامنهای، http://farsi.khamenei.ir.
خامنهای، سید علی (1386)، بیانات در گردهمایی رؤسای مناطق آموزشوپرورش در تاریخ 3/5/1386، دفتر حفظ نشر آثار آیتالله خامنهای، http://farsi.khamenei.ir.
خامنهای، سید علی (1396)، بیانات در دیدار با معلمان و فرهنگیان در تاریخ 17/2/1396، دفتر حفظ نشر آثار آیتالله خامنهای، http://farsi.khamenei.ir.
خرمشاد، محمدباقر؛ جمالی، جواد (1397)، امر سیاسی و گفتمانهای سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی (1392-1357)، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 54، 184-165.
خروشی، پوران و همکاران (1396)، بررسی رویکرد تربیتمعلم شایسته بر اساس اسناد تحولی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 37، 186-163.
خمینی، سید روحالله (1359)، صحیفه امام، جلد 13، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام.
خمینی، سید روحالله (1360)، صحیفه امام، جلد 15، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام.
دانشگاه فرهنگیان (1396)، روایتی از کیفیت دانشگاه فرهنگیان بر مدار تدبیر و امید، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش (1396)، سند زیرنظام تربیتمعلم و تأمین منابع انسانی نظام تربیت رسمی و عمومی.
دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش (1391)، مجموعه مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش (مصوبات کلی و عمومی).
رینگر، مونیکا ام (1380)، آموزش، دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، ترجمه مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس.
ساعی، علی؛ قاراخانی، معصومه؛ مؤمنی، فرشاد (1391)، دولت و سیاست آموزش در ایران از سال 1360 تا 1388، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 56 ، 168-117.
زایرکعبه، رحیم؛ قریشی، فردین؛ علیزاده، محمدباقر (1398)، تحلیل زمینههای جامعهشناختی تحول گفتمان عدالت در دولتهای خاتمی، احمدینژاد و روحانی، دو فصلنامه جامعهشناسی و اقتصاد، شماره 2، 149-127.
سرکار آرانی، محمدرضا (1373)، مطالعه تطبیقی نظام تربیتمعلم ایران و ژاپن، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 53، 206-187.
سلطانی، سید علیاصغر (1384)، قدرت، گفتمان و زبان؛ سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی، تهران: نی.
شمشیری، بابک (1396)، نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیتمعلم، فصلنامه پژوهش در تربیتمعلم، شماره 2، 124-109.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش.
صافی، احمد (1391)، تربیتمعلم در ایران، ژاپن، آلمان، انگلستان، هند و پاکستان، تهران: ویرایش.
عالی، مرضیه؛ داودی، ایوب (1398)، تحلیل معنای کنشگری معلم در مقالات مجله رشد معلم: مبتنی بر رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، شماره 66، 48-1.
عزیز خانی، احمد (1396)، پایداری و ناپایداری گفتمانهای سیاسی در ایران، قم: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیهالسلام).
عقیلی، وحید؛ لطفی حقیقت، امیر (1389)، کاربرد روش تحلیل گفتمان در علوم رفتاری، فصلنامه دانشنامه، شماره 78، 194-169.
فاضلی، نعمتالله؛ کردونی، روزبه (1387)، رفاه و گفتمان سازندگی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 41، 162-125.
فرکلاف، نورمن (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، گروه مترجمان، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
شورای تغییر بنیادی نظام آموزشوپرورش(1367)، طرح کلیات نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران.
قادری، عبدالرسول؛ مزیدی، محمد (1395)، رویکرد تربیتمعلم: روحیه علمی یا روحیه معلمی؟، فصلنامه آموزش پژوهی، شماره 5، 130-109.
قجری، حسینعلی (1396)، منازعات گفتمانی در انقلاب اسلامی، تهران: جامعهشناسان.
کرمزادی، مسلم (1385)، تبیین سیاستگذاری آموزشی در زمینه تربیت مدنی (با نگاهی به نظام آموزشی پس از انقلاب)، مجله آیین، شماره 6، 121-116.
کسرایی، محمد سالار؛ بنتالهدی، سعیدی (1395)، تحلیل گفتمان عدالت در دهه سوم انقلاب با تأکید بر سالهای 1384 – 1380، مجله جامعهشناسی تاریخی، شماره 2، 169-129.
لاکلائو، ارنستو؛ موف، شانتال (1393)، هژمونی و استراتژی سوسیالیستی، ترجمه محمد رضایی، تهران: ثالث.
مجلس شورای اسلامی (1368)، قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/11/1368.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1399)، ابعاد پنهان و محورهای سند 2030 و بررسی سند دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1631767.
مناشری، دیوید ( 1397)، نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، ترجمه محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح، تهران: سینا.
مهر محمدی، محمود (1377)، نظام تربیتمعلم در جمهوری فدرال آلمان و مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مدرس، شماره 7، 169-158.
وزارت آموزشوپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت (1382)، سند و منشور اصلاح نظام آموزشی ایران (پیشنویس دوم).
هوارث، دیوید (1377)، نظریه گفتمان، ترجمه علیاصغر سلطانی، مجله علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام)، شماره 2، 183-156.
یورگنسن، ماریانه؛ فیلیپس، لوئیز (1389)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
Howarth, D & Stavrakakis, Y (2000). Discourse Theory and Political Analysis. Manchester: Manchester University.
Laclau, E & Mouffe, C (2001). Hegemony and Socialist Strategy. London: Verso, Second Edition.
Mooney, G & Edling, S (2016). Ideological Governing Forms in Education and teacher education: a comparative study between highly secular Sweden and highly non-secular Republic of Ireland, Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2016:1, DOI: 10.3402/nstep.v2.32041.
Rogers, R (2011). Critical Approach to Discourse Analysis in educational Research. London: Routledge.
Sue, T (2005). The Construction of Teacher Identities in educational policy documents: a Critical Discourse Analysis. Journal of Melbourne Studies in Education, 46(2), 25-44.