ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1370)، منطق و معرفت در نظر غزالی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1386)، الاشارات و التنبیهات، ترجمه : حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
اسمیت، فیلیپ جی (1390)، فلسفه آموزشوپرورش، ترجمه: سعید بهشتی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(شرکت به نشر).
امیدی، زینب (1388)، بررسی تطبیقی و تحلیلی آموزه های تربیتی سه اندیشمند مسلمان امام محمد غزالی، خواجه نصیرالدین طوسی و استاد شهید مطهری، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
انتظام، سید محمد (1378)، ابتکارات فلسفی صدرالمتالهین، نشریه خردنامه، ش 16.
اوزمن، هوارد.ا؛ کراور، سموئل.ام (1379)، مبانی فلسفی تعلیموتربیت، ترجمه: گروه علوم تربیتی، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
ایمانی، محسن (1378)، تربیت عقلانی، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
آقازاده، احمد (1377)، تاریخ تحول دانش آموزشوپرورش تطبیقی و بینالملل، تهران: انتشارات افراسیاب.
باقری، خسرو (1387)، درآمدی بر فلسفه ی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، تهران: علمی و فرهنگی.
باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفهی تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
باقری، خسرو (1395)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
بختیار نصرآبادی، حسن علی؛ نوروزی، رضا علی؛ رحمان پور، محمد (1386)، درآمدی بر تعلیموتربیت و مبانی آن از دیدگاه غزالی، مجله تربیت اسلامی، س 2، ش 4.
بختیار نصرآبادی، حسن علی؛ نوروزی، رضا علی؛ رحمان پور، محمد (1386)، درآمدی بر تعلیموتربیت و مبانی آن از دیدگاه غزالی، مجله تربیت اسلامی، س 2، ش 4.
بدوی، عبدالرحمن (1974)، المثل العقلیه الافلاطونیه، بیروت: انتشارات دار القلم.
بهار نژاد، زکریا (1385)، مقایسه شک امام محمد غزالی و رنه دکارت، نشریه آینه معرفت، دانشگاه شهید بهشتی، ش: 3-4.
بهشتی، سعید (1379)، روش های تربیت عقلانی در سخنان امام علی (ع)، مجموعه مقالات (همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (ع)).
بهشتی، سعید (1386)، زمینهای برای بازشناسی و نقادی فلسفه تعلیموتربیت در جهان غرب، تهران: انتشارات اطلاعات.
بهشتی، سعید (1389)، تأملات فلسفی در تعلیموتربیت، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
بهشتی، سعید (1390)، کاوشهایی در فلسفه تعلیموتربیت اسلامی بر مبنای شماری از دیدگاههای معرفتشناختی صدرالمتالهین، فصلنامه اندیشه نوین دینی، ش 26: 143-164.
بهشتی، سعید (1396) ج، نظریه فلسفه تعلیموتربیت اسلامی بر مبنای حکمت متعالیه (نظریه حکمت متعالیه تعلیموتربیت)؛ مفهومشناسی و روششناسی، نشریه قبسات، سال 22: 37-71.
بهشتی، سعید؛ رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ صالحی، اکبر (1396) الف، ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزشوپرورش رسمی و عمومی بر اساس مبانی معرفتشناختی قرآن کریم، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، س2، ش 2: 7-36.
بهشتی، سعید؛ رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ صالحی، اکبر (1396) ب، تحلیل تطبیقی بنیانهای معرفتشناختی بر اساس دیدگاههای استاد مطهری و استاد جوادی آملی، دو فصلنامه عقل و دین، موسسه دینپژوهی علوی، س9، ش 16.
بهشتی، سعید؛ ملکی، حسن؛ ویسی، غلامرضا (1392)، سیاستهای حاکم بر اهداف آموزشی در معرفتشناسی استاد مطهری و کاربست آن در نظام جمهوری اسلامی ایران، نشریه پژوهشهای سیاست اسلامی، س 1ش:3: 173-196.
تفکر باری، اعظم (1389)، توانایی عقل در دستیابی به معرفت از دیدگاه غزالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
ثبوت، اکبر (1386)، صدرالمتالهین و نقد تقلید، فصلنامه فلسفی و عرفانی، ش4: 83-89.
جمعی از نویسندگان (1394)، درسنامه دوره تربیتی تشکیلاتی خط امام (درسنامه اصول و روشهای تربیت اسلامی)، تهران: سازمان بسیج دانشجویی، معاونت تعلیموتربیت.
جوادی آملی، عبدالله (1382)، رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه، قم: انتشارات اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1392)، معرفتشناسی در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء.
حجازی، احمد (1407)، المطالب العالیه، جلد سوم، بیروت: منشورات الشریف الرضی.
حسنزاده آملی، حسن (1369-1379)، شرح منظومه المحقق السبزواری، تهران: نشر ناب.
حسنزاده آملی، حسن (1381)، انسان و قرآن، قم: انتشارات قیام.
حسنزاده آملی، حسن (1387)، شرح فارسی الاسفار الاربعه، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
حسین زاده، محمد (1396)، معرفتشناسی، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
حقیقت، لاله؛ صادقیان، فاطمه (1390)، ارتباط وجودشناسی ازمنظر صدرالمتالهین، مجله اندیشه دینی دانشگاه شیراز، ش:38 :175-198.
خالق خواه، علی (1393)، رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی بر اساس باورهای ایمان گرایانه غزالی، نشریه پژوهشهای علم و دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ش2، زمستان 1393.
خداویردی پور، محمد (1391)، بررسی نظریه وجود ذهنی در حکمت متعالیه صدرایی و مدلول های تربیتی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
خمینی، روح ا.... (1377)، شرح حدیث جنود عقل و جهل. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
رحمتی، علی (1390)، مطالعه و مقایسه اندیشه های تربیتی برتراند راسل و امام محمد غزالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
رشیدی، شیرین؛ بهشتی، سعید؛ کشاورز، سوسن؛ صالحی، اکبر (1396) ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی بر اساس مبانی معرفت شناختی قرآن کریم، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، س 2، ش 2، 7-36.
رقوی، جواد؛ عارفی، محمد اسحاق؛ قربانی، علی؛ ندائی،محمدعلی؛ وحیدیان، محمد (1386)، مجموعه مقالات معرفتشناسی، گروه پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
زرگر، نرگس (1393)، تقدم فرآیندهای شناختی بر زبان در فلسفه زبان ملاصدرا، نشریه فلسفه، س42، ش2.
زمانی، محسن (1393)، آشنایی با معرفتشناسی، تهران: نشر هرمس.
سبزواری، هادی بن مهدی ( 1383)، شرح منظومه حکیم سبزواری، شرح : سید رضی شیرازی، تهران: انتشارات حکمت.
سجادی، سید جعفر (1379)، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
سخنور، محمد داود ( 1389)، نقش عقل در معرفت دینی از دیدگاه محمد غزالی و کی یرکگور، قم: مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه .
سهروردی، شهابالدین یحیی ( 1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمهی : هانری کربن، تهران: انتشارات علوم انسانی.
شجاری، مرتضی (1387)، تفاوت علم و وجود ذهنی در معرفتشناسی ملاصدرا و بررسی نتایج آن، فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی آینه معرفت، شماره 14، (8-32).
شجاعیان، زهرا (1394)، بررسی تطبیقی مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی اخلاقی امام غزالی و ملاصدرا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم.
شریعتمداری، علی (1382)، تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
شفیعی، عبدالسعید محمد (1386)، تبیین مبانی معرفت شناختی حکمت متعالیه صدرایی و دلالت های تربیتی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
شمسالدینی، مصطفی (1390)، مبانی معرفتشناسی از دیدگاه امام محمد غزالی، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران:دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم انسانی.
شمشیری، محمدرضا (1395)، اضلاع تربیت در هندسه صدرایی؛ با تأکید بر چهارگانه مراحل، اهداف، اصول و روشها، نشریه خردنامه صدرا، ش86، زمستان 1395
شواخی، علیرضا (1391)، تحلیل مبانی معرفت شناسی صدرایی به منظور ارایه ی چشم انداز تربیت متعالیه، رساله دکترا، دانشگاه اصفهان.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم ( 1382)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح و مقدمهی سید مصطفی محقق داماد، تهران: انتشارت بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صدر المتالهین، محمد بن ابراهیم (1981)، الحکمه المتعالیه، جلد اول و هشتم، بیروت:دارالاحیاء التراث.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1341)، عرشیه، ترجمه و تصحیح: غلامحسین آهنی، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1361) الف، ایقاظ النائمین، تصحیح: محسن مؤیدی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1363)، مفاتیح الغیب، تصحیح: محمد خواجوی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1366) الف، عرفان و عارف نمایان (کسر اصنام الجاهلیه)، ترجمه: محسن بیدار فر، تهران: نشر الزهرا (س).
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1368)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم: مکتبه المصطفوی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1371) الف، عرفان و عارف نمایان (کسر اصنام الجاهلیه)، ترجمه: محسن بیدار فر، تهران: نشر الزهرا (س).
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1371) ب، التصور و التصدیق، قم: انتشارات بیدار.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1383)، ترجمه و تفسیر الشواهد الربوبیه، ترجمه: جواد مصلح، تهران: انتشارات سروش.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم؛ کوربن، هانری (1381)، مقدمه بر المشاعر صدرالمتالهین شیرازی، مترجم و شارح: عماد الدوله بدیع الملک بن امامقلی، ترجمه: کریم مجتهدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم (1361) ب، العرشیه، تهران: نشر مولی.
طهرانی، سید هاشم (1354)، توضیح المراد، تهران: انتشارات کتابخانه ملی.
عارفی، عباس (1388)، معرفت و گونههای یقین، مجله معارف عقلی، س4، ش2.
عبدالکریم سالم، عبدالجلیل (1396)، تاویل نظری و عملی از دیدگاه غزالی، ترجمه: بتول واعظ، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
عبدالکریم، عثمان (1369)، روانشناسی ازنظر غزالی و دانشمندان اسلامی، ترجمه: سید محمدباقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
علم الهدی،جمیله (1384)، مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی بر اساس فلسفه صدرا، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
علیزاده، عبدالرضا؛ اژدری زاده، حسین؛ کافی، مجید؛ زیر نظر: دکتر محمد توکل (1383)، جامعهشناسی معرفت، جستاری در تبیین رابطه «ساخت و کنش اجتماعی» و «معرفتهای بشری»، قم: نشر موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه.
غزالی، ابو حامد (1360)، شک و شناخت (المنقذ من الضلال)، ترجمه : صادق آئینه وند، تهران: انتشارات امیرکبیر.
غزالی، ابو حامد محمد (1383)، کیمیای سعادت، مصحح: حسین خدیو جم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
غزالی، ابو حامد محمد (1406)، احیاء علوم الدین، ج سوم، تصحیح: عبدالرحیم بن حسین حافظ عراقی، بیروت: دارالکتاب العربی.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) الف، مجموعه رسائل الامام غزالی؛ المنقذ من الضلال، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ب، مجموعه رسائل الامام غزالی، میزان العمل، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) پ، مجموعه رسائل الامام غزالی، مقاصد الفلاسفه، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ت، مجموعه رسائل الامام غزالی، معارج القدس، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ث، مجموعه رسائل الامام غزالی، معیار العلم، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ج، مجموعه رسائل الامام غزالی، منهاج العارفین، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) چ، مجموعه رسائل الامام غزالی، الرساله اللدنیه، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ح، مجموعه رسائل الامام غزالی، معراج السالکین ، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) خ، مجموعه رسائل الامام غزالی، فاتحه العلوم ، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) د، مجموعه رسائل الامام غزالی، القسطاس المستقیم ، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ذ، مجموعه رسائل الامام غزالی، المستصفی من علم الاصول ، ج 1، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ر، مجموعه رسائل الامام غزالی، روضه الطالبین، بیروت: دارالفکر.
غزالی، ابو حامد محمد (1416) ز، مجموعه رسائل الامام غزالی، مشکوه النوار، بیروت: دارالفکر.
غزالى، ابو حامد محمد؛ خوارزمى، مؤید الدین (1386)، ترجمه احیاء علوم الدین، مصحح: حسین خدیو جم، تهران: نشر علمى و فرهنگى .
غفاری قره باغ، احمد (1394)، تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه. فصلنامه آیین حکمت، ش25 : 90.
فاخوری، حنا؛ خلیل، جر(1381)، تاریخ فلسفه در جهان اسلام، ترجمه: عبدالمحمد آیتی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
فروغی، محمدعلی (1344)، سیر حکمت در اروپا، تهران: انتشارات کتابفروشی زوار.
کدخدایی، احمد (1393)، مبانی معرفت شناختی اندیشه های کلامی و عرفانی غزالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه خوارزمی.
کردفیروز جایی، یارعلی؛ جعفریان، جواد (1393)، مقایسه علم پیشین الهی از دیدگاه ابن سینا و محقق قونوی، نشریه آیین حکمت، ش 21، 1393.
کوربن، هانری (1361)، تاریخ فلسفهی اسلامی، ترجمه: اسدا... مبشری، تهران: انتشارات امیرکبیر.
گروه نویسندگان (1390)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، تهران: وزارت آموزشوپرورش.
گلکار، محمدحسین (1395)، پارادایم شبکهای و مقایسه آن با پارادایمهای رایج، مشهد: انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام.
محمودی بیات، ملیحه؛ شاکری زواردهی، روحالله (1393)، ترابط عقل و ایمان از دیدگاه غزالی و ملاصدرا، مجله فلسفهی دین، ش 4: 691-714.
مرزوقی، رحمت ا...؛ صفری، یحیی (1386)، مبانی و روش های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی، فصلنامه تربیت اسلامی، س3، ش5.
مصباح یزدی، محمدتقی (1364)، آموزش فلسفه، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
مطهری، مرتضی (1368)، مسئله شناخت، تهران: انتشارات صدرا.
مظاهری، مهدی (1389)، بررسی و تحلیل دیدگاه های معرفت شناسی ملاصدرا و دلالت های تربیتی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
معلمی، حسن (1377)، معرفتشناسی در فلسفه اسلامی، پایاننامه کارشناسی ارشد، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1428)، الحکمه المتعالیه، جلد سوم، قم: انتشارات طلیعهی نور.
ملکی، حسن (1379)، تربیت عقلانی در نهج البلاغه و دلالت های آموزشی آن، مرکز مطالعات تربیت اسلامی.
ملکی، حسن؛ پورمحمودی، عارف (1394)، تربیت عقلانی از منظر علامه جعفری و پیامدهای تربیتی آن، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، س 23، ش 29.
منفرد، سمیه (1388)، پژوهشی تطبیقی در معرفت شناسی ملاصدرا و ابن عربی با تاکید بر جایگاه عقل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ایلام.
میرباقری، مرتضی؛ صفری کندسری، رضا (1387)، ارزش شناخت در فلسفهی ملاصدرا، نشریه ذهن، ش: 34-35.
نجاتی، محمد عثمان (1395)، روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان، ترجمه : سعید بهشتی، تهران: انتشارات رشد.
نلر، جی.اف (1383)، آشنایی با فلسفه آموزشوپرورش، ترجمه: فریدون بازرگان دیلمقانی، تهران: انتشارات سمت.
وفاییان، محمدحسین (1395)، تبیین "معرفت تشکیکی" بر پایهی وجود انگاری معرفت در حکمت متعالیه، فصلنامه اندیشهی دینی دانشگاه شیراز، ش: 2: 129-144.