ابراهیمزاده، عیسی.(1383). فلسفه تربیت )رشته علوم تربیتی)تهران: دانشگاه پیام نور.
امیدیان، مرتضی؛ رحمتی، امین و فرهادی زاده، حمید.(1397).تجربه زیسته شرکت در کنکور با تأکید بر پیامدهای استرسزای آن، فصلنامه آموزش عالی ایران،10(2):19-1.
بازرگان، عباس.(1393). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: نشر دیدار.
باهنر، ناصر.(1378). آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد، تهران:سازمان تبلیغات اسلامی.
تایلر. رالف. (۱۳۸۳). اصول اساسی برنامهریزی درسی و آموزشی، علی تقی پور ظهیر، تهران: نشر آگه.
حج فروش، احمد.(1381). آسیبهای کنکور بر هدفهای دورة متوسطه و ارائه پیشنهاد برای رفع آسیبها؛ مجموعة مقالات سمینار بررسی روشها و مسائل آزمونهای ورودی دانشگاهها، اصفهان.
حسینی لرگانی، سیده مریم و محمدی، رضا.(1396). تبیین علل اثرگذار بر مراجعه دانشآموزان به آموزشگاههای آزاد کنکور، فصلنامه اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی،7(18):89-53.
حیدر پور، حسن؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و سجادی، مهدی.(1397). تحلیل تطبیقی راهنمای برنامه درسی دین و زندگی دورة متوسطه دوم با مؤلفههای سبک زندگی اسلامی ایرانی، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی،3(4):66-35.
خسروی، زهره؛ باقری، خسرو (۱۳۸۷). راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی از طریق برنامه درسی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 8، 105-81.
خلیل زاده، فریبا و قلعهای، علیرضا.(1394).بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری و موفقیت در کنکور دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی93-92، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه،13(7):571-563.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و عادل، آذر.(1383). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع، تهران: صفار.
دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش .(1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران مصوبه اسفند 1391تهران: شورای عالی آموزشوپرورش با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
رضوی، عبدالمجید؛ رسولی شربیانی، رضا و بنی علی، علیرضا.(1394). تحلیل محتوای کتابهای درسی دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای اصول و روشهای تربیتی مستخرج از المحجة البیضاء یالتهذیب الاحیاء(با تأکید بر بخش عادات و منجیات)، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی،1(1):89-61.
رضی، احمد. (1388). شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی، سخن سمت، شماره 21، 21-30.
زارعان، محمدجواد.(1379). تربیت دینی و تربیت لیبرال، فصلنامه معرفت، شماره33: 15-8.
زینال پور، سمیرا و کیهان، جواد.(1397). پدیدارشناسی شیوههای آموزش مذهبی والدین به کودکان پیشدبستانی، فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 6(11):91-69.
سلطانی, آمنه.( ۱۳۹۷). بررسی علل بیعلاقگی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم به درس دین و زندگی، یازدهمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موجود در:
سلیمی، محمدرضا و شرفی، روحانگیز.(1394). بررسی ساختار و ابعاد روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی، مقاله ارائهشده در کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران:مرکز همایشهای بینالمللی،19-1.
سیف، علیاکبر(1397). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران.
طیاری پوراحمدی، معظمه.(1396). اهمیت نقش مادر در تربیت دینی فرزندان، دومین کنگره بینالمللی نقش زن در سلامت خانواده و جامعه، تهران:دانشگاه الزهرا.
عابدی، حیدر علی.(1389). کاربرد روش تحقیق پدیدارشناسی در علوم بالینی، فصلنامه راهبرد،54(19):224-207.
عابدی، فاطمه؛ منادی، مرتضی؛ خادمی، ملوک و کیامنش، علیرضا.(1392).تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی، فصلنامه تعلیموتربیت، شماره135:120-101.
عبدلی سلطان احمدی، جواد؛ اللهوردی زاده، خلیل؛ خیری، ابراهیم و سرخوش، مهدی.(1391).بررسی میزان پاسخگویی کتاب دین و زندگی سال دوم متوسطه به نیازهای معنوی و روانی دانشآموزان از دیدگاه دبیران دینی و قرآن، دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی،5(8):77-61.
عبدلی سلطان احمدی، جواد؛ یاشوی، قاسم و فراست محمدی، معصومه.(1392).بررسی مؤلفههای نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتابهای درسی دین و زندگی، مطالعات اسلام و روانشناسی،7(12):36-7.
عبدلی، افسانه؛ زینالدینی میمند، فاطمه و آیتی، محسن. (1396). آسیبشناسی فرایند برقراری ارتباط در فرایند یاددهی -یادگیری از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دبیرستانهای شهر اصفهان. فصلنامه خانواده و پژوهش، (35) : 29- 8.
علی پور ، وحیده؛ سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت ا... و شریعتمداری، علی.(1392).تأملی بر موانع انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه ، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی ، دوره دوم ، شماره ( 9 ) ، 1-15.
قاسم پور دهاقانی،علی و نصر اصفهانی، احمدرضا.(1390). رویکرد معنوی و برنامهریزی درسی، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی،19(13):92-71.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1395). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و دیگران. (جلد اول)، تهران: سمت.
گلکاری، سمیه؛ آیتی، محسن و راستگو مقدم، میترا. (1390). تأثیر برنامه مبتنی بر وبلاگ بر خلاقیت دانشآموزان متوسطه. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 7(4): 333-325.
لوی، الف. (۱۳9۵). برنامهریزی درسی مدارس، ترجمه فریده مشایخ، تهران؛ انتشارات مدرسه.
محمد پور ، احمد و بهمنی ، مریم (1389) . زنان ، پاساژ و معرف نشانهها ، مطالعات راهبردی زنان ، شماره 47، 41-72.
مرادی، بهروز.(1393). درآمدی به جامعهشناسی دین، تهران:جامعه شناسان.
معیری، محمد طاهر. (۱۳90). مسائل آموزشوپرورش، تهران؛ انتشارات امیرکبیر.
ملکی، حسن. (۱۳93). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل)، مشهد: انتشارات پیام اندیشه.
ملکی، حسن.(1384). صلاحیتهای حرفه معلمی، تهران: مدرسه.
منصوریان، یزدان. (1391). هفتاد نکته کاربردی در طراحی و اجرای پژوهشهای کیفی. کتاب ماه کلیات، 15(8).
منطقی،مرتضی.(1388) تحلیل محتوای کتابهای دینی سوم راهنمایی و دبیرستان ازمنظر پاسخ به نیازهای عاطفی و روانی و اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی،8(29):74-52.
مهر محمدی، محمود. (۱۳۷۹). بازاندیشی فرآیند یاددهی-یادگیری و تربیتمعلم، تهران: مدرسه.
مهر محمدی، محمود و صمدی، پروین.(1380). مبانی نظری برنامه درسی مطلوب دینی دوره متوسطه، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا،11(39):276-247.
موسی پور، نعمت ا... (1395). مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه، مشهد: آستان قدس رضوی.
میرزا بیگی، علی. (۱۳۸۰). برنامهریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی تربیت نیروی انسانی، تهران: انتشارات یسطرون.
میرعارفین، فاطمه سادات.(1386). نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی دین و زندگی سال سوم دبیرستان (با تأکید بر برنامه درسی)، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی،3(1-2):119-87.
میرعارفین، فاطمه سادات،(1390). آسیبشناسی کتابهای دین و زندگی ازمنظر توجه به نیازهای دانشآموزان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران،6(22):96-59.
نهاوندیان، محمد.(1386). مؤلفههای فرهنگ برای پیروزی در رقابت جهانیشدن فرهنگ، ماهنامه مهندسی فرهنگی، شماره10-11: 17-12.
نوربخش، یونس و اویسی فردویی، قاسم.(1395).دینداری و الگوی تربیتی خانواده (بررسی تأثیرات خانواده بر رفتار دینی نوجوانان در شهر تهران)، فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران،7(1):314-283.
نوروزی، رضا علی و بدیعیان، راضیه.(1388). الگوی روابط انسانی در تربیت دینی با تأکید بر سیره امام حسین(ع)، فصلنامه اندیشه نوین دینی دانشگاه شیراز،پیاپی3: 108-91.