تبیین اهداف تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 نویسنده مسئول: استادیار، علوم تربیتی، گروه معارف اسلامی و عمومی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش تبیین و بررسی اهداف تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده است . بدین‌صورت که ابتدا اهداف موجود در بیانیه شناسایی  و احصاء شدند  و سپس هر یک از اهداف به فراخور ارتباط، در یکی از ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیت قرار داده شدند و سپس مورد بررسی  و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر، نشان می‌دهد که اهداف تربیتی ساحت اجتماعی- سیاسی بسامد بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. تبیین اهداف در این ساحت، تعهد افراد را در فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی تقویت می‌کند و باعث نقش‌آفرینی و درنهایت کسب اعتبار بیشتر برای جامعه ایران اسلامی در جوامع بین‌المللی می­گردد. اهداف ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی  و اخلاقی دومین  بسامد را به خود اختصاص داده‌اند و این بدین معنا است که اگر تمام شرایط نقش‌آفرینی مهیا باشد ولی نسبت به اهداف ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی کوتاهی شود، نمی‌توان به هدف نهایی تربیت که همان رضوان الهی است، نائل آمد. بسامد اهداف ساحت اقتصادی و حرفه‌ای با ساحت علمی و فناوری قرابت بیشتری دارد که بیانگر ارتباط نزدیک این ساحات با یکدیگر است، چراکه پیرو تجهیز و تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای رونق پیدا می‌کند  و کمترین بسامد مربوط به ساحت‌های زیبایی‌شناختی و هنری  و زیستی – بدنی است که بیانگر این مهم است که چنانچه در یک جامعه بشری دستورالعمل‌های جامع و کافی برای تقویت و توسعه سایر ساحات وجود داشته باشد و زمینه‌های استقرار  و پیاده‌سازی دستورالعمل‌ها وجود داشته باشد، خودبه‌خود ساحت‌های هنری و زیبایی‌شناختی  و زیستی – بدنی توسعه می‌یابند و زمینه‌های نشاط  و امیدبخشی  و توجه به ظرفیت‌های انسانی محقق می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the Educational Goals of the Second Phase of the Revolution Statement

نویسندگان [English]

  • Ali Reza Manzari Tavakolli 1
  • Marzieh Kahnouji 2
1 Assistant Professor, Kerman Branch,Islamic Azad University, Kerman, Iran.
2 Corresponding author: Assistant Professor, Vali Asr Uinversity, Rafsanjan, Kerman, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to explain and examine the educational goals of the second phase of the revolution statement. The research method was descriptive-analytical. First, the goals of the statement were identified, each of the goals, according to the subject, was included in one of the six main domains of education, and then they were examined and analyzed. Results showed that the educational goals of the socio-political domain have the largest frequency. The goals of this domain define the duties and obligations of individuals in socio-political activities and cause them to play a role and ultimately gain more prestige for Iran in the international communities. The educational goals of the religious and moral domain are in the second place meaning that if all the conditions are ready for the role-playing of individuals, but they are indifferent to the realization of the goals of the religious and moral domain, the ultimate goal of education, which is the divine gratification, cannot be achieved. The frequency of the goals of the economic and professional domain is very close to that of the scientific and technological domain, indicating the close relationship between these domains, because after equipping and strengthening scientific and technological infrastructure, we will observe economic and professional growth and development. Aesthetic and artistic, biological and physical domains have the least frequencies indicating that implementation of the comprehensive and sufficient instructions will pave the way for vitality, hope, and attention to human capacities in a society, and the goals of these two domains will be achieved automatically.

کلیدواژه‌ها [English]

  • the Second Phase of the Revolution Statement
  • Education
  • Goals of Education
ابراهیم‌زاده، عیسی (1392)، فلسفه تربیت ،چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
اعرافی، علیرضا، بهشتی، محمد، فقیهی، علی‌نقی و ابو جعفری، مهدی (1396)، درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی(2) اهداف تربیت از دیدگاه اسلام،چاپ سیزدهم،تهران: سمت.
امینی سابق، زین‌العابدین، ردایی، هادی و ساده، احسان (1398)، تبیین نظریه مسئولیت اجتماعی جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر حکمرانی خوب، فصلنامه مدیریت کسب‌وکار، شماره 43: 133-157.
آقا محمدی، جواد (1396)، تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی،اهداف  و شاخص­ها، فصلنامه تربیت تبلیغی، سال هفتم، شماره 17 و 18: 5-27.
باقری، خسرو (1393)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی،جلد اول، چاپ سی و سوم، تهران: انتشارات مدرسه.
پور عباسی، عطاءالله، امامی رضوی، سید حسن، خیری، زهرا، نقوی الحسینی، سلماز سادات و لاریجانی، باقر (1398)، تبیین جایگاه بیانیه گام دوم انقلاب در اسناد سیاستی جمهوری اسلامی ایران و الگوی پیاده‌سازی مفاهیم آن در نظام آموزش عالی سلامت، فصلنامه طب و تزکیه، دوره بیست و هشتم، شماره 3 : 1-10.
حسینی زاده، سید علی (1399)، غایت تربیت اسلامی از دیدگاه اسلامی،نشریه تربیت اسلامی،سال پانزدهم،شماره 31: 67-87.
خدابخشی هفشجانی، نسرین (1399)، تأثیر گام دوم انقلاب در حوزه معنویت  و اخلاق بر کیفیت زندگی کاری کارکنان، فصلنامه مطالعات رهبری فرهنگی، سال دوم، شماره 1، پیاپی 2: 48-70.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد،(1404ق)،المفردات فی غریب القرآن، بیروت : دارالعلم.
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش،(1390)، تهران: شورای عالی انقلاب اسلامی.
کهنوجی، مرضیه،( 1396)،بررسی رابطه بین قاطعیت  و همدلی اعضای هیأت علمی دارای پست­های مدیریتی(مطالعه موردی: دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان)،نشریه مدیریت فردا،سال شانزدهم:147-156.
متوسلی، محمود (1392)، ت‍وس‍ع‍ه‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌: م‍ف‍اه‍ی‍م‌، م‍ب‍ان‍ی‌ ن‍ظری‌، ن‍ه‍ادگ‍رای‍ی‌ و روش‌ش‍ن‍اس‍ی‌، چاپ ششم، تهران: سمت.
محمدی پویا،فرامرز و ترکاشوند،سینا (1399)، تربیت زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری( مدظله‌العالی)،نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،سال بیست و هشتم، شماره 46: 103-124.
محمدی پویا، فرامرز، (فرامرز بیجنوند)؛ صالحی، اکبر و مومی وند، فاطمه (1394)، تحلیل محتوای نهج‌البلاغه بر اساس ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش،فصلنامه پژوهشنامه نهج‌البلاغه، سال سوم، شماره دهم:63-81.
محمودی، عباس و زعفرانی، هانی (1398)، شناخت کلیدواژه‌های امنیتی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی، فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث،سال دوم، شماره هفتم: 89-116.
ملکوت، محمدجواد (1399)، جایگاه جامعۀ اسلامی در بیانیۀ گام دوم انقلاب و نقش ناجا در تحقق آن،نشریه دانش انتظامی استان خراسان جنوبی، سال نهم، شماره 1، پیاپی 32: 86-101.
هاشمی، سید حسین (1388)، چیستی و اهداف تربیت، فصلنامه پژوهش‌های قرآنی، سال پانزدهم، شماره 60-59: 30-71.
دوره 29، شماره 53
فصلنامه زمستان
بهمن 1400
صفحه 101-121
  • تاریخ دریافت: 23 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 07 آبان 1400
  • تاریخ پذیرش: 20 دی 1399
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1400