عوامل مؤثر بر ارتقاء نقش تربیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: استادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه معارف، دانشگاه افسری امام حسین (ع)، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد مطالعات دفاعی راهبردی، دانشگاه افسری امام حسین (ع)، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر «شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء نقش تربیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه نظامی است.» این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی تحلیلی است و برای تحلیل داده‌ها به صورت ترکیبی (کمی و کیفی) از آمار توصیفی و تحلیل محتوا استفاده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش با عنایت به ویژگی‌های در نظر گرفته‌شده، 100 نفر از مربیان، فرماندهان و مدیران دانشگاه هستند، که به‌صورت هدفمند انتخاب‌شده‌اند. پرسشنامه این پژوهش محقق ساخته بوده که پس از جمع‌آوری مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. روایی پرسشنامه با محاسبه ضریب لاوشه حدود 9/0 و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرون باخ 899/0 مورد تائید قرار گرفت. محقق برای رسیدن به هدف با مراجعه به متون مربوط به تحقیق، اقدام به جمع‌آوری مطالب و تهیه مدل چارچوب نظری نموده. نتایج حاصل‌شده نشان داد که عوامل فردی با میانگین 61/4 و عوامل سازمانی با میانگین 42/4 مورد تائید هست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting the Promotion of the Educational Role of Educational Commanders of a Military University

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Salmani 1
  • Mohammad Alvandi 2
  • Meysam Bazgir 3
1 Corresponding author: Assistant Professor, Imam Hossein University
2 Assistant Professor, Officer University and Guard Training وImam Hossein University
3 MA in Strategic Defense Studies
چکیده [English]

The aim of this study is to "identify the factors affecting the promotion of the educational role of educational commanders of a military university. " This study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical method and descriptive and inferential statistics have been used to analyze the data. The statistical population of this study, considering the considered characteristics, are 100 instructors, commanders and university administrators, who have been purposefully selected in full. The questionnaire of this research was made by a researcher and was analyzed after collection. The validity of the questionnaire was confirmed by calculating the Lauche coefficient of about 0.9 and the reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0/ 899. In order to achieve the goal, the researcher has collected materials and prepared a theoretical framework model by referring to the research texts. The results showed that individual factors with an average of 4.61 and organizational factors with an average of 4.42 are approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training
  • Educational Commander
  • Military University
قرآن کریم
نهج‌البلاغه
امام خمینی، سید روح‌الله. (1368). صحیفة نور. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چ 4،
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ( بیانات متعدد در جمع اساتید و اعضاء هیئت‌علمی)
ادیب، علی محمد. (1362). "راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (علیه‌السلام)". ترجمه دکتر سید محمد رادمنش، تهران: مؤسسه انجام کتاب،
امینی،ابراهیم. (1373). «اسلام و تعلیم‌وتربیت» تهران: انتشارات اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران،
انصاری رنانی، قاسم. (1388). «میزگرد اخلاق کیمیای سعادت سازمان» ماهنامه تدبیر، ش 185،
بازگیر، میثم. (1398)بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء نقش تربیت اسلامی فرمانده مربیان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پژوهشکده دفاعی امنیتی، دانشگاه امام حسین (ع)
بانکی پورفرد، امیرحسین. (1381). «تعلیم‌وتربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری» قم: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان،
باقری، خسرو. (1380). «مبانی و شیوه‌های تربیت اسلامی». تهران: انتشارات مدرسه
جوادی آملی، عبدالله. (1380). «اسرار عبادت». قم: انتشارات الزهراء، چاپ چهارم، 1372 ق، «تفسیر موضوعی قرآن»، قم، نشر اسراء، ج 12،
حسینی، سید علی. (1379). «تعلیم‌وتربیت اسلامی (منابع و اصول)». تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،
داوودی، محمد. (1384). «نقش معلم در تربیت اسلامی». قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه،
دهخدا، علی‌اکبر. (1373). «فرهنگ دهخدا» تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ج 4،1373
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد. (1388). «مفردات الفاظ قرآن» ترجمه سید غلامرضا خسروی حسینی، تهران: مرتضوی
رضایی، محمود. (1379)، بررسی عوامل مؤثر در افزایش کار آیی مربیان آموزشی آموزشگاه‌های درجه‌داری نیروی زمینی سپاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه
سجادی، سید مهدی. (1384) «تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی». تهران: فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، ش 11
سلمانی، عباسعلی، پورالشریعه، علیرضا. (1399) شایستگی‌های فرمانده مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح، فصلنامه پژوهشی نظارت و بازرسی ناجا، بهار 1400، شماره 55،  46 - 13
شعبان پور، حسن (1393)، نقش مربیان عقیدتی سیاسی نیروی دریایی سپاه در مقابل با تهدید نرم در حوزه فرهنگی و ارائه راهکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه
شبانی، راضیه؛ حجتی، اکرم و قربانی، رضا (1394). شناسایی شایستگی فرماندهان یگان‌های تیپ دانشجویی دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام. فصلنامه مدیریت نظامی، شماره 57، سال پانزدهم، بهار 94: ص 82 – 101.
طباطبایی، سید محمدحسین. (1378). «تفسیر المیزان» ج 5. ترجمه محمدعلی کرامتی قمی، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء
عاملی، منیژه. (1381). «بررسی مبانی نظری اخلاق حرفه‌ای در اسلام». پایان‌نامه (کارشناسی ارشد)-موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،
غلامی، علیرضا. (1388). «اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع و راه­کارها». تهران: دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، ش 25،
کاردان، علی‌محمد و همکاران. (1382). «فلسفه تعلیم‌وتربیت ج1». تهران: انتشارات سمت
کلینی، محمد بن یعقوب. (1366). «الکافی» تهران: دار الکتب الاسلامیه،
مجلسی، محمدباقر. (1403 ق). «بحارالانوار» ج 2. بیروت. دار احیاء التراث العربی، ترجمه موسی خسروی، تهران، کتاب‌فروشی اسلامی،
مرادی آیدیشه، شعبان؛ حسنقلی‌پور یاسوری، طهمورث؛ سیدجوادین، سیدرضا و خیراندیش، مهدی (1397)، الگوی شایستگی فرماندهی از منظر فرماندهی معظم کل قوا، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 2، خرداد و تیر 97
مطهری، مرتضی، (1373) «فطرت» تهران، صدرا،
مطهری، مرتضی، (1383) «مجموعه آثار» قم، صدرا، ج 22، «مجموعه آثار شهید مطهری» قم، صدرا، ج 5، 1361
دوره 29، شماره 53
فصلنامه زمستان
بهمن 1400
صفحه 335-358
  • تاریخ دریافت: 08 تیر 1400
  • تاریخ بازنگری: 23 شهریور 1400
  • تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1400
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1400