ابوالمعالیالحسینی، خدیجه. (1392). تحلیل کیفی متن: استقرا/قیاس. فصلنامه مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، 1(1)، 102-83.
احدی، بهزاد؛ سید عامری، میرحسن و رسول آذر، گلاله. (1398). چشمانداز مؤلفههای جامعهپذیری سازمانی بر اساس تبیین ویژگیهای رهبری خدمتگزار (مطالعه موردی؛ اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی). پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(1)، 42-33.
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمودرضا. (1390). تحلیل محتوای کیفی. عیار پژوهش در علوم انسانی، 3(2)، 44-15.
ایمان، محمدتقی. (1388). مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
باقی نصرآبادی، علی. (1383). استاد مطهری و نقد اندیشههای جامعهشناختی. قبسات، 9، 270-253.
دلاور، علی. (1389). روششناسی کیفی. فصلنامه راهبرد، شماره 54، 329-307.
زنگنه، محمد. (1382). بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر جامعهپذیری نوجوانان و جوانان. نامه پژوهش فرهنگی، 8(7)، 57-29.
سلطانی رنانی، سید مهدی. (1392). مؤلفههای اخلاق اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 19(1)، 46-3.
شرفالدین، سید حسین. (1387). جامعهپذیری سیاسى و تربیت سیاسى. راه تربیت، شماره 5 ویژه نامه تربیت سیاسی، 198-177.
شورای عالی آموزشوپرورش. (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی وزارت آموزشوپرورش.
صحرانشین، ابراهیم؛ هاشمی، سید احمد؛ قلتاش، عباس و رنجبر، مختار. (1399). تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی اندیشههای جان دیویی و مطهری در تربیت شهروندی. فصلنامه پژوهشنامه تربیتی، 15(62)، 138-115.
صداقتیفرد، مجتبی. (1399). جامعهشناسی (کلیات، مفاهیم، پیشینه). تهران: نشر ارسباران.
علاقهبند، علی. (1399). جامعهشناسی آموزشوپرورش. تهران: نشر روان.
فراهانیفرد، سعید. (1383). اندیشه اقتصادی استاد شهید مرتضی مطهری (ره). قبسات، 9، 252-223.
فلیک، اوه. (1391). درآمدی بر تحقیق کیفی (ترجمه هادی جلیلی). تهران: نشر نی.
فولادی، حفیظ الله و دهقانیان، حمید. (1393). تغییرها و دگرگونیهای اجتماعی در اندیشه شهید مطهری. دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، 6(11)، 97-71.
کوئن، بروس. (1398). مبانى جامعهشناسی (ترجمه و اقتباس غلام عباس توسلى و رضا فاضل). تهران: انتشارات سمت.
کرسول، ج. دبلیو. (1391). روش و طرح تحقیق کیفی: انتخاب از میان پنج رویکرد (ترجمه طهمورث حسنقلیپور، اشکان اللهیاری و مجتبی براری). تهران: انتشارات نگاه دانش.
کشتیآرای، نرگس و سلطانینژاد، نجمه. (1393). اسلامیسازی مدارس بر اساس «نظریه بازگشت به خود» استاد مطهری. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(42)، 11-1.
گیدنز، آنتونی. (1399). جامعهشناسی با تجدیدنظر کامل و روزآمد شده (ترجمه حسن چاوشیان). تهران: نشر نی.
مهدوی، محمدرضا. (1394). انسان اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری (ره). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته دانش اسلامی مسلمین، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران.
Abrantes, P. (2013). Opening the black box of socialization: Emotions, practices and (biographical) identities. International Journal of Sociology and Anthropology, 5(9), 391–401.
Höppner, G. (2017). Rethinking socialization research through the lens of new materialism. Frontiers in Sociology, 2(13), 1-9.
Hsieh, Hsiu-Fang & Shanon, Sara, E. (2005). Three Approaches to Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
Richards, K.A.R., Templin, T.J. & Graber, K. (2014). The socialization of teachers in physical education: Review and recommendations for future works. Kinesiology Review, 3(2), 113–134.
Thomas, David R. (2006). A General inductive approach for qualitative data analysis. American Journal of Evaluation, 27(2), 237–246.
Weidman, J. C., DeAngelo, L., and Bethea, K. A. (2014). Understanding Student Identity from a Socialization Perspective. New Direction for Higher Education, (166), 43–51.