آرمند، محمد و مهرمحمدی، محمود. (1388). نقد و بررسی الگوی تربیت منش لیکونا بر اساس آراء علامه طباطبایی. مطالعات برنامه درسی، ش 13 و 14، 62-25.
آقازاده، محرم. (1384). راهنمای روشهای نوین تدریس. تهران: آییژ.
اسکندری، محمدحسین. (1378). نگاهی به مفهوم سیاست. روششناسی علوم انسانی، ش 21، 113-84.
اسلامی، هدیه، (1388). بررسی مؤلفههای تربیت اخلاقی در کتابهای درسی سال دوم راهنمایی تحصیلی. کاشان: دانشگاه کاشان (پایاننامه کارشناسی ارشد).
افخمی، حسین، (1387). «صرفهجویی آب در کتابهای درسی مدارس»، رسانه، ش 6، 18-47.
افشار، عبدالله و مهدی سبحانی نژاد، (1393). «بررسی مفاهیم ایثار و شهادت در کتابهای درسی دوره ابتدایی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش 24، 132-171.
افشانی، سید علیرضا، عباس عسکری ندوشن و سمیه فاضل نجفآبادی، (1388). «بازتولید نقشهای جنسیتی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی»، زن در توسعه و سیاست، ش 24، 87-108.
افکاری، فرشته، (1393). نقد و بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در کتابهای درسی بخوانیم، بنویسیم، قرآن، هدیههای آسمان، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامه درسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، (رساله دکتری).
الهیراد، صفدر، (1397). مبانی اندیشه اسلامی 3: انسانشناسی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
براتیزاده، امیر، (1394). بررسی مؤلفههای اخلاقی در کتابهای درسی هدیههای آسمان و فارسی بخوانیم و بنویسیم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1393-1394. اهواز: دانشگاه شهید چمران (پایاننامه کارشناسی ارشد)
بوشان، جورج، (1390). نظریه برنامه درسی. ترجمه محرم آقازاده، تهران: آییژ.
پاک مهر، حمیده؛ امین خندقی، مقصود؛ سعیدی رضوانی، محمود و قندیلی، سید جواد، (1395). «بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از حیث توجه به آموزههای انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر نظرات شهید مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی»، پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، سال ششم، ش 14، 175-196.
پروانه، فرهاد، (1394). «مؤلفههای هویت اسلامی و انقلابی در کتابهای درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه رشتههای علوم پایه (57-88)»، مطالعات ملی، ش 64، 41-60.
جعفرنیا، فاطمهسادات و مقصود امین خندقی، و سید جواد قندیلی، و محمدرضا جواهری، (1395). «تحلیل کیفی محتوای کتب مقطع متوسطه از منظر گفتمانسازی نظریه ولایتفقیه بر اساس آموزههای انقلاب اسلامی ایران»، تربیت اسلامی، سال یازدهم، ش 23، 1-24.
حجازی، الهه، (1385). «اصلاح سیمای زن در کتابهای فارسی دوره ابتدایی: راهی به سوی دستیابی به فرصتهای برابر»، تعلیم و تربیت، سال سوم، ش 87، 121-145.
حسنی، محمد، (1393). «بررسی سیر تحولات برنامه درسی تربیت اخلاقی در ایران با تأکید بر دوره عمومی»، مطالعات برنامه درسی تربیت اخلاقی، ش 33، 57-92.
حسنی، محمد ، و فاطمه وجدانی، (1395). «بررسی و نقد الگوی تربیت اخلاقی در کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش 32، 137-161.
حسنی، محمد ، و فاطمه وجدانی، (1396). «تحلیل محتوای کیفی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر تربیت اخلاقی»، تربیت اسلامی، ش 25، 29-54.
حکیمزاده، رضوان، و سید امین موسوی، (1387). «آموزش ارزشها در برنامههای درسی دینی دوره راهنمایی»، مطالعات برنامه درسی، ش 11، 95-117.
خدایار، ابراهیم و اعظم فتحی، (1387). «هویت ملی در کتابهای درسی آموزشوپرورش (موردمطالعه: دوره متوسطه)»، مطالعات ملی، سال نهم، ش 3، 27-52.
دانشپژوه، مصطفی، (1397). مبانی اندیشه اسلامی 5: فلسفه حقوق. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
دُرامامی، نرگس، (1390). تحلیل محتوای کتابهای بخوانیم، تعلیمات اجتماعی (مدنی)، هدیههای آسمانی و قرآن پایههای سوم تا پنجم ابتدایی 1388 بهمنظور بررسی برخی مقولههای تربیت اخلاقی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، (پایاننامه کارشناسی ارشد).
دهقانی، مرضیه، و مقصود امین خندقی، (1390). «تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتابهای درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی»، پژوهشهای برنامه درسی، دوره دوم، ش 2، 131-176.
رزاقی، هادی، (1393). روش تدریس. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
رضوی، سید عباس، و حسن ملکی، و عباس عباسپور، و صغری ابراهیمی قوام، (1389). «بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی»، روانشناسی تربیتی، سال ششم، ش 16، 19-58.
سبحانینژاد، مهدی، و هاشم فردانش، (1379). «مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی کنونی دوره ابتدایی ایران»، مدرس علوم انسانی، ش 14، 95-114.
سروش محلاتی، محمد (1386). «مسئولیت حکومت اسلامی در آموزشوپرورش رسمی»، تربیت اسلامی، ش 5، 55-80.
سیفی، غلامعلی، و بهروز مهرام، و مقصود امین خندقی، و محمود سعیدی رضوانی، (1393). «میزان انطباق اهداف کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی با اسناد فرادست آن»، تعلیم و تربیت، ش 117، 35-60.
شباننیا، قاسم، (1397). مبانی اندیشه اسلامی 6: فلسفه سیاست. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
شورای عالی انقلاب فرهنگی، (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، [بیجا]، [بینا] (قابل دریافت از سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی).
صالحیعمران، ابراهیم، و احمد رضایی، و کیومرث نیازآذری، و سید نعمتالله کمالی کارسالاری، (1387). «بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی در کتابهای درسی دوره راهنمایی»، مطالعات ملی، سال نهم، ش 35، 3-26.
صالحیعمران، ابراهیم ، و حسین چهارباشلو، و سهیلا هاشمی، (1389). «بررسی مقایسهای مؤلفههای فرهنگ کار در کتابهای درسی دوره ابتدایی و روش تدریس مربیان»، دانشور رفتار، ش 42، 173-194.
عبودیت، عبدالرسول، و مجتبی مصباح (1397). مبانی اندیشه اسلامی 2: خداشناسی فلسفی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
عظیمی شوشتری، عباسعلی (1384). «نقش ولایت فقیه در حفظ ارزشها»، حصون، ش 3، 100-128.
علاقهبند، علی، (1381). مقدمات مدیریت آموزشی. چ 24، تهران: نشر روان.
فاضل، سهراب، (1385). «جامعهپذیری و درونیسازی ارزشهای دفاع مقدس: نقدی بر نقش ارزشهای دفاع مقدس در کتابهای درسی»، سیاست دفاعی، ش 55، 113-128.
فتحی واجارگاه، کوروش، (1395). اصول و مفاهیم اساسی برنامهریزی درسی. ویراست جدید، تهران: علم استادان.
فرهمندپور، فهیمه؛ الهام بحرانیفرد، (1392). «بازنمایی نقش اجتماعی-سیاسی زنان در کتابهای درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی»، زن در توسعه و سیاست، ش 43، 595-610.
فقیهی، علینقی، و رضا جعفری هرندی، و حسن نجفی، (1393). «تحلیل جایگاه صفات و رفتارهای اخلاقی زمینهساز ظهور در محتوای کتابهای درسی عمومی دانشگاهی ایران»، مشرق موعود، ش 31، 5-33.
فیاض، ایراندخت، (1387). «بررسی فراتحلیلی محتوای کتابهای درسی در رابطه با ارزشهای اسلامی ایرانی»، راهبرد فرهنگ، سال اول، ش 1، 11-40.
کارآمد، حسین، (1382). در جستجوی راهکارهای تدوین متون درسی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح یزدی، محمدتقی، (1367). دروس فلسفه اخلاق. تهران: انتشارات مؤسسه اطلاعات.
مصباح یزدی، محمدتقی، (1379). بحثی کوتاه و ساده پیرامون حکومت اسلامی و ولایتفقیه، تهران: سازمان چاپ و نشر بینالملل.
مصباح یزدی، محمدتقی ، (1391). حقوق و سیاست در قرآن، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح یزدی، محمدتقی ، (1394 الف). حکیمانهترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایتفقیه. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح یزدی، محمدتقی ، (1394 ب). فلسفه اخلاق. تحقیق و نگارش: احمد حسین شریفی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح، مجتبی، (1397). مبانی اندیشه اسلامی 4: فلسفه اخلاق. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح، مجتبی ، درسنامه فلسفه ارزشها.
مصباح، مجتبی، و عبدالله محمدی (1397). مبانی اندیشه اسلامی 1: معرفتشناسی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
منصوری، علی، و آزیتا فریدونی، (1388). «تبلور هویت ملی در کتب درسی: بررسی محتوای کتاب فارسی دوره ابتدایی»، مطالعات ملی، سال دهم، ش 38، 27-46.
موسوی خمینی، سید روحالله (1384). حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره). استخراج و تنظیم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی-گروه معارف، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
مهربان، زهرا، (1395). «تحلیل کیفی محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمان از منظر امربهمعروف و نهی از منکر»، نوآوریهای آموزشی، سال پانزدهم، ش 57، 23-46.
ناصری بازیاری، زینب، و راضیه ناصری بازیاری، (1395). «بررسی میزان توجه به گزاره ارزشی وطندوستی و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی-ایرانی در محتوای کتاب مطالعات پایه پنجم ابتدایی»، تحقیقات جدید در علوم انسانی، سال سوم، ش 7، 31-42.
نوظهوری پهرآباد، رامین، و سمیه رسولی، (1391). «آموزش ارزشها در کتابهای درسی دینی دوره پیشحرفهای: بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب»، کودکان استثنایی، ش 43، 65-74.
یارمحمدیان، محمدحسین، (1381). اصول برنامهریزی درسی. چ 3، تهران: یادواره کتاب.
آمال شحاتة مصطفی علی، (2006). القیم الأخلاقیة المتضمنة فی کتب التربیة الدینیة الإسلامیة بالحلقة الثانیة من التعلیم الأساسی فی ضوء المتغیرات العصریة. [بیجا]، جامعه الازهر (پایاننامه دکتری).
العجرمی، سمیۀ سلمان عثمان، (2012). دراسۀ تحلیلیۀ للقیم المتضمنۀ فی کتب التربیۀ الإسلامیة والإجتماعیة وحقوق الإنسان للصف الرابع الأساسی بفلسطین. غزة: جامعة الأزهر (پایاننامه کارشناسی ارشد).
القنی عبدالباسط، (2015). تحلیل نوعیّة القیم المتضمنة فی مناهج الإصلاح التربوی الجدید (دراسة تحلیلیة استکشافیة لمنهاج مادة الفلسفه للسنة الثالثة ثانوی). [بیجا]، جامعه قاصدی مرباح ورقله (پایاننامه دکتری).
Bloom, Benjamin S., and Max D. Engelhart, and Edward J. Furst, and Walker H. Hill, and David R. Krathwohl, (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. USA: Longmans Green and Co Ltd.
Borgatta, Edgar F., and Rhonda J. V. Montgomery (Eds), (2000). Encyclopedia of Sociology. 2nd Ed. New York, NY: Macmillan Reference USA.
Easton, David (1965). A system Analysis of Political Life. John Wiley & Sons, Inc.
Halstead, J. Mark, (2005). “Values and Values Education in Schools”, in: “Values in Education and Education in Values”, Halstead, J. Mark, and Monica J. Taylor (Ed). Taylor & Francis e-Library. (Original Work Published 1995)
Hsieh, Hsiu- Fang, Shannon, Sarah E., (2005). “Three Approaches to Content Analysis”, in: Qualitative Health Research, vol. 15, No. 9, 1277-88.DOI: 10.1177/1049732305276687.
Lovat, Terence (2010). "The New Values Education: A Pedagogical Imperative for Student Well-being", in "International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing", Lovat, Terence; Toomey, Ron; and Clement, Neville (Eds). New York: Springer Dordrecht Heidelberg.
Matsumoto, David (Ed in chief), (2009). The Cambridge Dictionary of Psychology. New York, NY: The Cambridge University Press.
Ritzer, George (Ed), (2007). the Blackwell encyclopedia of sociology. UK: Blackwell Publishing.
Sanger, M. and Osguthorpe, R., (2005). “Making sense of approaches to moral education”, in: Journal of Moral Education, Vol. 34, No. 1, PP. 57-71.
Superka, Douglas P., and Christine Ahrens, and Judith E. hedstrom., and Luther J. Ford, and Patricia L. Johnson, (1976). Values Education Source Book: Conceptual Approaches, Materials Analyses, and an Annotated Bibliography. ERIC Clearinghouse for Social Studies/Social Sciences Education. Available From: https://eric.com/ED118465.
Westwood, Peter, (2008). What teachers need to know about teaching methods. Camberwell, Vic.: ACER Press.