نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار و عضو هیآت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران
2 دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The current research was carried out with the aim of enumerating the most important epistemological functions of imagination in the field of education, relying on Sadraian's opinions. In this research, which is descriptive-analytical, data collection is by library method and its purpose is practical, and its method is qualitative content analysis. As a result of the present research, it was found that imagination, includes the faculties of manipulation and imagining which is storage of and act of manipulating the particular mental images. in Sadra's view, imaginary forms are emanation of the humanity soul and immaterial. Also on the Identity of the Knower and the Known, the human Identity with Everything human learns and It is the shaper of his change in substance, which is one of his findings in the field of imagining. From here, the connection between essential movement, imagination and education is determined. Education in its true meaning is exaltation and closeness to God, and in this regard, the Epistemological functions of imagination are numerous, and it is difficult, if not impossible, to count them all. Some of them are: mimesis, narration, foundation of present knowledge, identity creation, divine and evil thoughts, cultivation of imagination. Of these cases, some are completely original and some are repeated but with a new perspective.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
الوظائف المعرفتیۀ للخیال من وجهۀ نظر صدرائی فی التعلیم و التربیۀ
چکیده [العربیة]یهدف البحث الحالی إلى عد أهم الوظائف المعرفتیۀ للخیال فی مجال التعلیم و التربیۀ اعتمادا على آراء
صدراویین. فی هذا البحث، و هو بحث وصفی-تحلیلی، یتم جمع البیانات بالطریقۀ المکتبیۀ و الغرض منه عملی، و
طریقته هی تحلیل المحتوى النوعی. عبر هذا البحث الحالی تبین أن التخیل یشمل قوتی الخیال و المتصرفۀ، و هی
محل ذخیرة الصور و الدخل و التصرف فیها . م ن وجه ۀ النظ ر الصدرائ ی فإ ن الصو ر الخیالی ۀ تصد ر ع ن النفس
الانسانیۀ و هی مجردة. أیضًا وفقًا لقاعدة "اتحاد العالم و العلم و المعلوم" فإن کل ما یتعلمه الإنسان یتحد معه و
یشکل حرکته الجوهریۀ، بما فی ذلک تصوراته فی مجال الخیال. و من هنا یتم تحدید العلاقۀ بین الحرکۀ الجوهریۀ و
الخیال و التعلیم و التربیۀ. التعلیم و التربیۀ فی معناه الحقیقی هو التعالی و التقرب الی الله، و فی هذا الصدد فإن
الوظائف المعرفتیۀ للخیال عدیدة، و من الصعب، بل من المستحیل، إحصاء جمیعها. و أهمها: المحاکاة، السرد، بناء
خلفیۀ العلم الحضوری، بناء الهویۀ، الخطورات الإلهیۀ و الشیطانیۀ، تزکیۀ الخیال. ومن هذه الحالات بعضها بدیعۀ
تماما و بعضها مکرر و لکن تم عرضها بمنظور جدید.
کلیدواژهها [العربیة]