نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
3 استاد فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Review:
The connection between ethics and the belief process, called the "ethics of belief," was first introduced in Western philosophy by Clifford in the nineteenth century and raised many questions. But its background in Islamic philosophy also exists under special themes such as ethics in thinking and insight in the stage of gaining heart belief and creating belief. The main purpose of this article is to design a conceptual model for teaching ethics of belief based on the epistemological foundations of Javadi Amoli. By examining his written sources with the method of conceptual analysis and theoretical analogy, the researcher succeeded in enumerating five epistemological bases, coherence (epistemological will and task, symmetry and intuition, introversion and extroversion, epistemological and moral virtues, belief network with individual and social action) in the field of ethics. Based on these principles, using the model of practical analogy and Frankenna model, he succeeded in extracting the educational principles (task orientation in the process of forming beliefs, responsibility for the truth), and (internal purification, rationality and solidarity) and (justification integrity) and (The unity of Hassan Fa'eli and the current belief) and (The network of belief, faith and wisdom) for the model teaching ethics of belief.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
تبیین الأسس المعرفیۀ المعتقدة بالاخلاق من وجهۀ نظر آیۀ الله الجوادی الآملی لتخطیط نموذج مفاهیمی للتعلیم المعتقد بالاخلاق
چکیده [العربیة]إن ربط الأخلاق بعملیۀ الاعتقاد تحت عنوان "المعتقد بالأخلاق" تم اقتراحه لأول مرة فی الفلسفۀ الغربیۀ من
قبل "کلیفورد" فی القرن التاسع عشر و أثار العدید من الأسئلۀ فی هذا المجال؛ لکن خلفیتها فی الفلسفۀ الإسلامیۀ
موجودة أیضًا تحت موضوعات خاصۀ مثل الأخلاق فی التفکیر و البصیرة فی مرحلۀ اکتساب الاعتقاد القلبی و خلق
الاعتقاد. الهدف الرئیسی من هذه المقالۀ هو تخطیط نموذج مفاهیمی لتعلیم المعتقدة بالاخلاق بناء على الأسس
المعرفیۀ لسماحۀ الشیخ الجوادی الآملی. و من خلال دراسۀ مصادره المکتوبۀ بأسلوب التحلیل المفاهیمی والقیاس
النظری، نجح الباحث خلال دراسۀ مصادره المکتوبۀ مع طریقۀ تحلیل المفاهیمی و القیاس النظری الی احصاء خمس
اسس معرفیۀ لتلازم(الإرادة و التکلیف المعرفیۀ، القرینۀ و الشهود، الانطواء والانبساط، الفضائل المعرفیۀ و الأخلاقیۀ،
شبکۀ الاعتقاد مع العمل الفردی و المجتمعی) فی مجال الأخلاق.استنادا إلى هذه الاسس، و باستخدام نموذج القیاس
العملی و نموذج الفرانکنا، نجح علی الترتیب فی استخلاص المبادئ التربویۀ (التوجه الی المهم فی عملیۀ تکوین
المعتقدات، المسؤولیۀ تجاه الحقیقۀ) و (تطهیر الداخل و الحکمۀ و التضامن) و (اتحاد التوجیۀ) و (وحدة حسن
الفاعلی و الفعلی للاعتقاد) و (شبکۀ الاعتقاد و الایمان) و(الحکمۀ) لنموذج تعلیم المعتقد بالاخلاق.
کلیدواژهها [العربیة]