تبیین مبانی معرفت شناختی اخلاق باور دردیدگاه جوادی آملی به منظور طراحی الگوی مفهومی آموزش اخلاق باور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

3 استاد فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

چکیده

چکیده:

پیوند اخلاق با فرایند باور تحت عنوان «اخلاق باور» اولین بار در فلسفه غرب توسط کلیفورد در قرن نوزدهم مطرح گردید و باعث پرسش های زیادی در این زمینه شد. اما پیشینه آن در فلسفه اسلامی نیز تحت مضامین خاص مثل اخلاق درتفکر و بینش در مرحله کسب اعتقاد قلبى و ایجاد باور وجود دارد. هدف اصلی این مقاله طراحی الگوی مفهومی آموزش اخلاق باور مبتنی بر مبانی معرفت شناختی جوادی آملی است. محقق با بررسی منابع مکتوب ایشان با روش تحلیل مفهومی و قیاس نظری موفق به احصاء پنج مبنای معرفت شناختی ،تلازم( اراده و تکلیف معرفتی، قرینه وشهود، درونگرایی و برونگرایی، فضایل معرفتی و اخلاقی، شبکه باور باعمل فردی و اجتماعی) در زمینه اخلاق باور شد و بر اساس این مبانی با استفاده از الگوی قیاس عملی و مدل فرانکنا نیز بترتیب موفق به استخراج اصول تربیتی (تکلیف گرایی در فرایند تشکیل باورها ، مسئولیت دربرابر حقیقت) و(پاک سازی درون،خردورزی وهمبستگی) و(یکپارچگی توجیه) و (وحدت حسن فاعلی و فعلی باور) و(شبکه باور وایمان و حکمت) برای الگوی آموزش اخلاق باور شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the epistemological foundations of belief ethics in Javadi Amoli's view in order to design a conceptual model of belief ethics education

نویسندگان [English]

  • ali aghaei 1
  • Akbar salehi 2
  • alireza mahhmodnia 2
  • saeed beheshti 3
1 Ph.D. in Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, InternationalCampus of Khwarazmi University, Tehran Iran.
2 Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and EducationalSciences, Khwarazmi University, Tehran, Iran.
3 Professor of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, AllamehTabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Review:

The connection between ethics and the belief process, called the "ethics of belief," was first introduced in Western philosophy by Clifford in the nineteenth century and raised many questions. But its background in Islamic philosophy also exists under special themes such as ethics in thinking and insight in the stage of gaining heart belief and creating belief. The main purpose of this article is to design a conceptual model for teaching ethics of belief based on the epistemological foundations of Javadi Amoli. By examining his written sources with the method of conceptual analysis and theoretical analogy, the researcher succeeded in enumerating five epistemological bases, coherence (epistemological will and task, symmetry and intuition, introversion and extroversion, epistemological and moral virtues, belief network with individual and social action) in the field of ethics. Based on these principles, using the model of practical analogy and Frankenna model, he succeeded in extracting the educational principles (task orientation in the process of forming beliefs, responsibility for the truth), and (internal purification, rationality and solidarity) and (justification integrity) and (The unity of Hassan Fa'eli and the current belief) and (The network of belief, faith and wisdom) for the model teaching ethics of belief.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Belief
  • belief ethics
  • conceptual model
  • belief ethics education
  • Javadi Amoli

Smiley face

آقایی، علی (1390)، آینده شناسی در آموزش و پرورش، مشهد: انتشارات به نشر.
باقری، خسرو (1387)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول، چاپ هیجدهم، تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو (1392)، الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران، چاپ دوم، تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
باقری، خسرو؛ نرگس سجادیه، طبیبه توسلی (1389)، رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
جوادپور، غلامحسین (1396)، سرشت اخلاقی معرفت، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جوادی آملی، عبدا...(1381)، سروش هدایت جلد 2، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1382)، حیات حقیقی انسان در قرآن، قم: اسرا.
جوادی آملی، عبدا...، حسن واعظی محمدی (1384)، تفسیرتسنیم ج 7، قم: اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1385)، حق وتکلیف، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1386)، تسنیم جلد 11، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1390)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1393)، معرفت شناسی در قرآن، قم: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا... (1394)، دانش و روش بندگی، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...، (1396)، مراحل اخلاق در قران، قم: مرکز نشر اسرا.
 جوادی آملی، عبدا...(1397)، هدایت در قرآن، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1398 الف)، شمس الوحی تبریزی، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1398 ب)، تسنیم جلد 9، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1399)، تسنیم جلد 4، قم‌: مرکز نشر اسرا.
 جوادی آملی، عبدا... وعلی اسلامی (1394)، تسنیم ج 2، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی‌آملی، عبدا... و سیدمحمود صادقی، (1388)، سروش هدایت جلد 4، قم‌: مرکز نشر اسرا.
 جوادی‌آملی، عبدا...، احمد قدسی، (1382)، تسنیم، جلد 5، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...؛ عباس رحیمیان (1386 الف)، سرچشمه اندیشه جلد 3، قم: انتشارات اسرا.
جوادی‌آملی، عبدا...، عباس رحیمیان‌(1386 ب)، سرچشمه اندیشه جلد 4، قم‌: مرکز نشر اسرا.
حسین­زاده، محمد (1385). پژوهش تطبیقی در معرفت­شناسی معاصر، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
دیناروند، حسن؛ محسن ایمانی (1387)، «تبیین نظریه انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالت­های آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن»، اندیشه­های نوین تربیتی، دوره 4، شماره 3، صص 176-145.
راوه ئی، کلثوم (1392)، تأثیرات امانت‌انگاری وجود انسان در اخلاق فردی و اجتماعی، دانشگاه معارف اسلامی
ساکی خالص، فریماه (1395)، بررسی نظریه اخلاق باور ویلیام کلیفورد درمعرفت شناسی دینی و نقد ویلیام جیمز برآن، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه دین، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
 سیدی فضل الهی، صابر (1393)، اخلاق باور از منظر قرآن کریم و مقایسه آن با دیدگاه ویلیام کلیفورد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
سند تحول تربیت (1390)، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
طباطبائی، سیدمحمدحسین (1363)، تفسیر المیزان ج 5؛ ترجمه ناصر مکارم شیرازی... و دیگران، قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی؛ تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا: امیرکبیر.
عاشوری، زینب (1392)، اخلاق باور از دیدگاه خواجه نصیر طوسی، پایان نامه کارشناسی ارشد الهیات گرایش فلسفه وحکمت اسلامی، دانشکده علوم وتحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
محمدی پویا، فرامرز (1396)، تبیین بایسته های معرفت شناختی اخلاقِ باور و نقش تفکر انتقادی در آن به منظور ارائه الگوی نظری آموزش اخلاقِ باور، دانشکده علوم تربیتی، رساله دکتری دانشگاه خوارزمی.
مطهری، مرتضی (1375)، مجموعه آثار، جلد سوم، تهران، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی، (1391)، مسئله شناخت، تهران: صدرا.
ملایوسفی، مجید؛ احمد اله­یاری؛ مریم اسکندری (1391)، مطهری و اخلاق باور، حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 3، شماره 1، ص 140-119.
یارمحمدزاده، پیمان وهمکاران (1389)، «تبیین متغیرهای ادراکی تفکرانتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی»، اندیشه­های نوین تربیتی، دوره 6، شماره 2، صص 31-15.
Amesbury. R. (2008). The virtues of belief: toward a non-evidentialist Ethics of Belief- Formation. Int J Philos Relig, 63.
Avicenna. (2005).The metaphysics of the healing.translated by Michael E. Marmura.brigham young university.
Bruce R. J. and Marsha. W. and Emily C. (2015). Models of teaching. 9th ed, pearson. 
Chignell. Aand Dole. A. (2005). The ethics of religious belief: A Recent history in God and the Ethics of Belief.cambridge universityPress.
Clifford. W. K. (1877). The ethics of belief.contemporary review, copyright(c) 2003 proquest information and leaning company Ltd.
James, W. (1973).The Will to Believe and other Essays in Popular Philosophy, Longman, Green and co. New York.
Jerrold R. Coombs. J. R. and Daniels. L. R. B. (1991). Philosophical inquiry: conceptual analysis. In: Edmund C. Short. E. C. (1991). Forms of curriculum inquiry. SUNY Press.
Marusic, Berislav (2011). "The Ethics of Belief", Philosophy Compass, no.6:33-43. Beck. F. A. G. (1964). Greek education, New York: Barnes and noble inc .
Vahid, Hamid. (2009). The Epistemology of Belief, palgtave macmillan , London.