دلالت های تربیت زمامدار در اندیشه حکیم ابونصر فارابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، پژوهشگر دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران

2 دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، پژوهشگر دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران.

چکیده

تأکیدات فراوان نسبت‌ به زمامداری و نقش زمامداران در سعادت جامعه، چه در منابع دینی و چه در اندیشه های رهبران جمهوری اسلامی، نشان از ضرورت تدوین برنامه ای جامع برای تربیت زمامداران دارد که تدوین آن علاوه بر نیاز به مبانی مبتنی بر قرآن و سیره معصومین (علیهم‌السلام)، به استفاده از اندیشه‌های متفکران مسلمانی که در راستای کاربست مبانی اسلامی در اندیشه خود تلاش نموده‌اند؛ نیز محتاج است. در این میان اندیشه های فارابی به عنوان مؤسس فلسفه اسلامی حائز اهمیت ویژه ای است به خصوص آنکه زمامدار و تربیت وی، به تبعیت از افلاطون، دغدغه اصلی فارابی نیز بوده است. بر این اساس تلاش این پژوهش بر این خواهد بود که با استفاده از آثار و تالیفات فارابی مروری بر اندیشه‌های او دررابطه‌با تربیت زمامدار داشته باشد و به عبارت دقیقتر این پژوهش به دنبال پاسخی برای این سؤال است که «اندیشه فارابی چه دلالت هایی برای تربیت زمامداران دارد؟» این پژوهش برای پاسخ به این سوال با استفاده از روئش دلالت پژوهی به استخراج و تحلیل سهم یاری ها و سپس دلالت های مرتبط با تربیت زمامداران از اندیشه فارابی پرداخته و در نهایت تلاش کرده است این دلالت ها را در قالب یک نمودار مفهومی ارائه نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

signs for training a ruler in the thought of the Abu Nasr al-Farabi

نویسندگان [English]

  • hamidreza mohammadi najafabadi 1
  • mahdi khazaie gask 2
1 Doctoral student of political thought of Imam Sadiq University (peace be upon him), researcher ofImam Hossein University (peace be upon him), Tehran, Iran.
2 Ph.D. in political thought of Imam Sadiq University (peace be upon him), researcher of Imam Hossein University (peace be upon him), Tehran, Iran.
چکیده [English]

تأکیدات فراوان نسبت‌ به زمامداری و نقش زمامداران در سعادت جامعه، چه در منابع دینی و چه در اندیشه های رهبران جمهوری اسلامی، نشان از ضرورت تدوین برنامه ای جامع برای تربیت زمامداران دارد که تدوین آن علاوه بر نیاز به مبانی مبتنی بر قرآن و سیره معصومین (علیهم‌السلام)، به استفاده از اندیشه‌های متفکران مسلمانی که در راستای کاربست مبانی اسلامی در اندیشه خود تلاش نموده‌اند؛ نیز محتاج است. در این میان اندیشه های فارابی به عنوان مؤسس فلسفه اسلامی حائز اهمیت ویژه ای است به خصوص آنکه زمامدار و تربیت وی، به تبعیت از افلاطون، دغدغه اصلی فارابی نیز بوده است. بر این اساس تلاش این پژوهش بر این خواهد بود که با استفاده از آثار و تالیفات فارابی مروری بر اندیشه‌های او دررابطه‌با تربیت زمامدار داشته باشد و به عبارت دقیقتر این پژوهش به دنبال پاسخی برای این سؤال است که «اندیشه فارابی چه دلالت هایی برای تربیت زمامداران دارد؟» این پژوهش برای پاسخ به این سوال با استفاده از روئش دلالت پژوهی به استخراج و تحلیل سهم یاری ها و سپس دلالت های مرتبط با تربیت زمامداران از اندیشه فارابی پرداخته و در نهایت تلاش کرده است این دلالت ها را در قالب یک نمودار مفهومی ارائه نماید.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training
  • training of a ruler
  • broker
  • Farabi
  • Signification research

Smiley face

قرآن کریم
ابن شعبه، حسن بن علی (1382)، تحف العقول، ترجمه: صادق حسن‌زاده. قم: آل علی (علیه‌السلام).
اکبریان، رضا (1386)، مقایسه میان نظر ملاصدرا و فارابی درباره «رئیس اول مدینه»، خردنامه صدرا، شماره 47.
ایمانی، محسن؛ صدیقه، سروش (1388)، نظریه ابداعی فارابی در تربیت سیاسی و اهمیت آن در عصر حاضر، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، شماره 1.
بابازاده جودی، امیرسعید؛ پولادی، کمال؛ دیلم صالحی، بهروز (1397)، زمامدار آرمانی در اندیشه سیاسی فارابی، سیاست متعالیه، شماره 97.
باقری، خسرو (1390). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان.
بحرانی، مرتضی (1395)، سلسله مراتب استخدام و استعباد در مدینه (در فلسفه سیاسی فارابی)، پژوهش نامه علوم سیاسی، شماره 42.
بحرانی، مرتضی؛ شکوری، ابوالفضل (1387)، بررسی زبانی نسبت دوستی و ریاست در اندیشة سیاسی فارابی، تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 4.
جوان پور هروی، عزیز؛ اکبری بیرق، حسن (1389)، مطالعه تطبیقی نظریه ولایت‌فقیه و اندیشه سیاسی فارابی، مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 21.
حسینی، محمد‌حسین (1388)، جلوة نبوت، امامت و ولایت‌فقیه در رؤسای مدینه فاضله فارابی، ماهنامه معرفت،‌ شماره 145.
دانایی فرد، حسن (1395)، روش‌شناسی مطالعات دلالت پژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیان‌ها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا، فصلنامه روش‌شناسی علوم انسانی، شماره 86.
رهبر معظم انقلاب، بیانات در تاریخ ۱۴/۰۷/۱۳۷۹.
رهبر معظم انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.
زاید، سعید (2001)، الفارابی، قاهره: دارالمعارف.
شریف الرضی، محمد بن حسین (1379)، نهجالبلاغه، ترجمه: محمد دشتی. قم: مشهور.
صادق‌لی، فاطمه؛ رویانی، وحید (1399)، مقایسه ویژگی‌های شاه در شاهنامه فردوسی با رئیس مدینه فاضله فارابی، کهن نامه ادب پارسی، شماره 2.
غالب، مصطفی (1995)، الفارابی، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
فارابی، ابونصر (1361)، اندیشههای اهل مدینه فاضله، ترجمه: سید جعفر سجادی. تهران: طهوری.
فارابی، ابونصر (1364)، فصول منتزعه، تهران: مکتبه‌الزهراء (س).
فارابی، ابونصر (1427 ق)، الحروف، بیروت: دارالکتب العلمیه.
فارابی، ابونصر (1995 م)، تحصیل السعاده، بیروت: مکتبه الهلال.
فارابی، ابونصر (1996 م)، السیاسه المدنیه، بیروت: مکتبه الهلال.
فدایی، روح الله؛ اکبریان، رضا (1398)، مقایسه ویژگی‌های شاه در شاهنامه فردوسی با رئیس مدینه فاضله فارابی، آیینه معرفت، شماره 59.
گروه نویسندگان زیر نظر آیت الله مصباح (1394). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: مدرسه برهان.
مجیدی، حسن (1392)، سعادت در اندیشه فارابی و توماس آکوییناس، دوفصلنامه دانش سیاسی، شماره دوم، صص 95-114.
مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
میرزا محمدی، محمدحسن (1383)، بررسی مقایسه‌ای اندیشه‌های فلسفی افلاطون و فارابی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره 47.
نوئی، ابراهیم (1386)، روایت سینوی نظریه سعادت در مقایسه با دیگر روایت‌ها، فصلنامه اخلاق. شماره 9 و 10، صص 174-203.
Galston, Miriam (2014), Politics and Excellence: The Political Philosophy of Alfarabi, New Jersey: Princeton University Press.