نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، پژوهشگر دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران
2 دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، پژوهشگر دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
تأکیدات فراوان نسبت به زمامداری و نقش زمامداران در سعادت جامعه، چه در منابع دینی و چه در اندیشه های رهبران جمهوری اسلامی، نشان از ضرورت تدوین برنامه ای جامع برای تربیت زمامداران دارد که تدوین آن علاوه بر نیاز به مبانی مبتنی بر قرآن و سیره معصومین (علیهمالسلام)، به استفاده از اندیشههای متفکران مسلمانی که در راستای کاربست مبانی اسلامی در اندیشه خود تلاش نمودهاند؛ نیز محتاج است. در این میان اندیشه های فارابی به عنوان مؤسس فلسفه اسلامی حائز اهمیت ویژه ای است به خصوص آنکه زمامدار و تربیت وی، به تبعیت از افلاطون، دغدغه اصلی فارابی نیز بوده است. بر این اساس تلاش این پژوهش بر این خواهد بود که با استفاده از آثار و تالیفات فارابی مروری بر اندیشههای او دررابطهبا تربیت زمامدار داشته باشد و به عبارت دقیقتر این پژوهش به دنبال پاسخی برای این سؤال است که «اندیشه فارابی چه دلالت هایی برای تربیت زمامداران دارد؟» این پژوهش برای پاسخ به این سوال با استفاده از روئش دلالت پژوهی به استخراج و تحلیل سهم یاری ها و سپس دلالت های مرتبط با تربیت زمامداران از اندیشه فارابی پرداخته و در نهایت تلاش کرده است این دلالت ها را در قالب یک نمودار مفهومی ارائه نماید.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
دلالات تربیۀ القادة فی فکر الحکیم أبو نصر الفارابی
چکیده [العربیة]إن الترکیز الکبیر على القیادة و دور القادة فی سعادة المجتمع، سواء فی المصادر الدینیۀ أو فی أفکار قادة
الجمهوریۀ الإسلامیۀ، یظهر ضرورة تدوین برنامج شامل لتدریب القادة، الذی تدوینها – بالاضافۀ الی الحاجۀ
بالاسس المبتنئۀ علی القرآن و سیرة المعصومین (علیهم السلام)-یحتاج الی أفکار المفکرین المسلمین الذین حاولوا
تطبیق المبادئ الإسلامیۀ فی فکرهم. و من بین هذه الأفکار، فإن أفکار الفارابی کمؤسس للفلسفۀ الإسلامیۀ لها
أهمیۀ خاصۀ، خاصۀ و أن القائد و تربیتۀ، تبعا لأفلاطون، کانا الاهتمامین الرئیسیین للفارابی. و لذلک فإن جهد هذا
البحث سوف یکون-مع الاستعانۀ بتراث و مؤلفات الفارابی- بصدد الحصول على لمحۀ عامۀ عن أفکاره فیما یتعلق
بتعلیم القادة، و بتعبیر أدق، یسعى هذا البحث إلى إجابۀ سؤال: "ما هی المضامین التی یحملها فکر الفارابی لتعلیم
القادة؟" و للإجابۀ على هذا السؤال قام هذا البحث، باستخدام منهج البحث الدلالی، باستخراج و تحلیل المساهمات
ثم الدلالات المتعلقۀ بتعلیم القادة من افکار الفارابی، و فی النهایۀ حاول عرض هذه الدلالات فی شکل رسم بیانی
مفاهیمی
کلیدواژهها [العربیة]