نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران ،ایران
3 استادیار،هیات علمی گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This research has put finding the components and elements of human education by studying the sermons of Imam Hussein (PBUH) in depth and accurately and analyzing it in the event of Ashura on its agenda. The main purpose of this article is to extract the components and elements of human education from the sermons of Imam Hussein (as) in the event of Ashura and its application in the education system. The method of this research is "qualitative" with "grounded theory" approach. The sources for collecting research data (sermons) are the books of the opponent and hadith such as "The murder of Abi Makhnaf", "Nafs al-Mahmum", "The murder of Ibn Muqarram", "The murder of Sheikh Mufid", "Lohuf" ... and ... What is extracted after the three stages of open coding, axial coding and selective as an educational model is based on the fact that line by line the sermons of Imam Hussein (as) are full of comprehensive and thorough educational lessons, each of which can be a separate subject for Be research. In the final model, the practical diagram, or in other words, the written and effective application of Imam Hussein (as) educational model in the education system, is the beginning of salvation and happiness and the end; It means reaching human perfection; That is, Vesal is close to and pleasing to God. According to the findings of this article, it is hoped that this can be an important step in the field of educational sciences in our beloved country of Iran.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
مکونات الانسان التربویۀ مع التوکید على التربیۀ الأخلاقیۀ فی خطب الإمام الحسین (علیه السلام) فی حادثۀ عاشوراء
چکیده [العربیة]وقد وضع هذا البحث فی جدول أعماله الحصول علی مقومات و عناصر الانسان التربویۀ فی ضوء مفهوم "التربیۀ
الأخلاقیۀ" مع دراسۀ عمیقۀ و دقیقۀ لخطب الإمام الحسین (علیه السلام) و تحلیلها فی حادثۀ عاشوراء . الهدف
الأساسی من هذا المقال هو استخراج مقومات و عناصر الانسان التربویۀ من خطب الإمام الحسین (علیه السلام) فی
حادثۀ عاشوراء وتطبیقها فی نظام التعلیم و التربیۀ. طریقۀ إجراء هذا البحث هی طریقۀ "نوعیۀ" مع اتجاه "الکراندد
النظری". مصادر جمع بیانات البحث (الخطب) و کتب المقتل و الحدیث مثل: "مقتل أبی مخنف"، "نفس المهموم"،
"مقتل ابن مقرم" ، "مقتل الشیخ المفید" ، "اللهوف" و... إن ما یتم استخلاصه کنموذج تربوی بعد المراحل الثلاث
للترمیز المفتوح و المرکزی و الانتخابی یعتمد على أن سطراً بعد سطر من خطب الإمام الحسین علیه السلام ملیء
بالدروس التعلیمیۀ و التربویۀ الشاملۀ و المتینۀ، و التی یمکن أن یکون کل منها موضوعا منفصلا للبحث. فی النموذج
النهائی، المخطط العملی أو بمعنى آخر خریطۀ التطبیق المقنن و الفعال لنموذج الإمام الحسین التربوی فی نظام التعلیم و
التربیۀ، بدایته الفلاح و السعادة و نهایته، بمعنی الوصول إلى الکمال الإنسانی؛ أی الوصول بقرب الله و رضوانه. و وفقاً
للنتائج المستخلصۀ فی هذا المقال، من المؤمل أن یتم تحقیق خطوة مهمۀ فی مجال العلوم التربویۀ فی بلدنا العزیزة
الإیران.
کلیدواژهها [العربیة]