نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران
2 دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران
3 استاد فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، استادیار گروه فقه و مبانی اجتهاد، مرکز تخصصی آخوند خراسانی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام)، مشهد.ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of this article is to clarify the dimensions of a method for exploiting the division of seven-year courses in the position of degrees. For this purpose, three categories of methods were distinguished and introduced, including citation methods (supplementary allusions of division of steps and other religious evidence), generative methods (comparison of areas of similarity, interrogation method and method of determining generalities and freedom in Details) and methods of connection (adaptation and comparison with the ideas of Muslim and non-Muslim thinkers and its use). Each group of these methods responds to the need to ensure the religious authenticity of the educational process, the need to respond to ambiguities and requirements related to the situation, and the need to update and coordinate with emerging ideas, respectively. Examination of these methods shows that the seven-year division propositions have the ability and capacity to be in the position of educational levels.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
الدلالات التربویۀ للمراحل الثلاث للطفل فی النصوص الإسلامیۀ للتجزیء التعلیمی فی نظام التعلیم و التربیۀ الرسمی.
چکیده [العربیة]یهدف هذا المقال إلى توضیح الأبعاد المنهجیۀ للاستغلال من تقسیم المراحل السبع سنوات فی مکان
المستویات التعلیمیۀ، و لهذا الغرض و باستخدام المنهج التحلیلی تم تمییز ثلاث فئات من الأسالیب بعضها عن
البعض و تعریفها، و التی تشمل الأسالیب النصیۀ (اللمحات التکمیلیۀ لتقسیم المراحل و غیرها من الأدلۀ
الدینیۀ)، و الطرق التولیدیۀ (مقارنۀ مناطق جانبی التشابه، و طریقۀ الاستنطاق و طریقۀ تحدید الکلیات و الحریۀ
فی التفاصیل) و الطرق المقارنۀ (البحث عن التطابق و المقارنۀ مع أفکار المفکرین المسلمین و غیر المسلمین و
الاستفادة منها). و تستجیب کل مجموعۀ من هذه الأسالیب على التوالی لضرورة التأکد من الأصالۀ الدینیۀ
لتقسیم المراحل التعلیمیۀ، و ضرورة الاجابۀ فی الغموض و المتطلبات المتعلقۀ بالظروف، و ضرورة الحوار و
التعامل مع الأفکار الناشئۀ الحدیثۀ. دراسۀ هذه الأسالیب تبین أن مقترحات تقسیم السبع سنوات لها القابلیۀ و
القدرة على أن تکون فی موقف المستویات التعلیمیۀ و تدعم مواقف الإسلام فیما یتعلق بسن اکتشاف المواهب،
و زمن تعلیم الاحکام الخارجۀ عن السن، و مکانۀ القرآن، و طریقۀ التعلیم مع العمل و غیر الانتزاعیۀ للمرحلۀ
الثانویۀ.
کلیدواژهها [العربیة]