‌‌بررسی و اولویت بندی رویکرد تربیت اخلاقی فرماندهان صف یکی از دانشگاه های نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.

2 مربی، گروه نظامی، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.

چکیده

هر سازمانی نیازمند پرورش مربیان و اساتیدی است که با الهام از تجربیات گذشته و با مدنظرقراردادن مبانی و ارزش ها، توان تربیت فکری، فرهنگی و اخلاقی نیروهای خود را مضاعف نماید.پژوهش حاضر با هدف بررسی و اولویت بندی رویکرد تربیت اخلاقی فرماندهان صف یک دانشگاه نظامی انجام شد و از نظر هدف کاربردی، با روش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان صف (اعم از زن و مرد) به تعداد 80 نفر بود. تعداد نمونه برابر با جامعه و روش نمونه گیری تمام شمار بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه دارای سه مولفه و 24 گویه بود. یافته ها بر اساس مقادیر آماری میانگین، میانه ، مد، تی و آنووا مورد تحلیل قرار گرفت؛ آنها نشان دادند که از بین سه رویکرد تربیت اخلاقی فضیلت گرا ، مراقبت گرا و عدالت گرا، فرماندهان صف رویکرد عدالت گرا را با میانگین 20/2 به عنوان رویکرد رتبه اول خود انتخاب و بکار گرفتند.نتایج تاکید بر یکسان بودنرویکردتربیت اخلاقی فرماندهان فارغ از جنسیت ، میزان تجربه و درجه شغلی آنها داشت و رویکرد عدالتگرا در تعامل روزانه بین افسران صف و دانشجویان بیشترین کاربرد را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Recognising and prioritising The approach of moral training of line commandersOne of the military universities

نویسندگان [English]

  • akram alimardani 1
  • somaieh tanhaee sis 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Human Resource Management, Amin University of Law Sciences, Tehran, Iran.
2 Research instructor of Amin University of Police Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Every organization needs to train trainers and professors who, inspired by past experiences and taking into consideration the foundations and values, can double the intellectual, cultural and moral training of its forces. Nizami was carried out and in terms of practical purpose, it was a descriptive survey method. The statistical population included all line commanders (both men and women) in the number of 80 people. The number of samples was equal to the population and the whole population sampling method was used to collect information from a researcher-made questionnaire. This questionnaire had three components and 24 items. The findings were analyzed based on statistical values of mean, median, mode, t and ANOVA; They showed that among the three moral education approaches, virtue-oriented, care-oriented, and justice-oriented, the line commanders chose and applied the justice-oriented approach with an average of 2.20 as their first ranking approach. The results emphasize the sameness of the moral education approach of the commanders regardless Their gender, level of experience, and job level had the most application in the daily interaction between line officers and students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral education
  • virtuous approach
  • justice approach
  • care approach
  • line commanders

عنوان مقاله [العربیة]

اﻟﺒﺤﺚ و ﺗﺮﺗﯿﺐ أوﻟﻮﯾﺎت ﻣﻨﻬﺞ اﻟﺘﺮﺑﯿﮥ اﻷﺧﻼﻗﯿﮥ ﻟﻠﻘﺎدة اﻟﻤﺒﺎﺷﺮﯾﻦ ﻹﺣﺪى اﻟﺠﺎﻣﻌﺎت اﻟﻌﺴﮑﺮﯾﮥ

چکیده [العربیة]

ﺗﺤﺘﺎج ﮐﻞ ﻣﻨﻈﻤﮥ إﻟﻰ ﺗﺪرﯾﺐ ﻣﺪرﺑﯿﻦ و أﺳﺎﺗﺬة ﯾﺴﺘﻄﯿﻌﻮن- ﻣﺴﺘﻠﻬﻤﯿﻦ ﻣﻦ ﺗﺠـﺎرب اﻟﻤﺎﺿـﯿﮥ و ﻣـﻊ ﻣﺮاﻋـﺎة اﻷﺳﺲ و اﻟﻘﯿﻢ- ﻣﻀﺎﻋﻔﮥ ﻗﻮة اﻟﺘﺮﺑﯿﮥ اﻟﻔﮑﺮﯾﮥ و اﻟﺜﻘﺎﻓﯿﮥ و اﻷﺧﻼﻗﯿﮥ ﻟﻘﻮاﺗﻬﻢ. أﺟﺮی اﻟﺒﺤﺚ اﻟﺤـﺎﻟﯽ ﺑﻬـﺪف ﺗﻘﺼـﯽ و ﺗﺤﺪﯾﺪ أوﻟﻮﯾﺎت ﻣﻨﻬﺞ اﻟﺘﺮﺑﯿﮥ اﻷﺧﻼﻗﯿﮥ ﻟﻠﻘﺎدة اﻟﻤﺒﺎﺷﺮﯾﻦ ﺑﺠﺎﻣﻌﮥ ﻋﺴﮑﺮﯾﮥ، و ﻣﻦ ﺣﯿﺚ ﻏﺮﺿﻪ اﻟﻌﻤﻠﯽ ﻓﻘﺪ ﮐﺎن اﻟﻤﻨﻬﺞ اﻟﻮﺻﻔﯽ اﻟﻤﺴﺤﯽ. ﺷﻤﻠﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﮥ اﻹﺣﺼﺎﺋﯿﻮن ﺟﻤﯿﻊ اﻟﻘﺎدة اﻟﻤﺒﺎﺷﺮﯾﻦ )رﺟﺎﻻ ًوﻧﺴﺎء( وﻋﺪدﻫﻢ 80 ﺷﺨﺼـﺎً. وﮐـﺎن ﻋﺪد اﻟﻌﯿﻨﺎت ﻣﺴﺎوﯾﺎً ﻟﻌﺪد اﻟﻤﺠﻤﻮﻋﮥ و ﮐﺎﻧﺖ ﻃﺮﯾﻘﮥ أﺧﺬ اﻟﻌﯿﻨﺎت ﻫﯽ ﻣﻨﻬﺞ ﻋﺪ اﻟﺘﺎم ، و ﺗﻢ اﺳـﺘﺨﺪام اﺳـﺘﺒﯿﺎن ﻣـﻦ إﻋﺪاد اﻟﺒﺎﺣﺚ ﻟﺠﻤﻊ اﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺎت. ﯾﺘﮑﻮن ﻫﺬا اﻻﺳﺘﺒﯿﺎن ﻣﻦ ﺛﻼﺛﮥ ﻣﮑﻮﻧﺎت و24 ﻓﻘﺮة. ﺗﻢ ﺗﺤﻠﯿـﻞ اﻟﻨﺘـﺎﺋﺞ ﺑﻨـﺎء ﻋﻠـﻰ اﻟﻤﻘﺎدﯾﺮ اﻹﺣﺼﺎﺋﯿﮥ ﻟﻠﻤﺘﻮﺳﻂ و اﻟﻮﺳﯿﻂ و "ﻣﺪ" و "ﺗﯽ" و "آﻧﻮوا" :ﻟﻘﺪ أﻇﻬﺮوا أﻧﻪ ﻣﻦ ﺑﯿﻦ اﻷﺳﺎﻟﯿﺐ اﻟﺜﻼﺛﮥ ﻟﻠﺘﻌﻠﯿﻢ اﻷﺧﻼﻗﯽ اﻟﻤﻮﺟﻪ ﻧﺤﻮ اﻟﻔﻀﯿﻠﮥ، و اﻟﻤﻮﺟﻪ ﻧﺤﻮ اﻟﻤﺮاﻗﺒﮥ، و اﻟﻤﻮﺟﻪ ﻧﺤﻮ اﻟﻌﺪاﻟﮥ، اﺧﺘﺎر اﻟﻘـﺎدة اﻟﻤﺒﺎﺷـﺮون و اﺳـﺘﻌﻤﻠﻮا اﻟﻨﻬﺞ اﻟﻤﻮﺟﻪ ﻧﺤﻮ اﻟﻌﺪاﻟﮥ ﺑﻤﺘﻮﺳﻂ 2,20 ﺑﺎﻋﺘﺒﺎره ﻧﻬﺠﻬﻢ ﻓﯽ اﻟﻤﺮﺗﺒﮥ اﻷوﻟﻰ. وأﮐﺪت اﻟﻨﺘﺎﺋﺞ أن ﻣﻨﻬﺞ اﻟﺘﺮﺑﯿﮥ اﻷﺧﻼﻗﯿﮥ ﻟﻠﻘﺎدة ﻣﺘﺴﺎوﯾﮥ ﺑﻐﺾ اﻟﻨﻈﺮ ﻋﻦ ﺟﻨﺴﻬﻢ و ﻣﺴﺘﻮى ﺧﺒﺮﺗﻬﻢ و ﻣﺴﺘﻮى وﻇﺎﺋﻔﻬﻢ، وأن اﻟﻤﻨﻬﺞ اﻟﻤﻮﺟﻪ ﻧﺤﻮ اﻟﻌﺪاﻟـﮥ ﻫـ اﻷﮐﺜﺮ اﺳﺘﻌﻤﺎﻻ ﻓﯽ اﻟﺘﻌﺎﻣﻞ اﻟﯿﻮﻣﯽ ﺑﯿﻦ ﻗﺎدة اﻟﻤﺒﺎﺷﺮﯾﻦ و اﻟﻄﻼب اﻟﺠﺎﻣﻌﯿﮥ

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • ﻟﺘﺮﺑﯿﮥ اﻻﺧﻼﻗﯿﮥ؛ اﻟﻨﻬﺞ اﻟﻤﻮﺟﻪ ﻧﺤﻮ اﻟﻔﻀﯿﻠﮥ
  • اﻟﻨﻬﺞ اﻟﻤﻮﺟﻪ ﻧﺤـﻮ اﻟﻌﺪاﻟـﮥ
  • اﻟـﻨﻬﺞ اﻟﻤﻮﺟـﻪ ﻧﺤـﻮ اﻟﻤﺮاﻗﺒﮥ
  • اﻟﻘﺎدة اﻟﻤﺒﺎﺷﺮون

Smiley face

احمدی، محمدحسین و جوادیان، رضا. (1389). نقش فرماندهان صف دانشجویی در نهادینه کردن انضباط دانشجویان. دانش انتظامی، 124 (مسلسل 49)، 181-228.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=150136
امینی مشهدی، سمانه؛ آهنچیان، محمدرضا (1393)، تربیت اخلاقی و سعادت در نظام آموزشی ایران (مابله دیدگاه فارابی، لاک، رورتی). فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال ششم. شماره اول، پیاپی 11، 65-80.
بختیاری، لطفعلی، شایگان، فریبا. (1399). نقش فرماندهان صف در نهادینه‌سازی رفتارهای حرفه‌ای پلیسی در دانشجویان یکی از دانشگاه‌های نظامی امین. پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 15(2). 237-254
برادران، ابوالقاسم؛ داوود، محمد؛ حسنی محمد؛ ستاری، علی (1398)، تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و هفتم، دوره جدید، شماره 43، تابستان 1398: 76-57.
بروس، پرویز و هاشمی، نظام. (1394). رابطه هوش هیجانی و عملکرد تربیتی فرماندهان صف یکی از دانشگاه‌های نظامی امین. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، (38)، 59-78.
حاجی ده آبادی، محمدعلی (1396). درآمدی بر نظام تربیتی اسلام. قم، مرکز بین‌المللی المصطفی (ص).
داوودی، محمد (1385). رویکردها و پرسش‌های بنیادین در تربیت اخلاقی. فصلنامه علمی پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران، سال دوم، شماره دوم، 1385.
رستمی، همایون؛ بهشتی، سعید؛ ایمانی، محسن (1397). نظام تربیت اخلاقی در نامه 31 نهج‌البلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی قرآن و طب، دوره 4، شماره 1، 14-20.
زارعان، محمدجواد؛ ساجدی، ابوالفضل؛ خطیبی، حسین (1391). روی کردهای رایج به تربیت دینی و مقایسه آن‌ها با رویکرد اسلامی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال چهارم، شماره دوم، 9-31.
زبان‌دان، مصطفی (1398). مقایسه مفهوم، اهمیت و روش‌های تربیت اخلاقی در غرب و اسلام. نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 39، 227-250.
سجادی، سید مهدی (1379). رویکردها و روش‌های تربیت اخلاقی و ارزشی. فصلنامه پژوهش های فلسفی-کلامی،شماره3.
سلحشوری، احمد (1392). مراحل رشد تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع). فصلنامه پژوهش‌نامه نهج‌البلاغه، سال اول شماره 3، ص 15-32.
سوری، احمد (1389). روانشناسی تربیتی فرماندهان و مدیران. تهران: معاونت آموزش ناجا
شاه قلیان قهفرخی، رضا؛ مولوی، ابراهیم؛ سلمانی، عباسعلی؛ الوندی، محمد (1398). تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در یک دانشگاه نظامی. نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 45. 93-121
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). تفسیر المیزان. ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی.
عابدی، لطفعلی (1384). اهداف تربیت از دیدگاه معصومین (ع). مجله مصباح، شماره 57.
غفاری، ابوالفضل؛ باقری نوع‌پرست، خسرو (1380). تربیت اخلاقی فضیلت گرا از منظر دیوید کار. نشریه دانشگاه الهیات مشهد، شماره 53 و 54. 157-184.
فیروزمهر، محمدمهدی (1393). تربیت اخلاقی با نگاهی قرآنی. قم: بوستان کتاب.
کاویانی تبریز، سعیده (1392). اخلاق فضیلت در قرن بیستم با تکیه‌بر آراء زالیند هرست هاوس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه گرایش غرب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم انسانی، گروه فلسفه.
محمودیان، حسین و امامی راد، احمد (1398). برسی فقهی سیره معصومین (ع) در تربیت اخلاقی. دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فقه تربیتی، سال پنجم. شماره 11. 123-143.
مدنی، انسیه (1394). امکان و چگونگی اخلاق فضیلت اخلاقی. رساله دکتری، دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی،
مطهری مرتضی (1372). عدل الهی. انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1354). سیری در نهج‌البلاغه. قم- مرکز مطبوعاتی دارالتبلیغ اسلامی، چاپ دوم.
نیک فرید، لیدا (1395). اخلاق مراقبت رویکردی پرستاری در اخلاق. فصلنامه علمی پژوهشی طب و تزکیه، دوره 25، شماره 1، 9-18.
وجدانی، فاطمه و شعبانیان، محمدرضا (1397). تربیت اخلاقی از دیدگاه محمدمهدی نراقی. دو فصلنامه تربیت وحیانی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 14، 95-124.
یادگاری، مطهره؛ صالحی، کیوان؛ سجادیه، نرگس سادات (1398). ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران. نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، تابستان 1398، شماره 25، 147-186.
Pękala, J. L. (2020). Ethical education in teacher studies–pilot study analysis. In Forum Pedagogiczne (Vol. 10, No. 1). UniwersytetKardynałaStefanaWyszyńskiego w Warszawie.
Bhana, A. &Suknunan, S. (2020). Building ethical leadership through training and development approach at a higher education institution in South Africa. Problems and Perspectives in Management. Vol. 18, Issue 1.
Blum L. Care in Encyclopedia of Ethics. London: Routledge; 2001.
Brestovanský, M. (2020). Meaning in life and ethical education. Spirituality Studies, 6(1), 24-33.
Bryan, H. & Burstow, B. (2018). Understanding ethics in school based research. Professional Development in Education, 44(1), 107-119.
Care Ethics" Maureen Sander-Staudt, The Internet Encyclopedia of Philosophy, ISSN 2161-0002 DOI: https://doi.org/10.37547/pedagogics-crjp-02-10-24, 22/3/2016.
Elias,John,I.1995,philosophy of Education: classic and contemporary: Florida, Krieger Publishing company.
Gilligan, Carol. "Moral Orientation and Moral Development. The Feminist Philosophy Reader. By Alison Bailey and Chris J. Cuomo. Boston: McGraw-Hill, 2008. N. pag. 469 Print.
Hudson, T. D. & Díaz Pearson, A. (2018). Developing the moral self: College students’ understandings of living a moral or ethical life. Journal of College and Character, 19(3), 185-200.
Khudoykulov, K. J. &Toshboeva, F. A. (2021). IMPROVING ETHICAL AND AESTHETIC EDUCATION OF PERSONAL CREATIVITY IN FUTURE TEACHERS. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(10), 125-132
Martin Brestovansky (2020), Meaning in Life and Ethical Education, Spirituality Studies 6-1,23-33
Mikulka, Z. Development of prerequisites for ethical leadership in the Army of the Czech Republic. QUAERE 2018, 8, 51-61.
Safder, M, & Hussain, C. A. (2018). Relationship between moral atmosphere of school and moral development of secondary school students. Bulletin of Education and Research, 40(3), 63- 71.