نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه معارف اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract
The concept of education in the current era is one of the most difficult concepts that has traveled a path full of ups and downs and is still facing ambiguities. Although there is no serious dispute about the necessity and importance of education, different and sometimes contradictory analyzes of this concept show that this concept has not been able to find its true meaning in religious and non-religious societies. Therefore, it seems necessary to reflect on it. For this reason, the present article, with the inferential method and descriptive semantics, aims to clarify the concept of education with novel words based on the verses of the Qur'an, and analyze its educational implications. The data obtained from the research show that words such as: production, The ability, and love / affection have a close semantic link with the main structure of Quranic education, which has been neglected in the researches despite their high educational importance. The high importance of education in the Qur'an, the expansion of the limits and gaps of the concept of education, ability as a prerequisite for learning, the place of love /affection in the process of goal setting and content compilation are among the most important educational implications arising from the examined vocabulary.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
فتح حدود مفهوم التربیۀ: سعیا لتقدیم تبیین جدید عن التربیۀ القرآنیۀ
چکیده [العربیة]یعد مفهوم التربیۀ فی العصر الحالی من أصعب المفاهیم التی قطعت طریقا ملیئا بالصعود و الهبوط و ما زال
یواج ه الغموض. و رغم عدم وجود خلاف جدی حو ل ضرور ة و أهمیۀ التربیۀ ، إلا أ ن التحلیلات المختلفۀ و
المتناقضۀ أحیانا لهذا المفهوم تظهر أن هذا المفهوم لم یتمکن من إیجاد معناه الحقیقی فی المجتمعات الدینیۀ و غیر
الدینیۀ . و لذلک، یبدو م ن الضروری التفکیر و التدقیق فی هذا الأمر . و لهذا السبب یهدف هذا المقال-بالمنهج
الاستنتاجی و معرفۀ المعانی الوصفیۀ- مضافا الی توضیح مفهوم التربیۀ بألفاظ جدیدة مبنیۀ على الآیات القرآنیۀ، ان
یعید النظر الی دلالاتها التربویۀ.تشیر البیانات التی تم الحصول علیها م ن البحث إلى أ ن کلمات مثل: الاصطناع،
الاستطاعۀ، و الود ، لها ارتباط دلالی قوی بالبنیۀ الأساسیۀ للتربیۀ القرآنیۀ، و التی على الرغم من أهمیتها التربویۀ
العالیۀ فقد أهملت فی الدراسات المبحوثۀ. إن الأهمیۀ الکبیرة للتربیۀ فی القرآن، اتساع حدود و ثغور مفهوم التربیۀ
،الاستطاعۀ کشرط مسبق للتعلم، و مکانۀ الود فی عملیۀ تحدید الأهداف و تدوین المحتوى ،کل ذلک من أهم
الدلالات التربویۀ المستخرجۀ من الالفاظ المبحوثۀ.
کلیدواژهها [العربیة]