قرآن کریم
اتکینسون، ریتال ال و دیگران،(۱۳۸۵)، زمینه روانشناسی هیلگارد، مترجمان محمدتقی براهنی و دیگران، تهران: رشد.
الشیرازی، صدرالدین محمد،(۱۳61)،الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه، ج1، ۳، 4، 5، 6، 7، 8، 9، بیروت: دار احیا التراث.
الشیرازی، صدرالدین محمد،(۱۳92)، ترجمه و تفسیر الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، با تصحیح، تعلیق و مقدمه سید جلال آشتیانی، تهران: سروش.
الشیرازی، صدرالدین محمد، (۱۳۴۱)، العرشیه، ترجمه غلام حسن آهنی، اصفهان: مهدوی.
الشیرازی، صدرالدین محمد، (۱۴۱۹ ق)، مفاتیح الغیب، ترجمه محمد خواجوی، ج ۱-۲، بیروت: مؤسسه التاریخ العربی.
الشیرازی، صدرالدین محمد، (۱۳۸۰)، اسرار الآیات، یا رازهای آیات قرآن، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مولی.
الشیرازی، صدرالدین محمد، (۱۳۸۳)، شرح اصول کافی، تصحیح محمد خواجوی، ج ۱-۳، چ ۲، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
الشیرازی، صدرالدین محمد،(۱۳۵۸)، الواردات القلبیه فی معرفه الربوبیه، ترجمه و تصحیح احمد شفیعیها، تهران: انجمن فلسفه ایران.
امینی، ندا،(۱۳۹۰)، ملاحظات روانشناختی بهمنظور مسئله نفس از دیدگاه ملاصدرا، مزلو و راجرز، پایاننامه کارشناسی ارشد، ملایر: دانشگاه ملایر.
باقری، خسرو، (۱۳۸۹)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، ج ۱، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
باقری، خسرو، (۱۳۸۹)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، ج ۲ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بابازاده، طاهره. (۱۳۸۹). بررسی نفس از دیدگاه ملاصدرا و دلالتهای تربیتی آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
بهشتی، سعید ،(۱۳۸۶)، زمینهای برای بازشناسی و نقادی فلسفه تعلیم و تربیت در جهان غرب، تهران: اطلاعات.
بهشتی، سعید، (۱۳۸۹)، تأملات فلسفی در تعلیم و تربیت، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
جوادی، محسن،(1375)، مسأله باید و هست (بحثی در رابطه با ارزش و واقع)، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
حسنپور، علیرضا، (۱۳۹۱)، تحلیل انتقادی اهداف کلان تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران با نگاهی به اهداف تعلیم و تربیت از منظر ملاصدرا، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
حاتمی، محمدرضا، (۱۳۸۲)، بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی، روانشناسی و روانپزشکی، پایاننامه کارشناسی ارشد، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
خنیفر، حسین و همکاران، (1389)، مبانی تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش، تهران: نورالثقلین.
دهخدا، علیاکبر،(1372)، لغتنامه دهخدا، زیرنظر محمد معین، جعفر شهیدی، مقدمه بقلم گروهی از دانشمندان.، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سازمان لغتنامه.
رضایی، مهدی، (۱۳۹۴)، تبیین اندیشههای صدرالمتالهین شیرازی در حوزه روانشناسی فلسفی و استنتاج مدلولهای تربیتی آن، رساله دکتری، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
رضایی، مهدی، (1398)، تبیین روششناسی پژوهش استنتاجی ضرورت عقلی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،28(49): 85-119.
شورای عالی انقلاب فرهنگی،(۱۳۹۰)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران.
صافی، احمد، (1393)، آموزشوپرورش دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم، تهران: سمت.
صمدی، علیرضا، (۱۳۹۰)، بررسی دلالتهای تربیتی و آراء فلسفی ملاصدرا بهعنوان فیلسوف مکتب اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، اهواز: دانشگاه اهواز.
طوسی، محمد علی، (1380)، سیاست گذاری در نظامهای آموزشی، تهران: واحد علوم و تحقیقات.
عبودیت، عبدالرسول، (۱۳۹۱)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، ج ۳، تهران: سمت.
عبودیت، عبدالرسول، (۱۳۸۹)، خطوط کلی حکمت متعالیه برگرفته از کتاب درآمدی به نظام حکمت صدرایی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره).
علم الهدی، جمیله، (۱۳۸۸)، نظریه اسلامی تعلیم و تربیت، تهران: امام صادق (ع).
علم الهدی، جمیله، (۱۳۸۲)، تبیین تعلیم و تربیت اسلامی و دلالتهای آن در برنامه درسی با تأکید بر آثار ملاصدرا، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
فتحی، عباس، (۱۳۷۲)، مقایسه آراء ملاصدرا و کانت در مفهوم وجود، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تهران.
فیاضی، غلامرضا، (۱۳۸۹)، علمالنفس فلسفی، تحقیق و تدوین، محمدتقی یوسفی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
قورچیان، نادرقلی، (1375)، برنامه ریزی ملی، منطقهای در نظامهای آموزشی، دوره دکتری، تهران: واحد علوم و تحقیقات،
گروهی از نویسندگان؛ زیر نظر محمدتقی مصباحیزدی مصباحیزدی،(۱۳۹۰)، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
مصباحیزدی، محمدتقی، (۱۳۹۴)، شرح اسفار، تحقیق و نگارش محمدتقی سبحانی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصلح، جواد،(1352)،علم النفس یا روان شناسی صدرالمتالهین، تهران: دانشگاه تهران.