شناسایی عوامل اجتماعی - تربیتی موثر بر تمایل دانش آموزان به حضور در مسجد بر اساس طرح شهید بهنام محمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،گروه آموزشی انتظامی ، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه تربیت افسری پلیس، شهر تهران، کشور ایران.

2 استادیار،گروه آموزشی تربیتی ، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه تربیت افسری پلیس، شهر تهران، کشور ایران.

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تمایل دانش آموزان به مسجد بر اساس طرح شهید بهنام محمدی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش آمیخته است که در بخش کیفی از بررسی اسنادی و در بخش کمی از روش پیمایشی مقطعی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مربیان و دانش آموزان شهر تهران است. نمونه نحقیق حاضر بر اساس جدول مورگان تعداد 103 نفر بوده که پرسشنامه محقق ساخته بر روی آنان اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی (T تک نمونهای، طیف مطلوبیت نانلی، T دو گروه مستقل، و آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد که بر اساس دیدگاه مخاطبین طرح شهید بهنام محمدی موانع جدی از لحاظ عوامل تأثیرگذار درونی طرح مبنی بر عدم جذب نوجوانان وجود ندارد. در رابطه با اولویت بندی مقوله ها از منظر میزان تأثیر آن ها بر عدم جذب مخاطبین به مسجد از دیدگاه مخاطبین نیز اولویت بندی مقوله ها در نمونه به ترتیب بدین قرار است: برنامه ریزی و محتوای آموزشی (با میانگین 2.75)، مقوله بی توجهی به نسازها و اقتضائات سنی (با میانگین 2.71)، امکانات و تسهیلات (با میانگین 2.56)و همچنین و در نهایت مقوله نیروی انسانی تأثیرگذار (با میانگین 2.52). همچنین یافتهها نشان داد که در مقوله های امکانات، نیازها و اقتضائات، و نقش خانواده، میانگین امتیاز در بین مربیان بیشتر از مقدار آن در مخاطبین است. به بیان دیگر مربیان طرح در مقایسه با مخاطبین در رابطه با مقوله های ذکر شده معتقدند این عوامل در عدم جذب نوجوانان به مسجد بیشتر تأثیر داشته است. نتایج کل بیانگر آن است که بیشتر عوامل جذب دانش آموز نوجوان به مسجد مربوط به عوامل مؤثر خارج از مسجد است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of socio-educational factors affecting students' desire to attend the mosque based on Shahid Behnam Mohammadi's plan

نویسندگان [English]

  • seyed mahdi rafati asl 1
  • sadegh rezaei 2
1 Assistant Professor,Police Training Department, College of Police Sciences and Techniques, PoliceOfficer Training University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Training Department, School of Police Sciences and Techniques, Police OfficerTraining University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research was to identify the factors influencing students' desire to go to the mosque based on the plan of Shahid Behnam Mohammadi. In terms of practical purpose, the present research is a mixed method in which the qualitative part of the document review and the quantitative part of the cross-sectional survey method are used. The statistical population of this research includes teachers and students of Tehran. Based on Morgan's table, the current random sample was 103 people, and the researcher-made questionnaire was implemented on them. Descriptive statistics and inferential statistics (one-sample T, Nunley's utility spectrum, independent two-group T, and Friedman's test) were used to analyze quantitative data. The findings showed that based on the opinion of the audience of Shahid Behnam Mohammadi project, there are no serious obstacles in terms of the internal influencing factors of the project regarding the lack of youth recruitment. Regarding the prioritization of the categories from the point of view of their impact on not attracting the audience to the mosque, from the audience's point of view, the prioritization of the categories in the sample is as follows: planning and educational content (with an average of 2.75), the category of inattention to Constructions and age requirements (with an average of 2.71), facilities and facilities (with an average of 2.56) and finally the category of effective human resources (with an average of 2.52). Also, the findings showed that in the categories of facilities, needs and requirements, and the role of the family, the average score among trainers is higher than its value among the audience. According to other statements, the trainers of the project believe that these factors had a greater impact on not attracting teenagers to the mosque, compared to the contacts regarding the mentioned categories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • teenagers
  • students
  • mosques
  • education

Smiley face

ابن بابویه، (1413 ق)، من لا یحضره الفقیه، قم: مؤسسه انتشارات اسلامی، جلد یکم، چاپ سوم.
هشی امام خمینی
اکبری، نعمت اله (1375). موانع و مشکلات زنان در اجتماع. پیام زن، شماره 58.
 اکبرى، نعمت الله (1374). کنش و واکنش متقابل مشارکت زنان در اجتماع و توسعه فرهنگى, سمینار زن و توسعه فرهنگى، دانشگاه الزهرا.
امام خمینی، (1361)، در جست وجوی راه از کلام امام، تهران: امیرکبیر،دفتر دوم.
امام خمینی، (1370)، صحیفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی،، ج 18.
امام خمینی، روح الله (1370)، صحیفه نور، تهران: سازمان مدارک انقلاب اسلامی، جلد 13.
امام، ابراهیم (1384)، نقش مسجد در تکوین افکار عمومی، مترجم: محمد سپهری، مجموعه مقالات کارکرد مساجد، تهران: رسانش.
امیری، مجید (1391)، بررسی رابطه‌ی ابعاد دین‌داری و سبک‌زندگی جوانان: مطالعه‌ی‌ موردی دانش‌آموزان سال ‌سوم ‌دبیرستان ‌و پیش‌دانشگاهی شهر زرقان، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
امین فروغی، مهدی (1380)، هنر مرثیه خوانی، تهران: نیستان.
باردن،لورنس، (1375)، تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
بازرگان هرندی، عباس (1387)، روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت، دانش مدیریت، سال 21، شماره 81.
باقی، عماد الدین (1381)، پرستشگاه درعهد سنت و تجدد (جامعه شناسی نهادهای دینی ) نثر سرایی.
بدیعی، رحیم (1388)، تعلیم و تربیت در قرآن؛ ویژگی ها و روش ها، قم: انتشارات میثم تمار.
براتی، حسین، (1392)، عوامل دفع و جذب به مساجد از نظر نمازگزاران مساجد کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات.
بشیریه، حسین (1374). جامعه شناسی سیاسی، تهران، نشر نی.
پرهیزکار، علی‌اکبر، (١٣٨٣)، تشویق و تنبیه کودکان، قم: پیام دبیر.
ترمزی،محمد بن عیسی(٢٧٩ق): جامع الترمزی،ریاض، بیت الافکار الدولیه، بی تا.
توسلی، افسانه و رفیعی خونانی، فاطمه (1387). بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زنان به اشتغال در خارج از منزل (کارمندان زن سازمان بیمه خدمات درمانی). پژوهش نامه علوم اجتماعی، 2(2): 5-33.
توسلی،‌ غلامعباس و مرشدی، ابوالفضل. (1385). بررسی سطح دین‌داری و گرایش‌های دینی دانشجویان مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی امیرکبیر. مجله جامعه شناسی ایران. شماره2، ص 96-118.
جعفریان، رسول (1383)، جریانها و سازمانهای سیاسی مذهبی ایران (سالهای 1357ـ1320). تهـران : مرکـز اسـناد انقلاب اسلامی.
جمعی از نوبسندگان، (مرکز مدیریت تربیتی و طرح صالحین سازمان بسیج مستضعفین) (1389)، مخاطب شناسی، تهران: انتشارات مدیریت پژوهش و تدوین متون معاونت تربیت و آموزش.
حجتی، محمدباقر، (1370)، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حرعاملی، محمدبن حسن، (1380)، وسائل الشیعه، قم: انتشارات نهاوندی
خانی، فضیله و احمدی، منیژه (1388). تبیین عوامل مرثر بر مشارکت زنان در تصمیمگیری های اقتصادی–اجتماعی در مناطق روستایی (مطالعه موردی: محدودهی روستای چیر-یامچی شهرستان زنجان). پژوهش زنان، 7 (4): 95-113.
خدایاری فرد، محمد، (١٣٧٣)، مسائل نوجوانان و جوانان، تهران، انتشارات اولیاء و مربیان.
خلیلی، محسن (1386). آسیب شناسی مشارکت زنان در جامعه معاصر ایران. فصلنامه زن در توسعه و سیاسی (پژوهش زنان). 2 (18)، 165-186.
دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه (1376)، بایستگی ترمیم حوزه، گزارش، قم، آذر و دی.
دلاواله، پیترو (1370)، سفرنامه(قسمت مربوط به ایران). ترجمه و شرح از شجاعالدین شـفا. تهـران : علمـی فرهنگـی.
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغتنامه دهخدا، زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ذاکری، علی اکبر (1375)، نگرشی به متون آموزشی حوزه، حوزه
راوندی، سعید بن هبه الله قطب الدین(٥٧٣ق): الدعوات، قم، مدرسه امام مهدی عج، ١٤٠٧ق، چاپ:اول.
رشیدرضا، محمد، (1421 ه. ق)، تفسیر المنار، بیروت، دارالمعرفه، ج 10. 
رضادوست، کریم؛ حسین زاده، علی و عابدزاده، حمید (1388). بررسی عوامل مؤثر در مشارکت اجتماعی شهروندان، جامعه شهری شهر ایلام. جامعه شناسی کاربردی، 3(20): 97-110.
رضایی، علی (1382)، جایگاه مساجد درفرهنگ اسلامی، انتشارات مؤسسه فرهنگی ثقلین.
رضایی، علی، جایگاه مساجد در فرهنگ اسلامی، قم، مؤسسه فرهنگی ثقلین، ١٣٨٢، ص٢٥٧.
رضایی، م (1381)، بررسی تأثیر محیط های آموزشی بر نگرش های دانشجویان دوره های بلند مدت علمی-کاربردی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی.
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1376)، شیوه های تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه، قم.
رضوی الهاشم، بهزاد (1388). تحلیل جایگاه مشارکت زنان در فرآیند توسعه سیاسی – اجتماعی انقلاب اسلامی ایران. اطلاع رسانی و کتابداری، شماره 21، 60-73.
رهنورد، فرج الله و حسینی، زهرا ( 1387 ) عوامل مؤثر بر توانمندسازی زنان، پژوهش زنان، دوره  6، شماره 1،  118 ـ 105.
زاهدی، مرتضی (1385)، نظریه تربیتی اسلام، تهران: مؤسسه فرهنگی صابره.
زنان و توسعه، پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا، مجموعه گزارش های همایش چالش ها و چشماندازهای توسعه.
سبکتکینریزی، قربانعلی. (1373). تبیین رابطه بین میزان تحصیلات زنان روستایی با میزان مشارکت اجتماعی آنها، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
سفیری، خدیجه و صادقی، مریم (1388). مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر دانشکدههای علوم اجتماعی دانشگاه های شهر تهران و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. جامعه شناسی کاربردی، 20 (2): 1-34.
سلیمان الراوندی، محمد، (1364)، راحة الصدور، تهران، امیرکبیر.
شادی طلب، ژاله (1382). مشارکت اجتماعی زنان. پژوهش زنان، 1 (3): 141-176.
شرفی، محمدرضا (1379)، تربیت اسلامی با تأکید بر دیدگاه های امام خمینی، تهران: انتشارات پنجره.
شورای عالی حوزه علمیه (1374)، نقاط قوت نظام حوزوی، گزارش، قم، تابستان.
 شورای عالی حوزه علمیه (1376)، دستاوردهای اجلاسیه بررسی نظام آموزشی حوزه، گزارش، قم، تابستان.
 شورای عالی حوزه علمیه (1377)، مصوبات کمیته علمی شورای عالی حوزه، گزارش، قم،بهار.
شورای عالی حوزه علمیه (1379)، آموزش در حوزه علمیه، گزارش، قم، تابستان.
شورای عالی حوزه علمیه (1379)، مصوبات شورای عالی حوزه، گزارش، قم، تابستان
شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه (1379)، منشور ولایت، قم: مؤلف، تابستان
صفا، ذبیح الله، (1386)، تاریخ ادبیات در ایران، تهران: انتشارات فردوس
صفا، ذبیح الله، (1363)، آموزش و دانش در ایران، تهران: نشر نوین
صفت گل، منصور (1381)، ساختار نهاد و اندیشه ی دینی در ایران عصر صفوی. تهران: رسا
ضرابی، عبدالرضا، (١٣٧٩)، نقش و عملکرد مسجد در تربیت، مجله‌ معرفت، شماره‌ ٣٣.
ضوابطی، مهدی (1379)، پژوهشی در نظام طلبگی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. تابستان.
ضیائی،  کیوان ( 1389 ) تعیین شاخص های توانمندسازی زنان و نیاز سنجی منطقه ای در زمینه توانمندی آنا در شهر تهران، دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران.
طبرانی(٣٦٠ق): المعجم الکبیر، تحقیق:حمدی عبدالمجید السلفی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، بی تا، چاپ:دوم.
طه الولی، (1409ق )، المساجد فی الاسلام، بیروت، دارالعلم للملایین.
العسکری، السید المرتضی (1408 ه.ق)، المعالم المدرستین، تهران: بنیاد بعثت
عفتی، محمد و کپوریان، مجید (1376). مشارکت اجتماعی زنان در روستاهای مازندران، تهران: معاونت ترویج و مشارکت مردمی.
علاء الدین، سید محمد رضا (1380)، نگرشی نو به تربیت کودکان و نوجوانان، اصفهان: انتشارات پیام صادق.
علامه طباطبایی، محمد حسین (1354)، سنن النبی، ترجمه و تحقیق محمدهادی فقهی، تهران: اسلامیه.
العمری، احمد ابن یحیی، (1393)، مسالک الابصار فی ممالک الامصار، تهران: سفیر اردهال ج 1.
عناصری، جابر (1381)، سلطان کربلا. تهران: زرین و سیمین.
غزالی، محمد، (1322)، فاتحة العلوم، مصر: مطبعه الحسینیه.
غنیمه، عبدالرحیم، (1372)، دانشگاه های بزرگ اسلامی، ترجمه نورالله کسایی، تهران، دانشگاه تهران.
فاستر، مایکل ب (1373). خداوندان اندیشه سیاسی، ج1، ترجمه جواد شیخ الاسلامی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
فخرالدین رازی، التفسیر الکبیر، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1411 ق، ج 16، ص 9 - 10
فخرایی، سیروس (1376). جامعه شناسی موانع فرهنگی مشارکت اجتماعی زنان در ایران. مجموعه مقالات چهارمین گردهمایی سیمای زن در جامعه: زن و توسعه فرهنگی. تهران: مرکز پژوهش های بنیادی دانشگاه الزهرا (س)، 81-92.
فرحی، مجتبی (۱۳۸۰)، زندگی در آیینه اعتدال، بوستان کتاب قم، (انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم) چاپ اول،.
فروغ مسجد، (١٣٨٣)، مجموعه سخنرانی‌ها، کمسیون‌ها و مقالات سومین همایش بین‌المللی هفته‌ی جهانی گرامیداشت مساجد، مرکز رسیدگی به امور مساجد.
فرهادی، محمد (1376)، بررسی عوامل جذب و دفع جوانان در مساجد تهران، مجله مطالعات راهبردی بسیج، شماره 15.
فرهادیان، رضا (1373)، آنچه معلمان و مربیان باید بدانند، قم: انتشارات رئوف.
فرهادیان، رضا (1390)، والدین و مربیان مسئول، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
فلسفی، محمدتقی، (1348)، گفتار فلسفی; جوان از نظر عقل و احساسات، تهران: هیئت نشر معارف اسلامی.
قائمی، علی، (1363)، شناخت، هدایت و تربیت نوجوانان، تهران، امیری.
قرائتی، تقی، (١٣٩٠)، آیین امامت مسجد، قم: زیّنی.
قشیری نیشابوری، مسلم بن الحجاج(٢٦١ق): صحیح المسلم، بیروت، دارالفکر، ١٤٢٤ق، چاپ: اول.
قنبری، ق (1374)، شیوه های گرایش جوانان به فرهنگ نماز در استان چهارمحال و بختیاری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی چهارمحال و بختیاری
کریمی، عبدالعظیم (1382)، نکته های روانشناختی در تربیت دینی فرزندان، تهران: انتشارات ستاد اقامه نماز.
کسروی، احمد  (1379)، شیخ صفی و تبارش. تهران: فردوس.
کلینی (ره)، محمدبن یعقوب، (1382)، اصول کافی، مترجم سید جواد مصطفوی، چاپ علمیه اسلامیه.
کاظمی، ع. و فرجی، م (1381)، بررسی رابطة استفاده از اینترنت و ماهواره با وضعیت دینداری دانش آموزان و دانشجویان، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه های صدا و سیما.
کتابی، محمود؛ یزدخواستی، بهجت؛ فرخی راستابی، زهر ا( 1382 ) توانمندسازی زنان برای مشارکت د ر توسعه. فصلنامه پژوهش زنان،  شماره 7.
گال، مردیت دامین، (1391)، روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
گروسی، سعیده،1384،بررسی تاثیر باورهای قالبی بر نابرابری جنسیتی در خانواده.رساله دکتری دانشگاه شیراز.
مالکی، ورام بن ابی‏فراس، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
متن جزوه‌ی کمسیون راهکارهای توسعه‌ی منابع انسانی و جذب جوانان کمیسیون تخصصی راهکارهای توسعه کمی و کیفی مساجد و چگونگی جذب جوانان.
مجلسی، محمّد باقر، (1404 ق)، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمهة الاطهار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم.
محدثی، جواد (1381)، فرهنگ عاشورا. قم: معروف.
محمد بن سعد، (1985م )، الطبقات الکبری،بیروت،داربیروت، ج 1.
محمد بن عمر واقدی، (1989م )، المغازی،بیروت،موسسة الاعلمی.
محمد صدوق، (1385ق )، علل الشرایع، نجف، المکتبة الحیدریه،، ج 2.
مطهری، مرتضی (1367)، سیره نبوی، تهران: اتنتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1392)، ده گفتار، قم: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی، (١٣٦٦)، گفتارهای معنوی، تهران، انتشارات صدرا،
مطهری، مرتضی، (1381)، مجموعه آثار شهید مطهری، ج 19، تهران: صدرا، چاپ سوم.
مطهری، مرتضی (1381)، حماسه حسینی، تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر، (۱۳۷۴)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه،.ج ۲، چاپ اول.
مکارم شیرزای، ناصر، (1363)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 7.
مکی السباعی، محمد،  (1373 )، نقش کتابخانه های مساجد در فرهنگ و تمدن اسلامی، ترجمه علی شکویی، تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
موحد، مجید؛ عنایت، حلیمه و پورنعمت، آرش (1387). بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی زنان. علوم انسانی و اجتماعی، 8 (1): 161-190.
مؤسسه فرهنگی قدر ولایت (1377)، واحد تحقیقات. خواص و لحظه های تاریخ ساز، جلد اول. تهران: مؤسسـه ی فرهنگی قدر ولایت.
میرزا حسین نوری، (1414ق )، مستدرک الوسائل، قم، موسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث،، ج 3.
میرزایی اهرنجانی، حسن (1381)، ارائه مدل سه بعدی تحلیل مبانی فلسفی و زیرساخت های بنیادین تئوری های مدیریت، مجله دانش مدیریت، سال پانزدهم، شماره 56.
نراقی، مهدی (1376)، علم اخلاق اسلامی، تهران: انتشارات حکمت.
نوبهار، رحیم، (1376)، کوی دوست، تهران، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
نوذری، عزت االله (1381)، تاریخ اجتماعی ایران ( از آغاز تا مشروطیت). تهران: خجسته
نوروزی، فیض اله و بختیاری، مهناز (1388). مشارکت اجتماعی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. فصلنامه راهبرد، 18 (53): 249-269.
ورّام بن ابی فراس، مسعود بن عیسی(٦٠٥ق): مجموعه ورام، قم، مکتبه فقیه، ١٤١٠ق، چاپ:اول.
ویلفرد کنت ول اسمیت، (1356)، اسلام در جهان امروز، ترجمه حسنعلی مهروی، تهران، دانشگاه تهران.
یاری، ع. (1393)، بررسی رابطه ی میان دین‌داری، سلامت روانی و شادکامی در زنان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
یازرلو و همکاران، (1392)، تدوین الگویی از عوامل مؤثر بر رضایت نمازگزاران از مساجد و رابطه آن با وفاداری، مجله فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره 3.
یزدانی، عنایت اله (1375). مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان؛ ضرورتها و راهبردها، پیام زن، شماره 60.
Kézdy, A., Martos, T., Boland, V., & Horváth-Szabó, K. (2015). Religious doubts and mental health in adolescence and young adulthood: The association with religious attitudes. Journal of Adolescence, xxx, 1-9.
Koenig, H. G., Berk, L. S., Daher, N. S., Pearce, M. J., Bellinger, D. L., Robins, C. J.,... & King, M. B. (2014). Religious involvement is associated with greater purpose, optimism, generosity and gratitude in persons with major depression and chronic medical illness. Journal of psychosomatic research, 77(2), 135-143.
Koenig, H. G., Pearce, M. J., Nelson, B., & Erkanli, A. (2016). Effects on Daily Spiritual Experiences of Religious versus Conventional Cognitive Behavioral Therapy for Depression. Journal of religion and health, 55(5), 1763-1777.
Watson, P. J., Chen, Z., & Ghorbani, N. (2014). Extrinsic cultural religious orientation: Analysis of an Iranian measure in university students in the United States. Journal of Beliefs & Values, 35(1), 61-78.
Wink, P., Ciciolla, L, Dillon, M., & Tracy, A. (2007). Religiousness, spiritual seeking, and personality: Finding from a longitudinal study. Journal of Personality, 75, 20-51.