تدوین و اعتباریابی چارچوب برنامه درسی آموزش اقتصاد مقاومتی برای دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران

2 دانشیار، بخش روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

هدف پژوهش تدوین و اعتباریابی چارچوب برنامه‌درسی آموزش اقتصاد مقاومتی برای دوره ابتدایی بود. رویکرد پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. در بخش کیفی 15 نفر از متخصصان به شیوه نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. از مصاحبه فردی نیمه ساختمند ، بررسی پیشینه و اسناد بالادستی برای دستیابی به مفاهیم، عبارات و واژه های کلیدی مرتبط با برنامه درسی اقتصاد مقاومتی استفاده گردید. با روش تحلیل مضمون، چارچوب اولیه شکل گرفت و با روش‌های کیفی اعتبار یابی شد. در بخش کمّی، جامعه آماری متخصصان در حوزه ی اقتصاد مقاومتی و برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی بودند. تعداد 30 نفر از متخصصان و 100 نفر از معلمان به شیوه تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه تدوین شده در مرحله کیفی استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی صوری و محتوایی و تحلیل عامل و برای محاسبه پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این چارچوب از روایی و پایایی لازم برخوردار است و در نتیجه چارچوب نهایی با ابعاد منطق و چرایی، محتوا، مواد و منابع آموزشی، روش‌های تدریس و روش‌های ارزشیابی مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing and Validating a Curriculum Framework of Resistance Economy Education in Elementary Education

نویسندگان [English]

  • mohammad javdani 1
  • alireza bakhshayesh 2
  • mohammad hossain mahmoodi 3
1 Department of Educational Sciences Farhangian University, Tehran, Iran .
2 Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd,Iran.
3 Master of Curriculum Planning, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

The purpose of study was Developing and Validating a Curriculum Framework of Resistance Economy Education in Elementary Education.Research approch is a sequential expeloratory mixed method. . In the qualitative section, 15 experts were selected using a purposeful criterion sampling method. Semi-structured individual interviews, literature review and upstream documents were used to obtain concepts, phrases and key words related to the resistance economy curriculum . Using thematic analysis method, the initial framework was formed and validated with qualitative methods. In the quantitative section, the statistical population was experts in the field of resistance economy and curriculum and elementary school teachers. 30 experts and 100 teachers were randomly selected. To collect data, a questionnaire that developed in the qualitative phase was used. face and content validity and factor analysis were used to confirm validity and calculate the reliability by Cronbach's alpha. . The results showed that this framework has the necessary validity and reliability, and as a result, the final framework was approved with the dimensions of logic and why, content, educational materials and resources, teaching methods and evaluation methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum Framework
  • Resistance Economy
  • Elementary Education

عنوان مقاله [العربیة]

اﻟﺘﺼﻤﯿﻢ و ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻋﺘﺒﺎر إﻃﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﺞ اﻟﺪرﺳﯽ ﻟﺘﻌﻠﯿﻢ اﻻﻗﺘﺼﺎد اﻟﻤﻘﺎوﻣﺘﯿﮥ ﻓﯽ اﻟﻤﺪرﺳﮥ اﻻﺑﺘﺪائی

چکیده [العربیة]

ﮐﺎن ﻫﺪف اﻟﺒﺤﺚ ﺗﺪوﯾﻦ و ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻋﺘﺒﺎر إﻃﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﺞ اﻟﺪرﺳﯽ ﻟﺘﻌﻠﯿﻢ اﻻﻗﺘﺼﺎد اﻟﻤﻘﺎوﻣﺘﯿﮥ ﻟﻠﻤﺮﺣﻠﮥ اﻻﺑﺘﺪاﺋﯿﮥ. ﮐﺎن ﻣﻨﻬﺞ اﻟﺒﺤﺚ ﻣﺮﮐﺒﺎ ﻣﻦ اﻟﻨﻮع اﻻﮐﺘﺸﺎﻓﯽ-اﻟﻤﺘﻮاﻟﯽ. و ﻓﯽ اﻟﻘﺴﻢ اﻟﻨﻮﻋﯽ، ﺗﻢ اﺧﺘﯿﺎر 15 ﺧﺒﯿﺮًا ﺑﺎﺳﺘﺨﺪام ﻃﺮﯾﻘﮥ أﺧﺬ اﻟﻌﯿﻨﺎت اﻟﻬﺎدﻓﮥ ﻣﻦ ﻧﻮع اﻟﻤﻌﯿﺎر اﻟﻤﺮﺟﻌﯽ. ﺗﻢ اﺳﺘﺨﺪام اﻟﻤﻘﺎﺑﻼت اﻟﻔﺮدﯾﮥ ﺷﺒﻪ اﻟﻤﻨﻈﻤﮥ و اﻟﻔﺤﻮﺻﺎت اﻟﺨﻠﻔﯿﮥ و اﻟﻮﺛﺎﺋﻖ اﻷوﻟﯿﮥ ﻟﻠﺤﺼﻮل ﻋﻠﻰ اﻟﻤﻔﺎﻫﯿﻢ واﻟﻌﺒﺎرات و اﻟﮑﻠﻤﺎت اﻟﺮﺋﯿﺴﯿﮥ اﻟﻤﺘﻌﻠﻘﮥ ﺑﻤﻨﻬﺞ اﻻﻗﺘﺼﺎد اﻟﻤﻘﺎوﻣﺘﯿﮥ. ﺑﺎﺳﺘﺨﺪام ﻃﺮﯾﻘﮥ اﻟﺘﺤﻠﯿﻞ اﻟﻤﻮﺿﻮﻋﯽ، ﺗﻢ ﺗﺸﮑﯿﻞ اﻹﻃﺎر اﻷوﻟﯽ و اﻟﺘﺤﻘﻖ ﻣﻦ ﺻﺤﺘﻪ ﺑﺎﺳﺘﺨﺪام اﻷﺳﺎﻟﯿﺐ اﻟﻨﻮﻋﯿﮥ. ﻓﯽ اﻟﺠﺰء اﻟﮑﻤﯽ، ﮐﺎن اﻟﺴﮑﺎن اﻹﺣﺼﺎﺋﯿﻮن ﺧﺒﺮاء ﻓﯽ ﻣﺠﺎل اﻻﻗﺘﺼﺎد اﻟﻤﻘﺎوﻣﺘﯿﮥ و اﻟﺒﺮﻧﺎﻣﺞ اﻟﺪرﺳﯽ و ﻣﻌﻠﻤﯽ اﻟﻤﺪارس اﻻﺑﺘﺪاﺋﯿﮥ. ﺗﻢ اﺧﺘﯿﺎر 30 ﺧﺒﯿﺮاً و100 ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺸﮑﻞ ﻋﺸﻮاﺋﯽ. ﺗﻢ اﺳﺘﺨﺪام اﺳﺘﺒﯿﺎن ﺗﻢ ﺗﻄﻮﯾﺮه ﻓﯽ اﻟﻤﺮﺣﻠﮥ اﻟﻨﻮﻋﯿﮥ ﻟﺠﻤﻊ اﻟﺒﯿﺎﻧﺎت.ﻻﺟﻞ ﻗﯿﺎس اﻟﺮواﺋﯽ ﺗﻢ اﺳﺘﺨﺪام اﻟﺮواﺋﯽ اﻟﺼﻮری و اﻟﻤﺤﺘﻮى و اﻟﺘﺤﻠﯿﻞ اﻟﻌﺎﻣﻠﯽ و ﻟﻠﻤﺤﺎﺳﺒﮥ اﻟﻨﻬﺎﺋﯿﮥ ﺗﻢ اﺳﺘﺨﺪام "آﻟﻔﺎ ﮐﺮوﻧﺒﺎخ". وأﻇﻬﺮت اﻟﻨﺘﺎﺋﺞ أن ﻫﺬا اﻹﻃﺎر ﯾﺘﻤﺘﻊ ﺑﺎﻟﺮواﺋﯽ و اﻟﺜﺒﺎت اﻟﻼزﻣﯿﻦ، و ﻧﺘﯿﺠﮥ ﻟﺬﻟﮏ ﺗﻢ اﻋﺘﻤﺎد اﻹﻃﺎر اﻟﻨﻬﺎﺋﯽ ﺑﻌﺎد اﻟﻤﻨﻄﻖ ، اﻟﺴﺒﺐ ، اﻟﻤﺤﺘﻮى ، اﻟﻤﻮاد و اﻟﻤﺼﺎدر اﻟﺘﻌﻠﯿﻤﯿﮥ ، ﻃﺮق اﻟﺘﺪرﯾﺲ و ﻃﺮق اﻟﺘﻘﻮﯾﻢ.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الترﺑﯿﮥ
  • اﻟﻌﻘﺎﺋﺪﯾﮥ اﻟﺴﯿﺎﺳﯿﮥ
  • اﻟﺤﻀﺎرﯾﮥ
  • اﻟﻘﻮات اﻟﻤﺴﻠﺤﮥ
  • ﮐﻼم اﻟﺴﯿﺪ اﻟﻘﺎﺋﺪ اﻟﻤﻌﻈﻢ

Smiley face

ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ ادیب، یوسف؛ رضاپور، یوسف و طغیانی، مهدی(1397). ادراک فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی: پژوهشی پدیدارشناسانه، نشریه مطالعات راهبردی بسیج،21(78،31-72.
اخباری، محمد و قلی زاده، صدیقه. (1394). ثبات اقتصاد کلان در رویکرد اقتصاد مقاومتی. فصلنامه روند، 22(3)، 71، 78-55.
ادیب، یوسف؛ ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ رضا پور، یوسف و طغیانی، مهدی (1395).  بررسی مبانی دینی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، 10(36)، 41- 58.
بحرینی بروجنی، مجید؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و سپهری بروجنی،کبری. (1394). بررسی میزان رعایت اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی.مطالعات برنامه درسی،10(37)،59-80.
برقی، عیسی و  فضلی زاده، شهرام (1398). بازشناسی و ارائه طرح برنامه درسی مولفه اصلاح الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 14(55)، 45-64.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی رویت،25/9/1401.
دهقان منشادی، محمد و پوررحیم، پروین(1392). بررسی رابطه ی بین بی ثباتی اقتصاد کلان و رشد اقتصادی در ایران، فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، 21(67)، 171-192.
 ترک زاده، جعفر؛ جهانی، جعفر؛ عباسی، عباس و توضیح، علی(1401). طراحی چهارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزش وپرورش، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،29(53)، 263-297.
رحمان پور، محمد؛ حسن پور، عصمت و نصراصفهانی، احمدرضا (1395).  بررسی برنامه درسی ملی ایران در ارتباط با مولفه های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحب نظران، فصلنامه مطالعات ملی، 17(1)، 3-21
سیف، اله مراد. (1391). الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران(مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری). فصلنامه آفاق امنیت،5 (16)5-22.
   طغیانی، مهدی. (1394). درآمدی بر اقتصاد مقاومتی و آموزش و پرورش. مشهد: آموزش و پرورش خراسان رضوی.
کریمی اعتماد، فاطمه و یعقوبی، جعفر (1396). سنجش نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان نسبت به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط با آن، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، 10(37)، 19-38.
گرمایی، حسنعلی(1397). تدوین چهارچوب محتوای اقتصاد مقاومتی با تمرکز بر رهنمودهای مقام معظم رهبری برای ورود به حوزه های یادگیری در برنامه درسی ملی، نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(6)، 89-120.
گرمایی، حسنعلی(1397). شناسایی اهداف (شایستگی ها) یادگیری آموزش اقتصاد مقاومتی مناسب نظام آموزش رسمی و عمومی ایران، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26(40)، 81-101.
محمدپور، احمد؛ رضایی، مهدی؛ صادقی، رسول(1389). روش های تحقیق ترکیبی به عنوان سومین جنبش روش شناختی: مبانی نظری و اصول عملی. مجله پژوهشی جامعه شناسی کاربردی. 21(2)، 100-77.
 میکانیکی, زهرا و سعید کیان فرد. ( ۱۳۹۶). تاثیربرنامه های درسی مقطع ابتدایی بر آموزش اقتصاد مقاومتی از دیدگاه آموزگاران دبستان های شاهد بیرجند، اولین کنفرانس بین المللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
نجفی، مریم (1395). شناسایی الزامات نظام آموزش عالی کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی، به راهنمایی: مرتضی سلطانی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، دانشکده مدیریت و حسابداری.کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی گرایش تحول.
یزدانی، ابوالفضل؛ کشتی ارای، نرگس و عمادزاده، مصطفی (1397).  طراحی برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، با تمرکز به دو مولفه، تکیه بر ظرفیت های داخلی و اصلاح الگوی مصرف، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، 12(42)، 107-126.
Creswell,J.W., & Plano Clark,V.L.(200.Des7 Creswell,J.W., & Plano Clark ,V.L.(2007). Designing and conducting mixed methods research. London: Sage Publications Inc.
Glatthorn, A.A.,Boschee,F.,Whitehead,B.M.,&Boschee,B.F. (2015).
Curriculum leadership:Strategies for development and implementation.(5th ed.).Sage publication.
Kogan, M., Klein, S. E., Hannon, C. P., & Nolte, M. T. (2020). Orthopedic education during the COVID-19 pandemic. The Journal of the American Academy of Orthopedic Surgeons.
Pinar, W. F .(2015). Educational experience as lived: Knowledge, history,alterity: The selected works of William F. Pinar. Routledge.
Richards, J. C .(2013). Curriculum approaches in language teaching:Forward, central, and backward design. Relc Journal, 44 (1), 5-33.
Stanley, J., & McCoshen, A. (2012). Curriculum reform in Europe: The impact of learning outcomes. uropean Centre for the Development of Vocational Training.