روش های انضباط انتظامی در آموزه های تربیتی نهج البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم تربیتی، عضو هیأت علمی و مدیر گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران.

چکیده

زمینه و هدف: بررسی و تبیین روش های انضباط انتظامی متناسب با اهداف انضباط انتظامی در آموزه های تربیتی نهج البلاغه، هدف مقالۀ حاضر است.
روش تحقیق: این نوشتار در صدد است با روش استنادی و تحلیلی، روش های انضباط انتظامی را مبتنی بر تعریف دقیق مفاهیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده از نهج البلاغه و شرح ها و تفاسیر مرتبط با آن احصاء نماید.
یافته ها: روش‌های انضباط انتظامی در دو دستۀ معطوف به هدف غایی و اهداف واسطه‌ای احصاء گردیدند. هدف غایی در انضباط انتظامی «قرب الهی» است که با روش«هماهنگ‌سازی زبان و قلب» محقق می گردد. روش‌هایی که اهداف واسطه‌ای انضباط انتظامی را قابل وصول می‌کردند، به دو حوزۀ «معنوی» و «ظاهری» تقسیم شدند. در مجموع 35 روش‌ معطوف به اهداف جنبۀ معنوی انضباط انتظامی و 4 روش معطوف به اهداف جنبۀ ظاهری انضباط در آموزه های تربیتی نهج البلاغه احصاء گردید.
نتیجه گیری: نهج البلاغه کتابی است جامع که می توان با رویکردهای مختلف، از جمله رویکرد تربیتی و حوزۀ مطالعات انتظامی متناسب با بایسته های سازمانی مانند انضباط انتظامی از آن بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The ways of Police discipline In Nahj al-Balagha's educational teachings

نویسنده [English]

  • Ruhollah Karimi Khoigani
Ph.D. in philosophy of education, assistant professor of educational sciences, faculty member and director of the department of educational sciences, Amin University of Police Sciences, Tehran.
چکیده [English]

Aim: The purpose of this article is to investigate and explain the ways of Police discipline In Nahj al-Balagha's educational teachings.
Research Methodology: This paper attempts to cite law enforcement discipline based on the precise definition of concepts and analysis of information extracted from Nahj al-Balagha and its related commentaries and interpretations.
Results: The methods of disciplinary discipline were summarized in two parts: the ultimate goal and the intermediate goals. The ultimate goal in the discipline of discipline is the "divine impulse" that is achieved through the "language and heart synchronization" method. The ways in which the intermediate goals of lawful discipline were achievable were divided into two areas: "spiritual" and "physical". In total, 35 methods of spiritual discipline of disciplinary goals and 4 methods of discipline of spiritual discipline in Nahj al-Balaghah educational doctrines were presented.
Conclusion: Nahj al-Balaghah is a comprehensive book that can be used with various approaches, including the educational approach and the field of law studies appropriate to organizational requirements such as law enforcement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Police Discipline
  • Method
  • Doctrine
  • Education
  • Nahj al-Balagheh

عنوان مقاله [العربیة]

أﺳﺎﻟﯿﺐ اﻻﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻓﯽ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﻧﻬﺞ اﻟﺒﻼﻏﮥ اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ

چکیده [العربیة]

ﯾﻬﺪف ﻫﺬا اﻟﻤﻘﺎل إﻟﻰ ﺑﺤﺚ و ﺗﺒﯿﯿﻦ أﺳﺎﻟﯿﺐ اﻻﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ اﻟﻤﺘﻨﺎﺳﺐ ﻣﻊ اﻫﺪاف اﻻﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻓﯽ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﮥ اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ. ﯾﺤﺎول ﻫﺬا اﻟﻤﻘﺎل ﻣﻊ اﺳﺘﺨﺪام اﺳﻠﻮب اﻻﺳﺘﻨﺎدی و اﻟﺘﺤﻠﯿﻠﯽ ان ﯾﺤﺼﯽ اﺳﺎﻟﯿﺐ اﻻﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺑﻨﺎء ﻋﻠﻰ اﻟﺘﺤﺪﯾﺪ اﻟﺪﻗﯿﻖ ﻟﻠﻤﻔﺎﻫﯿﻢ و ﺗﺠﺰﺋﮥ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺎت اﻟﻤﺴﺘﺨﺮﺟﮥ ﻣﻦ ﻧﻬﺞ اﻟﺒﻼﻏﮥ و اﻟﺸﺮوح و اﻟﺘﻔﺎﺳﯿﺮ اﻟﻤﺘﻌﻠﻘﮥ ﺑﻪ. و ﻗﺪ ﺗﻢ ﺣﺼﺮ أﺳﺎﻟﯿﺐ اﻻﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻓﯽ ﻓﺌﺘﯿﻦ ﺗﻬﺪﻓﺎن إﻟﻰ اﻟﻬﺪف اﻟﻨﻬﺎﺋﯽ و اﻷﻫﺪاف اﻟﻮﺳﯿﻄﮥ. و اﻟﻬﺪف اﻷﺳﻤﻰ ﻓﯽ اﻻﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻫﻮ "اﻟﻘﺮب اﻻﻟﻬﯽ"،اﻟﺬی ﯾﺘﺤﻘﻖ ﺑﻄﺮﯾﻘﮥ "ﻣﺰاﻣﻨﮥ اﻟﻠﺴﺎن ﻣﻊ اﻟﻘﻠﺐ". ﺗﻢ ﺗﻘﺴﯿﻢ اﻷﺳﺎﻟﯿﺐ اﻟﺘﯽ ﺟﻌﻠﺖ اﻷﻫﺪاف اﻟﻤﺘﻮﺳﻄﮥ ﻟﻼﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻗﺎﺑﻠﮥ ﻟﻠﺘﺤﻘﯿﻖ إﻟﻰ ﻣﺠﺎﻟﯿﻦ: "اﻟﺮوﺣﯽ" و"اﻟﻈﺎﻫﺮی". و ﻓﯽ اﻟﻤﺠﻤﻮع ﺗﻢ اﺣﺼﺎء35 أﺳﻠﻮﺑﺎً ﺗﺴﺘﻬﺪف أﻫﺪاف اﻟﺠﺎﻧﺐ اﻟﺮوﺣﯽ ﻟﻼﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ و4 أﺳﺎﻟﯿﺐ ﺗﺴﺘﻬﺪف أﻫﺪاف اﻟﺠﺎﻧﺐ اﻟﻈﺎﻫﺮی ﻣﻦ اﻻﻧﻀﺒﺎط ﻓﯽ اﻟﺘﻌﺎﻟﯿﻢ اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ ﻟﻨﻬﺞ اﻟﺒﻼﻏﮥ. ان ﻧﻬﺞ اﻟﺒﻼﻏﮥ ﻫﻮ ﮐﺘﺎب ﺷﺎﻣﻞ ﯾﻤﮑﻦ اﺳﺘﺨﺪاﻣﻪ ﻣﻊ اﺗﺠﺎﻫﺎت ﻣﺨﺘﻠﻔﮥ، ﺑﻤﺎ ﻓﯽ ذﻟﮏ اﻟﻤﻨﻬﺞ اﻟﺘﺮﺑﻮی و ﻣﺠﺎل اﻟﺪراﺳﺎت اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯿﮥ اﻟﻤﺘﻨﺎﺳﺒﮥ ﻣﻊ اﻻﺣﺘﯿﺎﺟﺎت اﻟﺘﻨﻈﯿﻤﯿﮥ ﻣﺜﻞ اﻻﻧﻀﺒﺎط اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • ﻻﻧﻀﺒﺎط
  • اﻻﻧﺘﻈﺎﻣﯽ
  • اﻟﻄﺮﯾﻘﮥ
  • اﻻﺳﻠﻮب
  • اﻟﺘﻌﻠﯿﻢ
  • اﻟﺘﺮﺑﯿﮥ
  • ﻧﻬﺞ اﻟﺒﻼﻏﮥ

Smiley face

ابن جوزی، شمس الدین ابوالمظفر ( 1401 )، تذکره الخواص، بیروت: مؤسسه اهل البیت.
ابن طقطقی (بی تا)، الفخری فی الآداب السلطانیه و الدول الاسلامیه، قاهره: مطبعه محمدعلی صبیح.
237
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
ابن میثم بحرانی، میثم بن علی ( 1362 )، شرح نهج البلاغه ابن هیثم، نامعلوم: دفتر نشرالکتاب، چاپ دوم.
اداره کل تألیفات و پژوهش ناجا ( 1377 )، آیین نامه ها، تهران.
بهشتی، سعید ( 1391 )، آیین خردپروری، پژوهشی در نظام تربیت عقلانی برمبنای سخنان امام علی
علیه السلام، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، چاپ سوم.
بهشتی، سعید؛ محبی، علی و کریمی خویگانی، روح الله ( 1393 )، اهداف انضباط انتظامی در آموزه های تربیتی
. 88  108 :(1) نهج البلاغه، فصلنامه مطالعات انتظامی، 10
جرداق، جورج ( 1373 )، بخشى از زیبایى هاى نهج البلاغه، تهران: کانون انتشارات اسلامی.
، خامنه ای، آیت الله سیدعلی ( 1375 )، حدیث ولایت: مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری ، ج 2 و 3
تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
خطاب، محمود شیت ( 1378 )، شیوه فرماندهى پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم)، تهران: مرکز تحقیقات
اسلامى نمایندگى ولى فقیه در سپاه، چاپ اول.
دشتی، محمد ( 1380 )، ترجمۀ نهج البلاغه، قم: مشهور.
. شیداییان، حسن ( 1384 )، انضباط معنوی، مجلۀ حصون ش 4
طالقانى، محمود ( 1374 )، پرتویى از نهج البلاغه، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی.
عسکری، ابوهلال ( 1390 )، کتاب الفروق اللغویه، ترجمه مهدی کاظمیان و زهرا رضاخواه، تهران: پژوهشگاه
علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
گروه نویسندگان زیر نظر آیت الله مصباح یزدی ( 1391 )، فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی ، تهرا ن : مؤسسه
آموزشی  پژوهشی امام خمینی(ره).
مطهری، مرتضی ( 1385 )، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى ، جلد اول، تهران: صدرا.
معطوف، لویس ( 1387 ) المنجد فی اللغه و الاعلام فارسی(عربی- فارسی )، ترجمه محمدبندر ریگی ،
تهران: انتشارات اسلامی.
ناظم زادة قمی، اصغر ( 1375 )، جلوه های حکمت، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم.