واکاوی مؤلفه‌های حماسی در سیرة شهید سلیمانی و رهاوردهای تربیتی آن در تحقق بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تهران

2 دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی

3 گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران

4 استادیار علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی مؤلفه‌های حماسی در سیرة شهید سلیمانی و رهاوردهای تربیتی آن در تحقق بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی ایران است. روش این پژوهش از حیث هدف کاربردی و ازلحاظ رویکرد، کیفی است. داده‌ها پس از فیش‌برداری اسنادی، اینترنتی به شیوه‌ی تحلیل مضمون مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفتند. در ایران پس از انقلاب، چشم‌انداز تحقق تمدن نوین اسلامی به‌عنوان یک اصل اساسی در حوزه‌های و سطوح مختلف (فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) مدنظر قرار گرفت. در تحقق این فرآیند متکامل، منزلت و جایگاه برخی افراد، جریان‌ها، تحولات و رویکردهای مختلف نقشی تسریع‌گر دارند. گام دوم انقلاب به‌عنوان یک مانیفست تسریع جهت‌دهی انقلاب در مسیر تمدن نوین اسلامی در چهل سال دوم انقلاب از سوی رهبری معظم مطرح شد. شهید سلیمانی به‌عنوان یکی از اشخاص کاریزماتیک، نماد اقتدار و غرور ملی، حافظ امنیت اجتماعی ملی کشور، مقابله با جریان‌های تکفیری، شهید وطن در غربت و... در سطح جامعه مطرح بود، این موارد پس از شهادت ایشان به‌عنوان یک مکتب و سرمایه‌ی اجتماعی مطرح شد. دراین پژوهش در ابتدا تلاش می‌شود ضمن مفهوم‌شناسی و احصا تربیت حماسی، مبانی فکری و اندیشه‌ای تربیتی ـ حماسی شهید سلیمانی، جایگاه و نقش منزلتی این تفکرات در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی موردبررسی و تحلیل قرارگیرد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی (وحدت‌گرایی، ولایتمداری، ظلم‌ستیزی، حامی محرومان و مستضعفان، شجاعت‌محوری، استقامت، جوانمردی، شهادت‌طلبی و...) کارکرد و کارویژه‌های تربیتی و اجتماعی در ابعاد عزت‌نفس، تقویت سرمایه اجتماعی، اعتمادبه‌نفس، خودباوری و... دارد که در تحقق چشم‌انداز ترسیم‌شده جامعه در گام دوم انقلاب نقش مهم و حیاتی دارد؛ دراین راستا نیازمند تبیین جهادی و ارتقای بیش سیاسی ـ اجتماعی و تربیتی شهروندان می‌باشیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of epic components in the biography of Martyr Soleimani and its educational achievements in realizing the statement of the second step of the Islamic Revolution

نویسندگان [English]

  • mohsen khoshnamvand 1
  • irandokht fayyaz 2
  • Fateme sahraii 3
  • zakarya mahmodi 4
1 PhD student in Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabatabai University, Tehran
2 Associate Professor of Philosophy of Education, Allameh Tabatabai University
3 Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'ii University, Tehran
4 Assistant Professor of Political Science, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The main purpose of this study is to analyze the epic components in the biography of Martyr Soleimani and its educational achievements in realizing the statement of the second step of the Islamic Revolution of Iran. The method of this research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of approach and is written in an analytical and inferential way in terms of data collection. The research community is the memoirs of her comrades and politicians and her divine political will and the statements of the Supreme Leader in describing the character of Martyr Soleimani and the statement of the second step of the revolution. The research findings can be divided into two parts. The first part deals with the concept of epic, epic education, components of epic education and epic personality and explaining these components in the character of Martyr Soleimani in the form of epic concepts such as: guardianship, zeal, courage, virtue and chivalry, jihad, self-sacrifice, benevolence And altruism, justice-seeking, and anti-oppression. Findings of the second part related to the analysis of the biography of Haj Qasem Soleimani based on epic components in relation to epic educational achievements inferred from the epic aspects of Martyr Soleimani's personality in the form of educational achievements such as: Strengthening the spirit of self-confidence and self-confidence, avoiding comfort and solitude, strengthening the spirit of independence and self-government, strengthening the spirit of responsibility, secularism and biological simplicity, establishing social order and security, unity and empathy, reviving transformed values And the growth of moral and spiritual virtues, hostility and hostility in the light of insight and insight Which is the basis for the continuation of life and the practical realization of the statement of the second step of the revolution. The realization of the components is the second step of the revolution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Haj Qasem Soleimani
  • Epic
  • Youth
  • Statement of the Second Step of the Revolution
  • Supreme