قرآنکریم
نهجالبلاغه
اسعدی، سمانه، ( 1394 )، ویژگی های افراد خردمند بر پایه نظریههای ضمنی: با نگاهی بر تفاوت گروههای
66 -51 : سنی و جنسیتی، روانشناسی مثبت، شماره 1 .
باقری، خسرو، ( 1390 )، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی: کاوشی برا ی تدوین چارچوب نظری تربیت
اسلامی، تهران: مدرسه.
باقری، خسرو، ( 1389 )، رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت ، تهران: پژوهشکد ه
مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باقری، خسرو، ( 1387 )، درآمدی بر فلسفه تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران، تهران: شرکت انتشارات
علمی و فرهنگی.
بنی هاشمی، سید محمد، ( 1389 )، درآمدی بر تربیت عقلانی، تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر.
،( بهشتی، سعید، ( 1388 آیین خردپروری، تهران: دانش و اندیشه معاصر.
پورمحمدی، ابوذر، ( 1382 )، بررسی مفهوم تفکر در قرآن مجید، به راهنمایی: احمد بادکوبه هزاوه، دانشگاه
امام صادق (علیهالسلام) کارشناسی ارشد قرآن کریم و حدیث.
جان نثاری، حسینعلی؛ واعظی، سید حسین، ( 1396 )، بررسی و تبیین نقش عقلانیت در تربیت از منظر قرآن
159-147 ، کریم، پژوهش در برنامه ریزی درسی، شماره 55 .
.، جوادی آملی، عبدالله، ( 1376 عقل در هندسه معرفت دینی. قم: انتشارات اسراء.
جوادی آملی، عبدالله، ( 1387 )، تفسیر انسان به انسان. قم: انتشارات اسراء.
حدادیان، عبدالرضا؛ نقی زاده، حسن، ( 1398 )، تحلیل تفسیری آیات تعقل و تفکرجهت اثبات تفکرمدار ی
62-43 ، مدل تربیتی قرآن کریم، مطالعات تفسیری، شماره 37 .
دانش دهخدا، علی اکبر، ( 1368 )، بررسی زمینه رشد تفکر و تعقل از منظر نهجالبلاغه، تهران: دانشگاه تهران.
دستواره، معصومه، ( 1390 )، بررسی زمینه رشد تفکر و تعقل از منظر نهجالبلاغه، به راهنمایی: عزت خادمی،
دانشگاه الزهرا، کارشناسیارشد علوم تربیتی و روانشناسی.
دلشاد تهرانی، مصطفی، ( 1383 )، سیره نبوی، تهران: انتشارات دریا.
دهخدا، علیاکبر، ( 1377 )، لغت نامه، زیر نظر محمد معین و جعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران.
دهقان سرخ آبادی، سیده محدثه ؛ کرامتی، انسی، ( 1396 )، روش های آموزشی در سیره رضوی و دلالت های
58-35 ، آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان، فرهنگ رضوی بهار، شماره 17 .
،( راغب اصفهانی، ( 1363 مفردات الفاظ القرآن، تهران: ناصرخسرو.
81
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید؛ صالحی، اکبر، ( 1396 )، ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی
جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت شناختی قرآن کریم، مسائل کاربردی تعلیم و
36-7 ، تربیت اسلامی، شماره 2 .
رضایی بیرجندی، علی، ( 1395 )، اولوالالباب (صاحبان خرد ناب) در قرآن، قم: بوستان کتاب.
صفایی مقدم، مسعود؛ رشیدی، علیرضا؛ پاک سرشت، محمدجعفر، ( 1385 )، بررسی اصل عقلانیت در منابع
29-1 ، اسلامی و استلزامات تربیتی آن، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، شماره 4 .
طباطبایی، سید محمدحسین، ( 1417 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسین
حوزه علمیه قم .
عبدالرحیمی، محمد، ( 1396 )، عقل و کارکردهای آن در آموزه های اسلامی با تاکید بر کلام حضرت علی
51-9 : (ع)، بصیرت و تربیت اسلامی، شماره 43 .
فراهانیفرمهینی، محسن، ( 1393 )، فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، جلد دوم، بیجا: شباهنگ.
فراهانیفرمهینی، محسن؛ سبحانینژاد؛ مهدی؛ مهدوی، زینب، ( 1389 )، تبیین جایگاه عقل در مثنوی مولوی و
184-171 ، دلالت های تربیتی آن، پژوهش های آموزش و یادگیری، شماره 8 .
فلسفی، محمدتقی، ( 1395 )،کودک، تهران: هیئت نشر معارف اسلامی.
مجلسی، محمدباقر، ( 1403 ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
محمودی، سیروس، ( 1397 )، بررسی تحلیلی مبانی اسلامی خردورزی به عنوان یک هدف تربیتی، بصیرت و
.100-87 : تربیت اسلامی، شماره 46
مطهری، مرتضی، ( 1390 )، مجموعه آثار، جلد پنجم، تهران: صدرا.
مکارم شیرازى، ناصر، ( 1374 )، تفسیر نمونه ، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
Ardelt, M. (2009) How similar are wise men and women? A comparison across two age cohorts. Research in Human Development, 6, 9- 16.
Baltes P. B., Staudinger, U. M. (2000), Wisdom: A metaheuristic to orchestrate mind and virtue towards excellence. American Psychologist, 55, 122-136.
Baltes, P. B., and Staudinger, U. M. , Mearker, A. , and Smith, J., (1995), People nominated as wise: A comparative study of wisdom-related knowledge. Psychology and aging, 10, 155-166.
Baltes, P.B., Staudinger, U. M., Maercker, A., Smith, J., (1995), People nominated as wise: a comparative study of wisdom-related knowledge. Psychological Aging, 10, 155-66.
82
ابعاد خردمندی از دیدگاه قرآنکریم و اصول تربیتی منتج از آن
سال سی و یکم | شماره شصت و یک | زمستان 1402
Biswas-Diener, R., Linley, P. A., Govindji, R., & Woolston, L. (2011). Positive psychology as a force for social change. In K. M. Sheldon, T. B. Kashdan, & M. F. Steger (Eds.), Designing positive psychology: Taking stock and moving forward, 10: 410–.418
Bruya , B., Ardelt, M., (2018), Wisdom can be taught: A proof-of-concept study for fostering wisdom in the classroom. Learning and Instruction, 58, 106- 114.
Csikszentmihalyi, M. and Rathunde, K., (1990), The psychology of wisdom: An evolutionary interpretation. In R. Sternberg (Ed.), Wisdom: Its nature, origins and development, pp. 25-51.
Noftle, E. E., Schnitker, S. A., & Robins, R. W., (2011), Character and personality: Connections between positive psychology and personality psychology. Designing positive psychology: Taking stock and moving forward, 207-227.
Orwoll, L., & Achenbaum, W. A. (1993). Gender and the development of wisdom. Human Development, 36: 274- 296.
Park, N., & Peterson, C., (2009), Character strengths: Research and practice. Journal of College and Character, 10(4).
Peterson, C., & Seligman, M. E., (2004), Character strengths and virtues: A handbook and classification, England: Oxford University Press.
Roberts, B. W., Walton, K. E., & Viechtbauer, W., (2006), Patterns of mean-level change in personality traits across the life course: a meta-analysis of longitudinal studies. Psychological bulletin, 132(1), 1.