طراحی الگوی بالندگی سازمان‌های آموزشی مبتنی بر مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

2 استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

3 استادیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بالندگی سازمان‌های آموزشی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی از شاخه اکتشافی-پیمایشی بود. اجرای پژوهش به صورت ترکیبی(کیفی-کمی) و در دو مرحله انجام شد. جمع آوری داده‌ها در مرحله اول(کیفی) مبتنی بر مصاحبه با 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی از دانشگاه تهران و تجزیه و تحلیل داده‌ها مبتنی بر روش تحلیل مضمون انجام گرفت. روایی و پایایی بخش کیفی مبتنی بر چهار عنصر قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، تلفیق و ترکیب و قابلیت اتکاء مورد تایید واقع شد. در مرحله دوم(کمی) 343 نفر ازکارکنان دانشگاه تهران به پرسشنامه حاصل از مرحله اول پاسخ دادند و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز مبتنی بر روش‌های آماری و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، الگوی بالندگی سازمان‌های آموزشی مبتنی بر مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی دارای چهار بعد بالندگی فردی، حرفه‌ای، خدماتی و مدیریتی است که به ترتیب بالندگی فردی شامل پنج مؤلفه، بالندگی حرفه‌ای شامل چهار مؤلفه، بالندگی خدماتی شامل چهار مؤلفه و بالندگی مدیریتی شامل شش مؤلفه است. نتایج پژوهش نشان داد که مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی می تواند به عنوان الگویی مناسب در خدمت بالندگی سازمان های آموزشی کشور قرارگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the Model of Development in Educational Organizations Based on the Martyr Haj Qassem Soleimani School

نویسندگان [English]

  • marziyeh saari 1
  • Hojjat Taheri Goodarzi 2
  • Mohammad Jafar Mahdian 3
1 An MA. Student of Educational Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
2 An Assistant Professor, the Department of Public Administration, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
3 An Assistant Professor, the Department of Educational Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to propose a model of organizational development based on the thoughts of Shahid Soleimani for the University of Tehran.To this end, a developmental-applied, descriptive survey was carried out. Qualitative data were collected through semi-structured interviews with 18 scientific and executive experts, who were selected based on purposive and judgmental sampling, and quantitative data were collected through a survey of 343 employees of the University of Tehran. The qualitative and quantitative data were analyzed using thematic analysis and structural equation modeling (SEM), respectively. In addition, the validity and reliability of qualitative data were assessed based on four criteria: credibility, dependability, confirmability, and transferability. After transcribing the interviews, 77 basic themes were extracted and categorized into 19 organizing themes and 4 general themes.The results showed that the four components of the organizational development model based on the thoughts of Shahid Soleimani proposed for educational institutes included individual development (5 themes), professional development (4 themes), service development (4 themes), and management development (6 themes).The results of the research showed that the school of Martyr Haj Qassem Soleimani can serve as a suitable model for the development of educational organizations in the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational organizations development
  • Individual development
  • Professional development
  • Management development
  • Thoughts of Shahid Soleimani

Smiley face

بابائی طلاتپه، محمدباقر.( 1399 )، اصول راهبردی حاکم بر مکتب سلیمانی ، فصلنامه مطالعات دفاعی
.385-333:(82) استراتژیک، 18
بهراد، مسیح و سید محمدعلی خاتمی فیروزآبادی. ( 1394 )، بررسی رابطه بالندگ ی سازمانی با رفتار
شهروندی در بانک ایران زمین (شهر تهران) ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران
مرکزی.
پهلوان شریف، محمدامین و محمدحسین کاظمی شورئی. ( 1399 )، تبیین الگوی شایستگی مدیران جهادی
.168-141 : (4) تمدن ساز (مورد مطالعه: شهید قاسم سلیمانی)، فصلنامه مدیریت اسلامی، 28
جلیلیان، حسین. ( 1399 )، الگوی تفکر راهبردی مدیران جهادی بر اساس وصیتنامۀ الهی سیاسی شهید قاسم
.111-93 : (4) سلیمانی ، فصلنامه مدیریت اسلامی، 28
جودکی، اکبر؛ محمدخانی، کامران و امیرحسین محمد داودی. ( 1398 )، ارائۀ مدل بالندگی حرفه ای مدیران
مدارس متوسطه: نظریهای .22-1 : (2) داده بنیاد ، فصلنامه مدیریت مدرسه، 7
حیدریان، اردشیر؛ پیری، محمد و سعید آریاپوران. ( 1397 )، تاثیر مؤلفههای بالندگی سازمانی بر رضایت
شغلی کارکنان با نقش میانجی تعهد سازمانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ملایر، دانشکده ادبیات و علوم
انسانی.
خانی، علی و حمیدرضا محمدی. ( 1399 )، بازشناسی مؤلفههای مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام
.37-5 : (86) خامنهای (مدظلهالعالی) ، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 23
رضائیان، زهرا. ( 1399 )، نگاهی به ویژگیهای سردار مکتبساز، حاج قاسم سلیمانی، فصلنامه ره توشه ،
.290-277 : (1)1
زیرک، رضا؛ زاهد بابلان، عادل؛ رضایی شریف، علی و مهدی معینیکیا. ( 1397 ) عوامل سازمانی و اقتصادی
موثر بر بالندگی منابع انسانی در .121-111 : (4) نظام آموزشی، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11
درویشی، زینالعابدین؛ مهاجران، بهناز و علیرضا قلعهای. ( 1397 )، طراحی و اعتباربخشی الگوی بالندگی
شغلی حرفهای اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان، رساله دکتری، دانشگاه ارومیه، دانشکده
ادبیات و علوم انسانی.
درویشی، صیاد؛ بختیاری، لطفعلی و علی افراسیابی. ( 1399 )، معیارهای انتصاب فرماندهان و مدیران انتظامی
در آموزههای مکتب شهید سلیمانی ، فصلنامه علمی نظارت و بازرسی ناجا، . 100-81 : (53)14
دهقانیپوده، حسین و امین پاشایی هولاسو.( 1399 )، تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی، فصلنامه
.37-13 :(2) مدیریت اسلامی، 28
298
طراحی الگوی بالندگی سازمانهای آموزشی مبتنی بر مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)
سال سی و یکم | شماره شصت و یک | زمستان 1402
شعبانی بهار، غلامرضا؛ علی قره، محمد و محمد سیاوشی.( 1399 )، طراحی الگوی ساختاری بالندگی
حرفهای، سازمانی و فردی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی، پژوهشهای کاربردی در مدیریت
.112-92 : (4) ورزش، 8
شیری یایچی، هاجر؛ محمدخانی، کامران و بابک نصیری قرقانی. ( 1398 )، تاثیر تعالی و بالندگی سازمانی بر
توسعه منابع انسانی (مورد مطالعاتی: سازمان هواشناسی .67-80 : (22) کشور) ، تحقیقات مدیریت آموزشی، 11
محبعلیزاده، مهرزاد؛ مرادی برنجآبادی، اسدالله و سیامک کاظمزاده. ( 1397 )، بررسی تأثیر بالندگی سازمانی
بر اشتیاق شغلی کارکنان (مطالعه موردی: شعب بانک ملی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو) ، پایان نامه
کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو.
محمدظاهری، محمد. ( 1399 )، ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران
مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم .46-21 : (1) سلیمانی، فصلنامه مدیریت اسلامی، 28
محمدی، مجید؛ موسوی، سیده طاهره و حمید قاسمی. ( 1397 )، بررسی تأثیر انگیزشهای شغلی بر بالندگی سازمانی و
تسهیم دانش در معلمان تربیت بدنی شهر اراک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران مرکزی.
محمدیتبار، شفیقه؛ عباسپور، عباس؛ خورسندی تاسکوه، علی و عظیم میرزازاده. ( 1397 )، کاوش و تحلیل بالندگی
اعضای هیأت علمی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی تهران)، رساله دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده
پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان.
مطهری، مرتضی. ( 1392 )، مقدمهای بر جهانبینی اسلامی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات صدرا.
نصیری لمر، بهرام و جبرائیل فرزانه. ( 1395 )، بررسی نقش مدیریت تنوع در بالندگی و تعارض سازمانی (مورد مطالعه:
مرکز آموزشی شهید مدنی اصلاندوز)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی.
Alex, J., Patrick, T. O., Elizabeth, K., David, R. H. J., Marcia, J. J., Joseph, S. G., Marvin, A. K., & Rick, A. N., (2016). The essential role of educator development, Journal of the American College of Cardiology, 67 (18): 2177-2182.
Al-masaeid, T. F., & Anagreh, S. A. (2020). Organizational development Interventions to solve performance management challenges, Journal of University of Shanghai for Science and Technology, 22 (11): 1743-1760.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77–101.
Doroshuk, H. (2019). Organizational development as a modern management tool for transformation of the company (case of Ukrainian Energy Company), Management, 23(1): 61-74.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1): 5-39.
Karakaya, A., & Yılmaz, K. (2013). Problem solving approach at organizational development activities: A research at Karabuk University, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99: 322-331.
Lau, K. W., Lee, P. Y., & Chung, Y. Y. (2018). A collective organizational learning model for organizational development, Leadership & Organization Development Journal, 40 (2): 1-19.
299
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
Oncioiu, I., Kandzija, V., Petrescu, A. G., Panagoreţ, I., Petrescu, M., & Petrescu, M. (2021). Managing and measuring performance in organizational development, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 25(10): 1-15.
Phillips, C., Bassell, K., & Fillmore, l. (2019). Transforming nursing education through clinical faculty development, Teaching and Learning in Nursing, 14: 47-53.
Smith, C., & Mackinnon, M. (2019). Organization development: The argument still stands, Journal of Education, 77: 115-138.
Weston, C., Ferris, J., & Finkelstein, A. (2017). Leading change: An organizational development role for educational developers, International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 29(2): 270-280.
Yilmas, S., & Pinar, S. (2009). Alienation in educational organization and its management, International Journal of Human Science, 6 (2): 314-333.