شاخص‌های فکری یهود صهیونیسم در تفسیر الکاشف شیخ محمدجواد مغنیه و دلالت های تربیتی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترا،مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، تهران رشته تفسیر تطبیقی، تهران، ایران.

2 استادیار، هیئت علمی، دانشگاه امام صادق (علیه السلام) پردیس خواهران ، تهران، ایران.

چکیده

در عصر حاضر بررسی و شناخت قوم یهود و به‌تبع آن صهیونیسم به دلیل آسیب‌هایی که به اسلام روا داشته‌اند داری ضرورت انکارناپذیر می‌باشند و نپرداختن به این واقعیت باعث بروز شبهه و غفلت از اهداف صهیونیسم است. از سویی پیچیدگی‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و نژادی این قوم، شناخت مبنایی آن را فقط از طریق آیات وحی ممکن نموده است. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص‌های فکری یهود صهیونیسم در تفسیر الکاشف شیخ محمدجواد مغنیه می‌باشد. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و روش تحقق آن توصیفی تحلیل و جمع‌آوری اطلاعات پژوهش به‌صورت کتابخانه‌ای می‌باشد. نتایج این بررسی نشان داد که شاخص‌های فکری یهود صهیونیسم شامل جمود فکری، کتمان حقایق، جهل و بینش محدود را شامل می‌شود. با بررسی پیشینه و یافته‌های پژوهش و همچنین بررسی آیات مورد نظر با تکیه بر تفسیر الکاشف می توان به این نتیجه رسید که یهود صهیونیسم وارث همان افکار یهود زمان پیامبر و حضرت موسی (ع) هستند، در کشورهای اسلامی همواره به دنبال مطامع دنیوی و رسیدن به جاه و مقام و قدرت سیاسی بوده و برای نیل به این اهداف از هیچ ظلم و ستمی فروگذار نمی‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jewish intellectual indicators of Zionism in the interpretation of Al-Kashif Sheikh Mohammad Javad Mughniyeh and its educational implications

نویسندگان [English]

  • Azam nikbaKht 1
  • Tahereh Mohseni 2
1 Ph.D., Kausar Islamic Science Education Complex, Tehran, Department of Comparative Interpretation, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty, Imam Sadegh University (peace be upon her), Shehran Campus, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In today's age, there is an undeniable need to investigate and recognize the Jewish people and, accordingly, Zionism because of the damage they have caused to Islam, and not paying attention to this fact causes doubt and neglect of the goals of Zionism. On the one hand, the many cultural, social and racial complexities of this people have made it possible to know its basis only through revelations. Therefore, the aim of the present study is to examine the intellectual indicators of Zionism in the interpretation of Al-Kashif Sheikh Mohammad Javad Mughniyeh. This research is of the type of applied goal and the method of its realization is descriptive analysis and collection of research information in a library form. The results of this study showed that the intellectual indicators of Jewish Zionism include intellectual stagnation, concealment of facts, ignorance and limited vision. By examining the background and findings of the research, as well as examining the verses in question, relying on the interpretation of al-Kashif, it can be concluded that the Jews of Zionism are the heirs of the same thoughts of the Jews of the time of the Prophet and Prophet Moses (pbuh), in Islamic countries, they always seek worldly pursuits. and to reach political position and power, and to achieve these goals, they do not give up on any oppression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The idea of Zionism
  • Jewish Zionism
  • interpretation
  • Sheikh Mughniyeh
  • Quran

عنوان مقاله [العربیة]

المؤشرات الفکریۀ للیهودیۀ الصهیونیۀ فی التفسیر الکاشف لشیخ محمد جواد المغنیۀ و دلالاتها التربویۀ

چکیده [العربیة]

وفی عصرنا الیوم هناک حاجۀ لا یمکن إنکارها للتحقیق والاعتراف بالقوم الیهودی، وبالتالی الصهیونیۀ، لما ألحقوه
من الاضرار بالإسلام، وعدم الالتفات إلى هذه الحقیقۀ یثیر الشکوک والإهمال لأهداف الصهیونیۀ. فمن ناحیۀ، فإن
التعقیدات الثقافیۀ والاجتماعیۀ والعنصریۀ العدیدة لهذا الشعب جعلت من الممکن معرفۀ أساسه فقط من خلال آیات
الوحی. ولذلک فإن هدف الدراسۀ الحالیۀ هو دراسۀ المؤشرات الفکریۀ للصهیونیۀ فی تفسیر الکاشف الشیخ محمد
جواد المغنیۀ. یعد هذا البحث من نوع الهدف التطبیقی وطریقۀ تحقیقه هی التحلیل الوصفی وجمع المعلومات البحثیۀ
فی شکل مکتبۀ. وأظهرت نتائج هذه الدراسۀ أن المؤشرات الفکریۀ للصهیونیۀ الیهودیۀ تشمل الرکود الفکری، وإخفاء
الحقائق ، والجهل ، ومحدودی ۀ الرؤیۀ . وم ن خلا ل دراس ۀ خلفی ۀ البحث ونتائجه ، وکذلک دراس ۀ الآیا ت المعنیۀ،
بالاعتماد على تفسیر الکاشف، یمکن استنتاج أن یهود الصهیونیۀ هم ورثۀ نفس أفکار یهود عصر نبینا محمد ص
والنبی موسى (ع)، و فی البلدان الإسلامیۀ، یسعون دائما إلى تحقیق المصالح الدنیویۀ، والوصول إلى المناصب
السیاسیۀ والسلطۀ، ولتحقیق هذه الأهداف لا یستسلمون لأی ظلم و جور.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الیهودیۀ الصهیونیۀ
  • الفکر الصهیونی
  • التفسیر
  • الشیخ المغنیۀ
  • القرآن الکریم

Smiley face

رآن.
1371 )، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد - ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، ( 1370
مقدس: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی..
آجیلی، هادی، ( 1390 )، یهود و صهیونیسم از منظر قرآن کر یم، تهران: انتشارات دانشگاه امام صاد ق
علیه السلام.
احمدی، محمد، ( 1376 )، پژوهه صهیونیست، تهران: مؤسسه فرهنگی پژوهشی ضیاء اندیشه.
ایروانی، محمدجواد، ( 1383 )، علائم بحران در اقتصاد رژیم صهیونیستی، تهران: قبله اول.
- بهرامی، محمد، ( 1380 )، روش شناسی تفسیر الکاشف، دوفصلنامه پژوهشهای قرآنی ، دوره 27 ، ص 277
248.
حی، یهودا ، صدری پور، امیرحسین ، آبراهام کهن 1390 )، گنجیهای تلمود، ترجمه ) ، امیرفریدون
گرگانی ، یهوشوع نتن آلی ، نشر اساطیر، جلد دوم، تهران
خرمشاهی، بهاءالدین، ( 1377 )، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، تهران: انتشارات ناهید.
خزائی، سمیه، ( 1389 )، بن مایههای دینی و تاریخی صهیونیسم، قم: موسسه بوستان کتاب.
خمینی، سید روحا... الموسوی، ( 1387 )، صحیفه نور، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
خواجه زاده، لیلا، حسینیان، فهیمه السادات، ( 1394 )، تیپ شناسی اجتماعی قوم بنی اسرائیل، قم: مرکز نشر
هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران).
دینیوف، ف، نظریات العنف فی الصراع الایدئولوجی، ترجمه سحر سعید، ( 1982 )، دمشق: دارالدمشق للطباعۀ
و نشر.
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، ( 1374 )، مقردات الفاظ القرآن، لبنان: دارالمعلم.
رافعی، ابوالفضل، ( 1391 )، هولوکاست، افسانه یا واقعیت؟، تهران: قبله اول.
رامهرمزی، معصومه، ( 1389 )، یهود در قرآن، اسرائیل در فلسطین، تهران: جمعیت دفاع ار ملت فلسطین.
روحانی، محمدحسین، ( 1380 )، حکم غیابی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
138
شاخص های فکری یهود صهیونیسم در تفسیر الکاشف شیخ محمدجواد مغنیه و دلالت های تربیتی آن
سال سی و دوم | شماره شصت و دوم | بهار 1403
رویوران، حسین، ( 1399 )، مهمترین چالشهای رژیم صهیونیستی در محیط بین المللی، تهران: قبله اول
جمعیت دفاع از ملت فلسطین.
سلطان شاهی، علیرضا، ( 1399 )، یهود ستیزی؛ واقعیت یا دستاویز سیاسی، قم: شهید کآظمی.
شاهاک، ایسرائیل، ( 1380 )، نژادپرستی دولت اسرائیل، ترجمه امان الله ترجمان، تهران: پرشکوه.
شاهاک، ایسرائیل،( 1376 )، تاریخ یهود، مذهب یهود بار سنگین سه هزاره، ترجمه مجید شریف، تهران: نشر
چاپخش.
صدرالدین الشیرازی، محمد بن ابراهیم، ( 1415 )،تفسیر القرآن الکریم، قم: انتشارات بیدار.
صفاتاج، مجید، ( 1381 )، تروریسم صهیونیستی، تهران: جمعیت دفاع از ملت فلسطین.
،( طباطبایی، محمدحسین، ( 1374 )، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم محمدباقر موسوی ، ( 1374 قم : جامعه
مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
طبرسی، فضل بن حسن، ( 1380 )، ترجمه تفسیر مجمع البیان، مترجم حسین نوری همدانی، تهران: انتشارات
فراهانی.
عبد الفتاح طباره، عفیف، ( 1380 )، چهره یهود در قرآن، ترجمه سیدمهدی آیت اللهی، تهران: جهان آرا.
علیرضا، سلطان شاهی، ( 1399 )، یهود ستیزی واقعیت یا دستاویز سیاسی، قم: انتشارات شهید کاظمی.
فلسطین از نهر تا بحر مجموعه مقالات اجتماعی سیاسی قدس و فلسطین،( 1398 )، تهران: مجمع جهانی
تقریب مذاهب اسلامی، معاونت فرهنگی.
فیندی، پل،( 1379 )، فریبهای عمدی، مترجم محمدحسین آهویی، تهران: اداره نشر وزارت امور خارجه.
قاسمی، حاکم، ( 1393 )، پایه ها و پیامدهای صهیونیسم، تهران: دانش و اندیشه معاصر.
قرائتی، محسن، ( 1388 )، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
کاظمی، علی، ( 1377 )، مفسر عالی قدر محمدجواد مغنیه و آثار او، بی جا.
گارودی، روژه،( 1374 )، پرونده اسرائیل و صهیونیسم سیاسی، ترجمه نسرین حکمی، تهران: وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی.
گارودی،روژه،( 1377 )، اسطوره ای بنیان گذار سیاست اسرائیل، ترجمه حمیدرضا آژیر و حمیدرضا شیخی،
تهران: گوهرشاد.
مرتضی، مطهری، ( 1391 ) مجموعه آثار، جلد 19 ، تهران: انتشارات صدرا
مغنیه، محمدجواد، ( 1378 )،ترجمه تفسیر کاشف، مترجم موسی دانش، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی
حوزه علمیه قم.
مغنیه، محمدجواد، ( 1385 )،تجارب محمدجواد مغنیه، تهران: انوار الهدی.
مکارم شیرازی، ناصر، ( 1366 )، تفسیر نمونه، تهران: انتشارات اسلامیه.
منتظری، حسینعلی، ( 1381 )، المکاسب المحرمه، قم: تراث شیخ العظیم،
نویهض، عجاج، ( 1373 )، پروتکل های دانشوران صهیون، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.