هدف‌گذاری تربیت جنسی برای مدارس دوره‌ ابتدایی با نظر به آموزه‌های اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری علوم انسانی ، گروه فلسفه ،دانشگاه تربیت مدرس، قم ،ایران.

چکیده

«هدف‌گذاری تربیت جنسی برای مدارس دوره ابتدایی با نظر به آموزه‌های اسلامی» و به عبارت دیگر، تعیین هدف نهایی، اهداف میانی و اهداف جزئی تربیت جنسی برای این دوره تحصیلی، هدف اصلی این پژوهش است. اهداف تربیت جنسی، ویژگی‌هایی در ساحت جنسی متربی‌اند که فرایند تربیت در پی تحقق آنها است. تعیین این اهداف در محیط‌ها و دوره‌های سنی مختلف، نقشه راه تربیت را تا حد زیادی ترسیم می‌کند. روش پژوهش، ترکیبی از روش قیاس عملی و روش اجتهادی است. جامعه تحقیق همه آیات و روایات مرتبط با امر جنسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اهداف تحصیلی مصوب سال 1397 است. نمونه‌گیری صورت نگرفته و نمونه با جامعه یکسان است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، هدف نهایی تربیت جنسی در دوره‌ ابتدایی، بر اساس آموزه‌های اسلامی «صیانت کودک از بلوغ جنسی زودرس و انحراف جنسی و ایجاد آمادگی برای زندگی عفیفانه در آینده» است. اهداف میانی در این دوره عبارتند از: احساس خودارزشمندی، خویشتن‌داری، حیا و صیانت از سوء استفادة جنسی. اهداف جزئی در سه دسته اهداف شناختی مانند آشنایی با الگوهای عینی حیا و عفاف، اهداف گرایشی مانند علاقه به حیا، عفاف و پوشش مناسب و اهداف رفتاری_مهارتی مانند خویشتن‌داری در امور روزمره، صورت‌بندی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Targeting sex education for elementary schools with regard to Islamic teachings

نویسنده [English]

  • REZA hajipour bagheri
Doctoral student of Humanities, Department of Philosophy, Tarbiat Modares University, Qom, Iran.
چکیده [English]

"Targeting sex education for elementary schools with regard to Islamic teachings" and in other words, determining the final goal, intermediate goals and minor goals of sex education for this academic period, is the main goal of this research. The goals of sexual education are characteristics in the field of sexual education that the educational process seeks to achieve. Determining these goals in different environments and age periods draws the road map of education to a great extent. The research method is a combination of practical comparison method and ijtihad method. The research society of all the verses and traditions related to sex is the document of the fundamental transformation of education and educational goals approved in 2017. Sampling has not been done and the sample is the same as the population. According to the findings of this research, the final goal of sex education in elementary school, based on Islamic teachings, is to "protect the child from premature sexual maturity and sexual deviation and prepare for a chaste life in the future." The intermediate goals in this course are: self-esteem, self-control, modesty and protection from sexual abuse. Partial goals are formulated in three categories of cognitive goals such as familiarity with the objective patterns of modesty and chastity, dispositional goals such as interest in modesty, modesty and appropriate clothing, and skill-behavioral goals such as self-restraint in daily affairs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Goals of Sex Education
  • Elementary School
  • Islamic Teachings

عنوان مقاله [العربیة]

استهداف التربیۀ الجنسیۀ للمدارس الابتدائیۀ فیما یتعلق بالتعالیم الإسلامیۀ

چکیده [العربیة]

"استهداف التربیۀ الجنسیۀ للمدارس الابتدائیۀ فیما یتعلق بالتعالیم الإسلامیۀ" وبعبارة أخرى، تحدید الهدف النهائی
والأهداف المتوسطۀ والأهداف الجزئیۀ للتربیۀ الجنسیۀ لهذه الفترة الدراسیۀ، هو الهدف الرئیسی لهذا البحث. أهداف
التربیۀ الجنسیۀ هی خصائص فی مجال التربیۀ الجنسیۀ عند المتربی تسعى العملیۀ التربویۀ إلى تحقیقها. إن تحدید
هذه الأهداف فی بیئات وفترات عمریۀ مختلفۀ یرسم خارطۀ طریق التربیۀ الی حد کبیر. و منهج البحث عبارة عن
مزیج من منهج المقارنۀ العملیۀ ومنهج الاجتهادی. مجتمع البحث هو : کل الآیات والروایات المتعلقۀ بالجنسیۀ و
وثیقۀ التحول الجذری للتعلیم و التربیۀ والأهداف التعلیمیۀ المعتمدة فی عام 1397 .أخذ العینات الغیر المحققه والعینۀ
هی نفس عینۀ السکان. وبناء على نتائج هذا البحث، فإن الهدف الأسمى للتربیۀ الجنسیۀ فی المدارس الابتدائیۀ،
استنادا إلى التعالیم الإسلامیۀ، هو "حمایۀ الطفل من النضج الجنسی المبکر والانحراف الجنسی والاستعداد لحیاة
عفیفۀ فی المستقبل". الأهداف المتوسطۀ فی هذا المقرر هی: احترام الذات، ضبط النفس، الحیاء والحمایۀ من
الاعتداء الجنسی. وتصاغ الأهداف الجزئیۀ فی ثلاث فئات من الأهداف المعرفیۀ مثل الإلمام بالأنماط الموضوعیۀ
للحیاء والعفۀ، والأهداف التصرفیۀ مثل الاهتمام بالحیاء والعفۀ والملابس المناسبۀ، والأهداف السلوکیۀ المهاریۀ مثل
ضبط النفس فی الشؤون الیومیۀ.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • أهداف التربیۀ الجنسیۀ
  • المرحلۀ الإبتدائیۀ
  • التعالیم الإسلامیۀ

Smiley face

قرآن کریم
ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ مهرام، بهروز؛ لیاقت دار، محمد جواد؛ واکاوی برنامه درسی مغفول برای تربیت جنسی دانش
.40- 26 : آموزان پسر دوره های راهنمایی تحصیلی؛ پژوهش در برنامه ریزی درسی؛ بهار 1394 ، شماره 44
ابطحی، سیدعبدالحمید؛ کمن، محمدرضا؛ معینی، محمدحسین؛ صنایع پسند، محسن؛ 1399 ؛ تربی ت جنس ی در مدرسه
(مجموعه اقدامات با رویکرد تربیت دینی)؛ موسسه مطالعات تعالی نسل (متن)؛ تهران؛ خسرو خوبان.
احمدی، علی اصغر؛ 1397 ؛ چیستی تربیت جنسی، شورای عالی آموزش و پرورش.
موسسه مطالعات ؛«( تربیت جنسی در مدرسه (مجموعه اقدامات با رویکرد تربیت دینی » احمدی، علی اصغر؛ 1399 ؛ در
تعالی نسل (متن)؛ تهران؛ خسرو خوبان.
امینی، محمد؛ تمنایی فر، محمدرضا؛ پاشایی، رقیه؛ بررسی ضرورت وجودی و چگونگی توجه به تب ر ی ت جنس ی در
برنامه ی درسی دوره های متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان؛ پژوهش های برنامه درسی، بهار و تابستان 1390 ، دوره
.202 – 169 : اول- شماره 1
باقری، خسرو، 1389 ، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی .
برآبادی چهارطاقی، مهدی؛ 1399 ؛ تئوری اثر پروانه ای در مدیریت؛ فصلنامه پژوهش های معاصر در علوم م د  یریت و
.90- حسابداری؛ سال دوم؛ شماره 4، بهار 1399 ، ص 80
بنی هاشمی، سیدمحمد؛ 1389 ؛ درآمدی بر تربیت عقلانی؛ به قلم سعید مقدس؛ تهران، مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر.
پسندیده، عباس، 1396 ، روش مفهوم شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا، اخلاق وحیانی، سال پنجم،
.95- شماره دوم، پیاپی 12 ، بهار و تابستان 1396 ، ص 67
پسندیده، عباس؛ 1385 ؛ پژوهشی در فرهنگ حیا؛ قم، دارالحدیث.
245
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
تبریزی، مصطفی؛ ترابی، زهرا، 1396 ، آموزش مسائل جنسی به کودک و نوجوان (پاسخ های مناسب بر ای سؤا ل ها ی
کودکان)، تهران؛ فراروان.
حر عاملى، محمد بن حسن ؛ 1409 ق ؛ وسائل الشیعۀ؛ قم؛ مؤسسۀ آل البیت علیهم السلام. (نرم افزار جامع الاحاد ی ث،
موسسه تحقیقات کامپیوتری نور).
دبس، موریس؛ 1382 ؛ مراحل تربیت؛ ترجمه علیمحمد کاردان؛ تهران؛ دانشگاه تهران.
رفیعی هنر، حمید؛ 1395 ؛ روان شناسی مهار خویشتن؛ قم؛ مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
شرفی، محمدرضا؛ 1383 ؛ دنیای نوجوان؛ تهران؛ موسسه فرهنگی منادی تربیت.
شریفی، محبوبه؛ آرمان، سرور؛ کهن، شهناز؛ بانکی پور فرد، امیرحسین، 1397 الف، تربیت جنسی کودکان 1، آگاهی ها و
مهارت های والدین به منظور تربیت جنسی کودکان از بدو تولد تا 6 سال، اصفهان، انتشارات حدیث عشق.
شریفی، محبوبه؛ آرمان، سرور؛ کهن، شهناز؛ بانکی پور فرد، امیرحسین، 1397 ب، تربیت جنسی کودکان 2، آگاهی ها و
مهارت های والدین به منظور تربیت جنسی کودکان 6 تا 12 سال، اصفهان، انتشارات حدیث عشق.
شورای عالی آموزش و پرورش، 1379 ، اهداف دوره های تحصیلی، پورتال شورای عالی آموزش وپرورش.
شورای عالی آموزش و پرورش، 1390 ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پورتال شورای عالی آموزش و پرورش.
شورای عالی آموزش و پرورش، 1390 ، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسم ی عموم ی جمهور ی
اسلامی ایران.
شورای عالی آموزش و پرورش ، 1397 ، اهداف دوره های تحصیلی، پورتال شورای عالی آموزش وپرورش.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1417 ق، المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (نرم افزار جامع
التفاسیر، موسسه تحقیقات کامپیوتری نور).
عباسی، مهدی، 1396 ، الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی، قم؛ دارالحدیث.
، عظیمیان، مریم؛ بهشتی، سعید؛ 1388 ؛ بررسی فلسفه و قلمروی حجاب در اسلام و آثار تربیتی آن؛ تربیت اسلامی؛ س 4
.103- ش 8، بهار و تابستان 1388 ، ص 75
فرمهینی فراهانی، محسن، 1383 ؛ محتوای مناسب برای تربیت جنسی در کتب درسی دوره متوسطه، دانشور رفتار، شماره
.14- 9، اسفند 1383 ، ص 1
فرمهینی فراهانی، محسن؛ 1387 ؛ نگاهی گذرا بر تربیت جنسی در دوره های مختلف تحصیلی؛ سلامت روان، سال اول،
.28- شماره اول، بهار 1387 ، ص 19
فریتاس، کریستال؛ 1396 ؛ کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان، ترجمه سارا ر ئیس ی
طوسی، تهران؛ انتشارات صابرین.
فقیهی علی نقی؛ 1397 ؛ تربیت جنسی: مبانی، اصول و روش ها، از منظر قرآن و حدیث؛ قم؛ دارالحدیث.
فینکه، رگینا؛ 1396 ؛ تربیت جنسی کودکان؛ ترجمه لیلا لفظی؛ تهران؛ موسسه ذکر.
قبادیان، مسلم؛دهقان، سعید؛ شمخانی، اژدر؛ 1389 ، تربیت جنسی کودکان و نوجوانان با رویکرد اسلامی بستر ی ب ا ر ی
.210- صیانت از جرائم و انحرافات؛ تحقیقات حقوقی آزاد، شماره 38 ، زمستان 1389 ، ص 169
قلتاش، عباس؛ محمدجانی، صدیقه، 1397 ، طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت جنسی بر اساس مبانی تربیت اسلامی،
. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال سوم، شماره 3، شماره پیاپی 8، پاییز 1397 ، ص 101  130
246
هدف گذاری تربیت جنسی برای مدارس دوره ابتدایی با نظر به آموزه های اسلامی
سال سی ودوم | شماره شصت و دو | بهار 1403
کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق ، 1429 ق، کافی( ط- دار الحدیث)، قم؛ دارالحدیث. (نرم افزار جامع الاحاد ی ث،
موسسه تحقیقات کامپیوتری نور).
محمدبیگی، رضا؛ فقیهی، علیرضا؛ ناطقی، فائزه؛ 1396 ، طراحی الگوی مطلوب برنامه درس ی تربی ت جنس ی در دوره
.39 - ابتدایی؛ مجله: روانشناسی تربیتی؛ سال 13 ، شماره 45 ، پاییز 1396 ، ص 21
محمدی، مهدی؛ مرزوقی، رحمت الله؛ 1391 ؛ پیش فرض های برنامۀ درسی آموزش سلامت جنس ی از منظر ی اسلام ی؛
.89- پژوهش های برنامه درسی ایران، دوره دوم، شماره اول، بهار و تابستان 1391 ، ص 53
مرویان حسینی، سیدمحمود، 1395 ، تربیت جنسی در اسلام، آموزه ها و راهکارها؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
مصلحی، جواد، 1397 ، تربیت جنسی فرزندان: عوامل، روش ها و راهکارها، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهری، مرتضی، بی تا، مجموعه آثار، نرم افزار مجموعه آثار استاد مطهری، مؤسسه تحقیقات کامپیوتری نور.
میرزایی، خلیل؛ برغمدی، هادی، 1389 ، رابطه با جنس مخالف و عوامل مرتبط با آن، مجله رفاه اجتماعی، سال ده م ،
.158- شماره 34 ، ص 131
نوزبام، مارگارت؛ روزنفلد، جو آن؛ 1393 ؛ بهداشت و سلامت جنسی از کودکی تا سالمندی؛ ترجمه مریم شیرمحمدی،
ریحانه فیروزی؛ تهران؛ انتشارات ارجمند.
. وثوقی، فاطمه؛ 1380 ؛ آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت؛ مجله پاسدار اسلام شماره 240