ادیب، یوسف؛ راد سلیمانی، لیلا و محمد عظیمی. ( 1394 ). تاثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به
فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی، فصلنامه رهیافتی نو در
.42-21 : (1) مدیریت آموزشی، 6
الویری، محسن. ( 1391 ). چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نقش حوزه ه ای علمیه در تدوین آن،
مطالعات الگوی اسلامی ایرانی .90-69 : (1) پیشرفت، 1
ایزدپناه، هدایتالله و بهرام اخوان کاظمی. ( 1399 ). نقش اعتدال گرایی در تحقق الگوی اسلامی ایرانی
پیشرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
برفی، جواد؛ اکبری بورنگ، محمد و محسن آیتی. ( 1398 ). دیدگاه معلمان، والدین و دانشآموزان ابتدایی از
نقش مدرسه در تربیت اخلاقی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
بستانمنش نیک، نگین؛ معتمدی، وحید و فرهاد بلاش. ( 1397 ). امکانسنجی کاربست یادگیری خرد بر
فرایند یاددهی- یادگیری از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده
روانشناسی و علوم تربیتی.
چوپانی، وجیهه. ( 1400 ). مبانی و مؤلفههای تربیت اخلاقی کودک از منظر امام علی (ع) ، همایش علمی
مطالعات حقوقی، علوم قضایی و پژوهشهای اجتماعی، تهران: موسسه قانون یار.
حاجی بابائیان، سیدمحسن و حمید ملکی. ( 1396 ). روشهای تربیت اخلاقی در مدارس جمهوری اسلامی
ایران، رساله دکتری، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران جنوب.
: (1) حسینی، سیدمهدی. ( 1398 ). بررسی اصول تربیت اخلاقی در علم اخلاق اسلامی، مجله معرفت، 28
.21-11
195
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
سواری، عزیز؛ صفایی مقدم، مسعود؛ هاشمی، سیدجلال و قیس مغشغش السعدی. ( 1396 ). بررسی نظام
اخلاقی دین صابئین مندائی و دلالتهای آن برای تعلیم و تربیت اخلاقی، رساله دکتری، دانشگاه شهید چمران
اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
شاهولی، کامران؛ مرعشی، سیدمنصور و سیدجلال هاشمی. ( 1397 ). رویکرد یاددهی- یادگیری در پارادایم
.58-40 : (36) پیچیدگی، پژوهشهای تربیتی، 5
شفیعینیا، محمدشفیع و محمدرضا فارسی. ( 1399 ). نقش امنیت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (با تأکید
.290-265 : (35) بر عرصه معنویت)، نشریه امینت ملی، 10
صفرپور فیضی، ملوک؛ نراقیزاده، افسانه و پروین صمدی. ( 1397 ). بررسی مؤلفههای تربیت اخلاقی در
کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده
علوم تربیتی و روانشناسی.
عظیمیپارسا، ابوالفضل؛ عالمزاده نوری، محمد و غلامحسین جوادپور. ( 1398 ). نقش تربیت اخلاقی در
پرورش تعقل، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه معارف اسلامی.
غلامپور، میثم؛ پورشافعی، هادی؛ فراستخواه، مقصود و محسن آیتی. ( 1400 ). تبیین عناصر برنامۀ درسی
تربیت .201-179 : (1) اخلاقی با توجه به سیره رضوی، فصلنامه علمی فرهنگ رضوی، 9
کرمی، مهناز؛ شرفی، محمود و سیروس محمودی. ( 1398 ). تحلیل محتوای کتابهای درسی پیامهای آسمان،
تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول بر مبنای توجه به عناصر کلیدی و اصول پایه ای
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور، مرکز فسا.
.( گندمکار، دنیا؛ قلتاش، عباس؛ هاشمی، سیداحمد و علی اصغر ماشینچی. ( 1398 طراحی الگوی برنامه
درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه دوم مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها، نشریه پژوهش در برنامهریزی درسی،
.82-64 : (61) 16
مرادی مخلص، حسین؛ حیدری، جمشید و نسیبه پوطی. ( 1397 ). رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفه های
.15-8 : (3) تفکر انتقادی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13
مرادی مخلص، حسین و جمشید حیدری. ( 1398 ). سازندهگرایی دیالکتیک بستر تحقق تربیت اخلاقی،
.52-45 : (4) اخلاق در علوم و فناوری، 4
وجدانی، فاطمه؛ ایمانی نائینی، محسن و علیرضا صادق زاده قمصری. ( 1393 ). بررسی انتقادی سه دیدگاه
رایج تربیت اخلاقی براساس دیدگاه علامه طباطبایی (ره)، دو فصلنامه پژوهشى مطالعات معارف اسلامى و علوم
.65-43 : (2) تربیتى، 2
Cheng, J., Wang, W., & Wang, X. (2021). The moral education: Literature review of its development from past to present, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 615, 2256-2264.
196
طراحی الگوی یاددهی- یادگیری تربیت اخلاقی دانشآموزان...
سال سی و دوم | شماره شصت و دوم | بهار 1403
Hao, T. J., Mustakim, S. S., Minghat, A. D., Suhid, A., Abd, U. K., & Yet, T. S. (2020). An Evaluation of Moral Education’s Capabilities in Enriching Student’s Moral Behaviour, International Journal of Advanced Science and Technology, 29 (7), 357-365.
Harmawati, Y., Sapriya, I., Abdulkarim, A., & Bestari, P. (2022). Systematic literature review of moral education in schools, Journal of Positive School Psychology, 6(8), 8716-8728.
Liu, J. (2022). Exploration and practice of moral education courses in universities in big data era, Hindawi Advances in Multimedia, 11, 1-9.
Midgette, A. J., Ilten-Gee, R., Powers, D. W., Murata, A., & Nucci, L. (2018). Using lesson study in teacher professional development for domain-based moral education, Journal of Moral Education, 47 (4), 1-23.
Narinasamy, I., & Logeswaran, A. K. (2015). Teacher as moral model-are we caring enough? , World Journal of Education, 5(6), 1-14.
Thambu, N., Prayitno, H. J., & Zakaria, G. A. N. (2021). Incorporating Active Learning into Moral Education to Develop Multiple Intelligences: A Qualitative Approach, Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3 (1), 17-29.
Zhang, Q., Saharuddin, N. B., & Abdul-Aziz, N. A. B. (2022). The analysis of teachers’ perceptions of moral education curriculum, Frontiers in Psychology, 13, 1-15.