آخش، سلمان؛ حسینی خواه، علی؛ عباسی، عفت؛ موسی پور، نعمت اله. ( 1395 ). آسیب شناس ی وضع یت
آموزش و برنامهدرسی در دوره پیش از دبستان. فصلنامه مطالعات پیشدبستان و دبستان. سال دوم. سال ششم.
. 1- صص 31
ادیب، مریم ( 1390 ). تربیت دینی کودک و نوجوان: نکتهها و روشها. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت
قرآن و اهل بیت نبوت (ع).
. آذر کسب، سید حیدر. ( 1390 ). آموزش پیش دبستانی مبانی تعلیم و تربیت، رسانه معلم، شماره 96 ، ص 14
اشتراوس،آنسلم و جولیت،کوربین.( 1390 ). اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی: رویهها و شیوهها،ترجمه
بیوک محمدی.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اشرفی، سلطان؛ احمدی، زینب؛کیهان جواد، ملکی؛ آوارسین صادق، یاری، جهانگیر. ( 1400 ). طراحی الگوی
.7-30: (1) مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6
1.meta-narrative review
42
آسیبهای تربیتدینی در دوره پیشدبستانی: یک مطالعه پدیدارنگارانه
سال سی و دوم | شماره شصت و دو | بهار 1403
باقری، خسرو. ( 1389 ). الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی. تهران: سازمان پژوهش و
برنامه ریزی آموزشی.
باقری، خسرو .( 1388 ). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی.ج 2. تهران: انتشارات مدرسه.
بهشتی، سعید و نیکوئی، روشنک. ( 1389 ). کاوش هایی در باب فلسفه تربیت دینی از دیدگاه اسلام. روان
.153- شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی). ش. 18 . صفحات 178
بهشتی، سعید. ( 1382 ). درآمدی بر قلمروشناسی عقلانی ت در تربی ت اسلام ی. فصلنامه تعل یم و تربی ت.
.131-160 : شماره 4
. 13 تا 32 : پاکزاد، عبدالعلی ( 1390 ). روش های تربیتی در قرآن. ماهنامه معرفت. ش 16
جوادی آملی، عبداالله.( 1372 ). شریعت در آینه معرفت، قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
.155-186 : چراغ چشم، عباس. ( 1386 ). آسیب شناسی تربیت دینی در مدارس. مجله نقد کتاب. شماره 42
حافظی، علیرضا. ( 1396 ). بررسی لحاظ شدن مولفههای تربیت دینی در مجلات رشد کودک: روش تحلیل
.150- محتوا، دوفصلنامه تربیت اسلامی، س 12 ، ش 24 ، صفحات 139
حیدری، صدرالدین. ( 1392 ).عوامل مؤثر بر پذیرش تعلیم وتربیت دینی پسران شاغل به تحصیل در دورهی
متوسطه در شهرتهران، رساله دکتری منتشرنشده. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی: دانشگاه آزاد اسلام ی،
واحد تهران مرکز.
داوودی، محمد. ( 1400 ). نقش معلم در تربیت دینی. تهران: حوزه و دانشگاه.
دلشاد تهرانی، مصطفی. ( 1382 ). رهزنان دین. تهران: انتشارات دریا.
، ذو علم، علی. ( 1390 ). کودک، مربی، فطرت و تربیت، رشد آموزش پیش دبستا نی، دوره دوم، شماره 3
.17- صص 16
رحمان پور, محمد و میرشاه جعفری, سیدابراهیم. ( 1395 ). آسیب ها ی تربی ت دین ی و ارائه راهکارها ی
مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامه ری زی درس ی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعل یم و تربی ت
.52-31 ,(32) اسلامی، 24
رحمان پور، محمد و میرشاه جعفری، ابراهیم. ( 1395 ). آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از
دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامه ریزی درسی. پژوهش در مسائل تعل یم و تربی ت اسلام ی، سال ب یست و
13-52، چهارم، دوره جدید، شماره، 32 .
رحمان پور، محمد.( 1390 ). بازاندیشی در معنا، جایگاه، چالش و آثار عادات دادن در فرایند تربیت اسلامی،
. 59 تا 72 : ماهنامه معرفت. ش 1
رشید، خسرو. ( 1394 ). رفتارهای پر خظر در بین دانش آموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران. فصلنامه
. علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی.سال 15 . شماره 57
43
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
زهراکار، کیانوش؛ خانزاده، مصطفی؛ خداداد ی س نگده، جواد؛ موز یری، عباس ( 1392 ) ش یوع شناس ی
رفتارهای پر خطر مصرف مواد مخدر، سیگار، الکل و هم وقوعی آنها در جوانان .فصلنامه پژوهش در سلامت
.115-1010 . روانشناختی. ش 2
ساجدی، ابوالفضل. ( 1386 ). ابزارها و شیوه های آسیب زا در تعلیم و تربیت دینی دانش آموزان. مجله نقد
.2-32 : کتاب. شماره 42
سجادی، سید مهدی. ( 1384 ). تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی: (قابلیتها و کاستیها). فصلنامه
.35-55 : نوآوریهای آموزشی. شماره 11
سعادتمند، زهره؛ لیاقتدار، محمد جواد؛ صادقیان، زهرا .( 1391 ). نیازسنجی برنامه درسی دوره پیش دبستانی
.132- از دیدگاه مدیران و مربیان شهر اصفهان، پژوهش در برنامه ریزی درسی، شماره 8، دوره 29 ، صص 145
سلحشوری، احمد. ( 1390 ). حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی، فصلنامه ی علمی –
.41 ، پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 2
شعبانی، زهرا .( 1396 ). مقایسه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر عملکرد انس با قرآن نوآموزان مکتب القرآن و
.142- سایر مراکز پیش دبستانی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، س 6، ش 12 ، صفحات 119
شمشیری، بابک و نوذری، مرضیه.( 1390 ).آسیبهای تربیت دینی کودکان مقطع پیش دبستانی را ز ن ظ
متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، علوم دینی، ادبیات کودک و مربیان پیش دبستانی، دوفصلنامه تربیت اسلامی،
.51- س 6، ش 12 ، صفحات 73
شهریاری، روح الله و نجفی، حسن. ( 1398 ). صلاحیتهای حرفه ای مربی تربیت دینی. نشریه علمی پژوهش
.195-222 ، در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و هفتم، دوره جدید، شماره، 54
صلح میرزایی، سعید. ( 1400 ). جهاد تبیین در اندیشه ی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. تهران: انتشارات
انقلاب اسلامی.
طباطبایی، سید محمد حسین. ( 1363 ). المیزان، تهران: انتشارات محمد.
عابدی, فاطمه, منادی, مرتضی, خادمی اشکذری, ملوک, وکیامنش, علیرضا. ( 1397 ). واکاوی عوامل مؤثر بر
.169-145 ،(38) تحقق پذیری تربیت دینی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 26
عرسان کیلانی، ماجد. ( 1389 ). فلسفه تربیت اسلامی. ترجمه بهروز رفیعی. تهران: انتشارات سمت و قم:
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
عزیزی محمودآباد، مهران، رستمی مسنی، کورش، و میرشاه جعفری، س ید ابرا ه یم. ( 1396 ). بررس ی تأث یر
راهبردهای حل مسئله بر رشد شاخصهای تربیت دینی از دیدگاه معلمان. فصلنامه پژوهش در مسائل تعل یم و
.68-45 ،(35) تربیت اسلامی، 25
فضل الهی قمشی، سیف اله و ملکی توانا، منصوره. ( 1393 ). اولویت بندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت
.25- دینی فرزندان. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22
44
آسیبهای تربیتدینی در دوره پیشدبستانی: یک مطالعه پدیدارنگارانه
سال سی و دوم | شماره شصت و دو | بهار 1403
فلیک، اووه.( 1391 ).درآمدی بر تحقیق کیفی،مترجم هادی جلیلی،تهران:نشر نی.
قاسم پور دهاقانی، علی و جعفری، سید ابراهیم. ( 1388 ). سازواری ها و ناسازواری های تلقین در تربیت دینی،
.27- دوفصل نامۀ علمی _ پژوهشی تربیت اسلامی، سال چهارم.صص 43
کشاورز، سوسن. ( 1384 ). تحلیل دستاوردهای تحقیقات در خصوص تاثیر نظام آموزش و پرورش رسم ی
کشور بر تربیت دینی دانش آموزان. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی .
.93-122 : کشاورز، سوسن. ( 1387 ). شاخصها و آسیبهای تربیت دینی. دوفصلنامه تربیت اسلامی. ش 6
مرادی، مسعود؛ سید کلان، میر محمد؛ عیاری، لیلا. ( 1393 ). طراحی الگوی برنامه درسی معنوی در راستای
.117 - تربیت زمینه ساز؛ راهبردها و راهکارهای اجرایی آن، فصلنامه علمی – ترویجی پژوهش های مهدوی، 141
مفیدی، فرخنده. ( 1393 ). مبانی آموزش وپرورش در دوره پیش از دبستان. تهران: سمت.
مهر محمدی، محمود و صمدی، پروین. ( 1380 ). طراحی الگوی مطلوب برنامه درس ی دین ی برا ی دوره
متوسطه تحصیلی و میزان توافق برنامه درسی رسمی با آن، رساله منتشره نشده دکتری. تهران: دانشگاه تر بی ت
مدرس.
نجفی، حسن و ابراهیمی نیا، رضا. ( 1399 ). موانع فرد ی و اجتماع ی هدا یت پذ یری دینی چالش ی در
.63-74 . هدف گذاری برنامه درسی تربیت دینی. معرفت. شماره 274
Bigger, S. (2008). Secular spiritual education. Educational futures, 1(1), 60-70.
Davies, G., & Francis, L. J. (2007). Three approaches to religious education at Key Stages one and two in Wales: how different are church schools?. Journal of Beliefs & Values, 28(2), 163-182.
Hirst, P. (1979). Education and The Nature of Knowledge. The Philosophy of Education. Oxford University Press.
Marton, F. (1988). Phenomenography: Exploring different conceptions of reality. Qualitative Approaches to Evaluation in Education: The Silent Revolution.
Fetterman, D. M. (1988). Qualitative approaches to evaluating education. Educational Researcher, 17(8), 17-23.