الگوی ارزیابی راهبردی نظام آموزش و پرورش مبتنی بر تحلیل اسناد و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت

3 دانشگاه باقرالعلوم

4 کارشناسی ارشد، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران

چکیده

نظام آموزش و پرورش نقش حائز اهمیتی در تحول فرهنگی و تربیت نسل آتی کشور دارد. از این حیث بازطراحی و اصلاح سازوکارهای برنامه‌ریزی و نظارت بر این نهاد، نیازمند توجه بیشتری از جانب سیاستگذاران است. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر، استخراج الگویی برای ارزیابی راهبردی نظام آموزش و پرورش مبتنی بر اسناد و سیاست‌های کلان کشور میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیق کیفی بوده که با روش مطالعات اسنادی انجام گرفته و به منظور تحلیل و دسته‌بندی یافته‌ها، از روش تحلیل مضمون بهره گیری شده است در یافته‌ها، در بعد «مدیریت و حکمرانی»؛ مؤلفه‌هایی مانند برنامه و بودجه، ارزشیابی و تضمین کیفیت، اصلاح ساختارها و رویه‌ها و گسترش عدالت آموزشی، در بعد «نظام آموزشی»؛ مؤلفه‌های محتوا و کتب درسی، الگوهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، در بعد «نظام تربیتی»؛ مؤلفه‌های شش ساحت تربیتی سند تحول، در بعد «نیروی انسانی»؛ مؤلفه‌هایی از جمله گزینش و جذب، آموزش و تربیت و منزلت اجتماعی، در بعد «زیرساخت»؛ مؤلفه‌های تجهیزات و فناوری‌های مدارس و فضاهای آموزشی، معماری و کالبد مدارس و فضاهای آموزشی، زیرساخت‌های آموزشی-تربیتی و در بخش «ارتباطات و تعاملات» مؤلفه‌های تعاملات بیرونی، به همراه شاخص‌های اصلی هریک، استخراج و با نشان دادن ساختار مفهومی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌‌های مذکور در قالب یک نظام جامع، الگوی ارزیابی راهبردی ارئه شده و در نهایت، توصیه‌های سیاستی، جهت تقویت نظام ارزیابی راهبردی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد گردیده‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategic evaluation model of education system based on the analysis of the policies of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • hassan sharifi sotoudeh 1
  • heidar Najafi Rastaghi 2
  • mohammadhossein shahabadi 3
  • sadegh zoufan 4
1 Allameh Tabataba'i University
2 University of Tehran
3 Baqir al-Olum University
4 Master of Sciene, Faculty of Political Sciences and Islamic Studies Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The education system as one of the sub-systems affecting the development of the country has played an important role in the cultural transformation and development of the next generation of the country.In this regard, the redesign of planning and oversight mechanisms of this institution requires more attention from policy centers.The purpose of this study is to extract a framework for policy-making and evaluation of the education system based on macro policies.the method of documentary studies has been used.
In the findings, the "management and governance" dimension; components such as program and budget, evaluation and quality assurance, reforming structures and procedures and expanding educational justice;
In the "educational system" dimension; Content components and textbooks, teaching-learning patterns and evaluation of academic progress; In the "educational system" dimension; components of six educational areas;In the "human resources" dimension; components including selection and recruitment, empowerment and human development; In the "infrastructure" dimension; components of equipment and technologies of schools and educational spaces, architecture of schools and educational spaces, educational infrastructure;
and in the "Communications and Interactions" section, the components of external interactions; Along with the main indicators of each, extracting and showing the conceptual structure in the form of a comprehensive system, a strategic evaluation model is presented. And finally, policy recommendations have been proposed to strengthen the strategic evaluation system of the education system of the Islamic Republic of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy making-
  • educational governance-
  • education system-
  • strategic evaluation
دوره 32، شماره 64 - شماره پیاپی 64
فصلنامه پاییز
مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 28 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403