تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی براساس آموزه‌های مکتب شهید سلیمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه اصفهان، ایران

2 مهندسی محیط زیست، دانشگاه آلبرتا، کانادا

چکیده

این پژوهش با هدف کشف ویژگی‌های معلم تراز جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه‌های مکتب سردار سلیمانی انجام شده است. روش پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده ‌بنیاد است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته با نخبگان تعلیم و تربیت و کسانی که علاوه بر آن با مکتب، خصوصیات و منش سردار سلیمانی آشنا بودند، صورت پذیرفت و اطلاعات در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. کدگذاری مفاهیم حاصل از مصاحبه‌ با شرکت کنندگان، باعث شکل‌گیری 125 مفهوم اولیه، 60 مفهوم محوری و در نهایت 21 مضمون اصلی و تهیه الگوی پارادایمی معلم تراز جمهوری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی گردید. الگوی به دست آمده در پژوهش شامل شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها است که با توجه به آن می‌توان ضمن برطرف نمودن موانع فراروی تربیت معلمان، با تأسی از مکتب شهید سلیمانی، زمینه و بستر‌های شکل‌گیری و رشد نسلی خداجو و امیدوار را فراهم نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Teacher training at the level of the Islamic Republic based on the teachings of the school of Shahid Soleimani

نویسندگان [English]

  • Ahmad Abbasi Darehbidi 1
  • Atefeh Afzal 2
1 Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Isfahan University, Iran
2 Environmental Engineering, University of Alberta, Canada
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of discovering the characteristics of a level teacher in the Islamic Republic of Iran based on the teachings of Sardar Soleimani's school. Qualitative research method is based on data theory. The data were obtained through in-depth and semi-structured interviews with education elites and those who were also familiar with Sardar Soleimani's school, characteristics, and character. Coding the concepts obtained from the interviews with the participants led to the formation of 125 primary concepts, 60 central concepts and finally 21 main themes and the preparation of a paradigm model of a teacher at the Islamic Republic level in the school of Shahid Soleimani. The model obtained in the research includes causal, contextual, intervening conditions, strategies and consequences, according to which it is possible to remove the obstacles to teacher education, according to the school of Shahid Soleimani, to provide a God-seeking and hopeful generation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Level at the Islamic Republic
  • Shahid Qasim Soleimani
  • Grounded Theory Approach

Smiley face

ابن فارس، احمد(1404ق). معجم مقاییس اللغه، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
استراوس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینه­ای، ترجمه ابراهیم افشار، چاپ دوم، تهران: نی.
اسدالهی، مسعود (1399). از مقاومت تا پیروزی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اندیشه سازان نور.
بختیاری، اکرم؛ توسلی، طیبه(1392)، «تحلیل محتواى کتاب درسى پیام هاى آسمان پایه هفتم براساس میزان پرداختن به انواع روش هاى تربیت اسلامى»، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال اول، شماره 2، پیاپی2، صص52-33.
تاج­الدین، مرضیه؛ پازارگادی، مهرنوش (1388). «مؤلفه­ها و شاخص­های تربیتی از دیدگاه قرآن کریم»، سایت راسخون، کتابخانه دیجیتال تبیان، تابستان و پاییز 1388.
تجری، طیبه؛ حیدری، فاطمه (1398). «طراحی مدل تربیت معلم آینده در نظام آموزشی ایران براساس نظریه داده بنیاد»، دو فصلنامه علمی-ترویجی راهبردهای نوین تربیت معلمان، سال 5، ش 8، ص 153-171.
توکلی، یاسین (1397). «تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه­های قرآن کریم»، فصلنامه توسعه حرفه­ای معلم، سال3، شماره2، ص89-75.
جعفری، محمدتقی (1386). حکمت اصول سیاسی اسلام (ترجمه و تفسیر فرمان مالک اشتر)، چاپ دوم، تهران: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
حجتی، سید محمد باقر(1385). اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حیدری، علیرضا (1399). «جهانی شدن و الزامات سیاستگذاری تربیت معلم»، فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره 10 ش 37 ص 23-40.
خانی، علی؛ محمدی، حمیدرضا (1399). «بازنشاسی مؤلفه­های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه­ای (مدظله)»، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال23، شماره 86، ص6-39.
خروشی، پوران؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ موسی پور، نعمت اله (1396). «بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران»، نشریه راهبرد فرهنگ، دوره 10، ش 37، ص186-163.
خلیلی، ابراهیم (1401). «ویژگی­های استاد دانشگاه در آموزش عالی مبتنی بر اندیشه­های مقام معظم رهبری؛ یک مطالعه داده بنیاد»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، سال 30، ش 56، ص 165-215.
خورشیدی، عباس (1388). مدیریت و رهبری آموزشی. چاپ 2. تهران: یسطرون.
دهخدا، علی اکبر(1373). لغت نامه دهخدا، دوره جدید، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رضایی، حجت الاسلام (1398)، « مهمترین ویژگی‌های اخلاقی شهید سلیمانی از زبان هم رزمش»، بازبینی شده در 19 بهمن 1399، قابل بازبینی در لینک؛ https://www.isna.ir/news/98101410909
رضایی، منیره (1398). «شایستگی­های حرفه­ای معلمان، گذشته، حال و آینده»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 138، ص 152-130.
رنجبر، هادی؛ حق دوست، علی اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمدعلی؛ بهرامی، نیسیم (1391). «نمونه گیری در پژوهش­های کیفی: راهنمایی برای شروع»، مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دوره10، شماره3، پیاپی 39، ص 238-250.
رهنما اکبر، حمید عللین و حسین محمدی(1386)،«بررسی و تببین مبانی، اصول و روش های تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام»، مجله دانشور رفتار؛ سال 14 شماره24، صفحه98-110
زارعی، سعدالله (1399). «گفتار پژوهی جنبه­های انسانی مکتب شهید سلیمانی»، 28 مرداد 1399، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp
سعادت نژاد، اسماعیل (1399). «گفتار پژوهی شاخص­های فرهنگی در مکتب شهید سلیمانی»، 7 مهر 1399، ٥٨http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390). دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ص 26.
شیرازی، علی (1399). «گفتار پژوهی : سبک زندگی اسلامی در مکتب شهید سلیمانی»، 14 مهر 1399، 85http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp
صادقی، شیوا؛ صولتی، سمیه (1398)، « بررسی اقتدار در گفتمان سردار سلیمانی با تکیه بر سازه های معنا ساز؛ نمونه سخنرانی خطاب به ترامپ»، دو فصلنامه جستارهای انقلاب اسلامی، سال اول، شماره اول، ص76-54.
صمدی، معصومه (1392). « بررسی نقش دانش حرفه اى خودکارآمدی معلمان بر شیوه‌های ارتباطی مثبت و منفی آنان با دانش آموزان» مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره10، ش 17، پیاپی17، ص126-105.
طباطبایی، محمدرضا(1379). صرف ساده، چاپ 49، قم: دارالعلم.
طلایی، ابراهیم؛ گندمی، فهیمه (1394). « واکاوی الگوی کارآموزانه تربیت معلم در دانشگاه آکسفورد و ارائه دلالت­هایی برای نظام تربیت معلم ایران»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 124، ص 70-32.
عباس زاده، روح اله (1399). «مؤلفه های تربیتی مکتب شهید سلیمانی»، مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران: دانشگاه جامع امام حسین (ع).
عطاران، عاطفه؛ موسی­پور، نعمت­اله؛ عطاران، محمد؛ حسینی­خواه، علی (1398). «طراحی و اعتباربخشی الگوی بازنگری برنامه درسی تربیت معلم در ایران»، پژوهش در برنامه­ریزی درسی، سال 16، دوره دوم، شماره 34، پیاپی 61، ص33-14.
فرودی، مریم؛ حجازی، رضوان (1399). «ارائه الگوی مفهومی مدیریت سود مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد چندوجهی»، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، سال12، شماره 48، ص 95-120.
قویدل باجگیران، میثم؛ چرابین، مسلم؛ فریبرزی، الهام؛ اکبری، احمد (1399). «الگوی ماهیت شناختی تعالی فردی معلم»، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، دوره 10، شماره 3، ص83-52.
کاوه، ناصر (1398)، من قاسم سلیمانی سرباز ولایت، تهران: نوآوران سینا.
کریمی، سید عبدالمجید (1399). «رفیق خوشبخت ما»، مشهد: زائر رضوی.
کریمی، فریبا (1387). « مطالعه صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی»، رهبری و مدیریت آموزشی، سال دوم، ش4، پیاپی6، ص168-152.
کشاورز، سوسن؛ مقدسی، زهره (1396). «تببین مؤلفه­های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی»، فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره 40، ص88-32.
گروه نویسندگان(1384)، فلسفه تعلیم و تربیت، جلد اول، چاپ هفتم، قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
مجیدی، حسن (1399)، «ویژگی های شخصیتی، هویتی و مدیریتی شهی حاج قاسم سلیمانی»، وب سایت خبرگزاری صداوسیما (سرویس پژوهش)   http://www.iribnews.ir
محسنی تبریزی، علیرضا (1395). روش تحقیق کیفی در مکاتب تفسیری، تهران: اطلاعات.
محمدپور، احمد (1390). روش تحقیق کیفی، ضد روش2، مراحل و رویه­های علمی در روش شناسی کیفی، جلد دوم، تهران: جامعه شناسان.
محمدی­پویا، فرامرز (1400). «تبیین مطالبات مقام معظم رهبری از نظام آموزش و پرورش در گام اول انقلاب»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 29، دوره جدید، ش 52، ص 155-184.
موسوی، سیدمحمد (1398). «مکتب شهید جاج قاسم سلیمانی در دفاع از اهل بیت »، فصلنامه مطالعات بیداری اسلامی، سال 8، شماره 15، ص 102-76.
میکائیلی­منیع، فرزانه؛ فرجی، اسرین (1400). «ساخت و اعتباریابی معیاری برای سنجش دانش محتوای آموزشگری دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی»، مطالعات سیاست­گذاری تربیت معلم، دوره سوم، شماره 4، ص71-41.
نصر، محمدعلی؛ خواجوی، شکراله؛ عباسیان، عزت اله (1398). «طراحی چارچوب کنترل کیفیت برای مؤسسات حسابرسی و نهاد ناظر در ایران به روش نظریه داده بنیاد چند وجهی»، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره30، سال8.
نقوی، میرعلی؛ واعظی، رضا؛ قربانی زاده، وجه اله؛ افکانه، محمد (1397). «الگوی تعالی منابع انسانی در سازمان­های دولتی ایران»، فصلنامه علمی مدیریت سازمان­های دولتی، سال6، شماره2، پیاپی22، ص 26-11.
هرگنهان، بی، آر، و همکاران (1374). مقدمه­ای بر نظریه­های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف، تهران: دانا.
یحیایی، نرگس؛ معتمد، حمیدرضا؛ قاسمی­زاد، علیرضا (1401). «ارائه الگوی تربیت معلم کارآمد تراز جمهوری اسلامی». پژوهشنامه تربیتی، سال 17، شماره 70، ص 211-185.
Aldiabat, K. M., & Navenec, L. (2018). Data saturation: The mysterious step in grounded theory method. The Qualitative Report, 23(1), 245-261.
Balyer, A., & Ozcan, K. (2014). Choosing teaching profession as a career: Students reasons. International Education Studies, 7(5), 104-115.
Given, L. M. (2015). 100 questions (and answers) about qualitative research. SAGE.
Timperley, h, Wilson, A, Barrar, H & Fung, I (2007). Teacher professional learning and development: Best evidence synthesis iteration, wellington. New Zealand: Ministry of Education.
Ozen, F. (2018). On the Intermediary Effect of Organizational Policy: The Effect of Perceived Ethical Climate on Corruption Behavior of Teachers, Journal of Education and Training Studies, 6(8): 52-65.
Zarbock, G., Lynch, S., Ammann, A. & Ringer, S. (2015). Mindfulness for Thera- pists: Understanding Mindfulness for Professional Effectiveness and Per- sonal Well-Being: Wiley http://dx.doi.org/10.1002/9781118760383