تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی براساس آموزه‌های مکتب شهید سلیمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه اصفهان، ایران

2 مهندسی محیط زیست، دانشگاه آلبرتا، کانادا

چکیده

این پژوهش با هدف کشف ویژگی‌های معلم تراز جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه‌های مکتب سردار سلیمانی انجام شده است. روش پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده ‌بنیاد است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته با نخبگان تعلیم و تربیت و کسانی که علاوه بر آن با مکتب، خصوصیات و منش سردار سلیمانی آشنا بودند، صورت پذیرفت و اطلاعات در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. کدگذاری مفاهیم حاصل از مصاحبه‌ با شرکت کنندگان، باعث شکل‌گیری 125 مفهوم اولیه، 60 مفهوم محوری و در نهایت 21 مضمون اصلی و تهیه الگوی پارادایمی معلم تراز جمهوری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی گردید. الگوی به دست آمده در پژوهش شامل شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها است که با توجه به آن می‌توان ضمن برطرف نمودن موانع فراروی تربیت معلمان، با تأسی از مکتب شهید سلیمانی، زمینه و بستر‌های شکل‌گیری و رشد نسلی خداجو و امیدوار را فراهم نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Teacher training at the level of the Islamic Republic based on the teachings of the school of Shahid Soleimani

نویسندگان [English]

  • Ahmad Abbasi Darehbidi 1
  • Atefeh Afzal 2
1 Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Isfahan University, Iran
2 Environmental Engineering, University of Alberta, Canada
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of discovering the characteristics of a level teacher in the Islamic Republic of Iran based on the teachings of Sardar Soleimani's school. Qualitative research method is based on data theory. The data were obtained through in-depth and semi-structured interviews with education elites and those who were also familiar with Sardar Soleimani's school, characteristics, and character. Coding the concepts obtained from the interviews with the participants led to the formation of 125 primary concepts, 60 central concepts and finally 21 main themes and the preparation of a paradigm model of a teacher at the Islamic Republic level in the school of Shahid Soleimani. The model obtained in the research includes causal, contextual, intervening conditions, strategies and consequences, according to which it is possible to remove the obstacles to teacher education, according to the school of Shahid Soleimani, to provide a God-seeking and hopeful generation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Level at the Islamic Republic
  • Shahid Qasim Soleimani
  • Grounded Theory Approach
دوره 32، شماره 64 - شماره پیاپی 64
فصلنامه پاییز
مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 09 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 22 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403