تبیین مبانی فلسفی تربیت انتقادی در قرآن کریم به منظور ارائه چارچوب نظری و استنتاج دلالت های آن در اصول و روش های تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد

چکیده

مطالعه حاضر با هدف «تبیین مبانی فلسفی تربیت انتقادی در قرآن کریم به منظور ارائه چارچوب نظری و استنتاج دلالت های آن در اصول و روش های تربیتی» و با استفاده از روش تحلیل مفهومی و استنتاجی صورت گرفته است. جامعه پژوهش قرآن کریم، تفسیر المیزان، اسناد و منابع مکتوب دست اول و دوم مرتبط با موضوع است. یافته‌های پژوهش به شرح؛ 29 مبنای هستی‌شناختی، 28 مبنای انسان‌شناختی، 8 مبنای معرفت‌شناختی و 49 مبنای ارزش‌شناختی تبیین و چارچوب نظری مشتمل بر ابعاد و مؤلفه‌ها، صورت‌بندی شد. دلالت‌های تربیت انتقادی برای اصول تربیتی شامل؛ توحید، وحدت، عدل، واقع‌گرایی، آزادی و... همچنین برای روش‌های تربیتی شامل؛ مناظره، گفتگو، جدال احسن، قیاس منطقی، احتجاج و... استنتاج شد. در مکتب انسان‌ساز قرآن کریم، ترییت انتقادی؛ مبارزه‌ای فراگیر در مسیر رهایی و آزادی نوع انسان از قیود طاغوت درون و بیرون، پرورش روح ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی و تکلیف‌مداری است. غایت آن تربیت افرادی آگاه، خردمند، نقاد، خلاق و خودفرمان است که ضمن آگاهی به حقوق و مسئولیت‌های فردی و جمعی خویش، در کمال آزادی به ارزیابی، نقد و اصلاح موانع تحقق کمال جسمی و روحانی خویش پرداخته، همچنین برای شکل‌گیری جامعه توحیدی، و دست یابی به حیات جاویدان، سعادت دنیوی و اخروی، اهتمام خواهند ورزید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the philosophical foundations of critical education in the holy quran in order to provide a theoretical framework and inference its implications in educational principles and methods.

نویسندگان [English]

  • mahdi sobhaninejad 1
  • mohammadhassan mirzamohammadi 2
  • farhad khavari 1
1 Associate Professor
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study was carried out with the purpose of "explaining the philosophical foundations of critical education in the Holy Quran in order to provide a theoretical framework and infer its implications in educational principles and methods." And it has been done using the method of conceptual and inferential analysis.The research community of the Holy Quran, Tafsir al-Mizan, first and second hand written documents and sources related to the subject.The findings of the research are as follows; 29 ontological bases, 28 anthropological bases, 8 epistemological bases and 49 value-based bases of explanation and theoretical framework including dimensions and components were formulated.The implications of critical education for educational principles including; Tawheed, unity, justice, realism, freedom, etc. also for educational methods including; Debate, conversation, debate, rational argument, protest, etc. were deduced. In the humanizing school of the Holy Quran and its noble teachings, critical theory; It is an all-encompassing struggle for the liberation and freedom of the human kind from the constraints of internal and external tyranny, cultivating the spirit of anti-tyranny, seeking justice, demanding rights, and duty-oriented. The goal of critical education in the Holy Qur'an is to educate informed, insightful, wise, critical, creative and self-directed people who, while being aware of their individual and collective rights and responsibilities, in complete freedom and through a continuous and comprehensive effort, evaluate, criticize and correct obstacles. Realization of their physical and spiritual perfection, they will also strive to form a monotheistic society, achieve eternal life, worldly and hereafter happiness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical education
  • philosophical foundations
  • Holy Quran
  • theoretical framework
  • educational implications
  • تاریخ دریافت: 15 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مرداد 1404