در این پژوهش محورهای تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام، به همراه عوامل و زمینههای مصداقی آنها با تأکید بر نهج البلاغه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. روش پژوهش تحلیل محتوا و طی آن تمام خطبهها، نامهها و حکمتهای منتسب به امام علی علیه-السلام در نهج البلاغه بود که همه آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار پژوهش، فهرست وارسی بود که روایی آن به وسیله صاحبنظران و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب همبستگی تأیید شد. دادههای حاصل از تحلیل اولیه با تحلیل مجرای دیگر برابر با 84/0 بوده و دادهها مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که در تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام عوامل مطرح در قالب چهار محور تحکیم ایمان و عقیده، ترویج اخلاقیات در جامعه، عدالت و حقوق شهروندی است.
سبحانی نژاد, مهدی, رهنما, اکبر, & بهرام, احمدعلی. (1392). بررسی تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام با تأکید بر نهج البلاغه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21(18), -.
MLA
مهدی سبحانی نژاد; اکبر رهنما; احمدعلی بهرام. "بررسی تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام با تأکید بر نهج البلاغه", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21, 18, 1392, -.
HARVARD
سبحانی نژاد, مهدی, رهنما, اکبر, بهرام, احمدعلی. (1392). 'بررسی تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام با تأکید بر نهج البلاغه', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21(18), pp. -.
VANCOUVER
سبحانی نژاد, مهدی, رهنما, اکبر, بهرام, احمدعلی. بررسی تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام با تأکید بر نهج البلاغه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1392; 21(18): -.