نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار،مدیریت آموزشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام،تهران ، ایران
2 دانشجوکارشناسی ارشد ،مدیریت آموزشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام،تهران،ایران
3 دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران ، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The project of Martyr Behnam Mohammadi is one of the educational projects of the Basij Organization, which was implemented in 1397 with a six-year perspective by the Basij Student Organization and in cooperation with the Education Department in some junior high schools. The aim of this study was to determine the effectiveness of the growth and development plan of Martyr Behnam Mohammadi. The research is applied based on the purpose and descriptive-survey based on the nature and method. The statistical population of the study was 736 people and the sample size was 377 based on Morgan table. A simple random method was used for sampling. Both library and field methods were used to collect information and data. Three researcher-made questionnaires with a five-point Likert scale were used to collect data. The questionnaires were solved by the supervisor and 12 experts implementing the project with a formal and content validity method and its problems. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha coefficient for the student questionnaire of 0.97, the questionnaire of the group leaders and educators 0.99 and the questionnaire of the parents of the students 0.97 which showed the appropriate reliability of the questionnaires. Mean data and standard deviation and frequency tables were used to describe the data and one-sample t-test was used to analyze the data. Data were described and analyzed by SPSS software. According to the values of t-statistic (students 6.46, parents 13.67, educators 3.72 and a total of 12.58) and means (students 3.30, parents 3.61, educators 3.49 and a total of 3.42) At the alpha level, less than 0.05 was significant, which showed that the effectiveness of the project from the perspective of students, parents, educators and the total research sample has a high average effectiveness of 68 out of 100 (68%).
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
فاعلیۀ خطۀ النمو و التعالی التربوی لدى تلامیذ الثانویۀ الاولی (خطۀ الشهید بهنام المحمدی)
چکیده [العربیة]ویعد مشروع الشهید بهنام محمدی أحد الخطط التربویۀ لمنظمۀ التعبئۀ، و الذی تم تنفیذه فی بعض المدارس
الثانویۀ الأولى منذ عام 1397 برؤیۀ ست سنوات من قبل منظمۀ التعبئۀ التلمیذیۀ و بالتعاون مع ادارة التعلیم و التربیۀ.
کان الغرض من هذه الدراسۀ هو تحدید مدى فعالیۀ خطۀ النمو و التعالی الشهید بهنام محمدی. ان هذا البحث من
حیث الغرض یکون من نوع العملی و من حیث ماهیته و منهجه یکون وصفیا مسحیا. بلغ عدد مجموعۀ الإحصائیین
للبحث 736 شخص ا و ت م تحدی د حج م العین ۀ 377 شخصا بناء على جدول المورغان. و تم استخدام الطریقۀ
العشوائیۀ الساذجۀ لأخذ العینات. تم استخدام کل من الأسالیب المکتبیۀ و المیدانیۀ لجمع المعلومات و البیانات. تم
استخدام ثلاث استبانات من إعداد الباحث بمقیاس اللیکرت الخماسی الدرجات لجمع البیانات. تم تقییم روائیات
الاستبیانات و حل مشاکلها من قبل الاستاذ المشرف و 12 خبیرا مجریا للمشروع بطریق الصوری و المحتوى. تم
الحصول على ثبات الاستبیانات باستخدام معامل الآلفا کرونباخ البالغ 0,97 لاستبیان التلامیذ، و 0,99 لاستبیان قادة
المجموعات و المربیین، و 0,97 لاستبیان أولیاء التلامیذ، مما یدل على موثوقیۀ الاستبیانات بشکل کاف. تم استخدام
لعینۀ واحدة t مؤشرات المتوسطات و الانحراف المعیاری و الجداول الوفور لوصف البیانات، کما تم استخدام اختبار
t وبحسب قیم إحصائیۀ .SPSS لتحلیل البیانات. و قد تم وصف البیانات و تحلیلها باستخدام برنامج (التلامیذ
، 6,46 ، الأولیاء 13,67 ، المدربون 3,72 و فی المجموع 12,58 ) و المتوسطات (التلامیذ 3,30 ، الأولیاء 3,61
المدربون 3,49 و المجموع 3,42 ) کانت ذات دلالۀ إحصائیۀ عند مستوى الآلفا أقل من 0,05 مما أظهر أن فعالیۀ
الخطۀ المذکورة من وجهۀ نظر التلامیذ و الأولیاء و المدربون و مجموع عینۀ البحث تتمتع بفعالیۀ اکثر من متوسط.(%68) بمعدل 68 من 1
کلیدواژهها [العربیة]