اثربخشی طرح رشد و بالندگی تربیتی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول (طرح شهید بهنام محمدی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،مدیریت آموزشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام،تهران ، ایران

2 دانشجوکارشناسی ارشد ،مدیریت آموزشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام،تهران،ایران

3 دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران ، ایران

چکیده

چکیده

طرح شهید بهنام محمدی ازجمله طرح‌های تربیتی سازمان بسیج بوده که از سال 1397 با چشم‌انداز شش‌ساله توسط سازمان بسیج دانش‌آموزی و با همکاری اداره آموزش‌وپرورش در برخی از مدارس متوسطه اول به اجرا درآمد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرح رشد و بالندگی شهید بهنام محمدی بود. تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق 736 نفر و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 377 نفر تعیین شد. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات و داده‌ها از هر دو روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شد. برای گردآوری داده از سه پرسش‌نامه محقق ساخته با طیف پنج‌درجه‌ای لیکرت استفاده شد. پرسش‌نامه‌ها توسط استاد راهنما و 12 نفر از کارشناسان مجری طرح با روش صوری و محتوایی روایی سنجی و اشکالات آن برطرف شد. پایایی پرسش‌نامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه دانش‌آموزان 97/0، پرسش‌نامه سرگروه‌ها و مربیان 99/0 و پرسش‌نامه والدین دانش‌آموزان 97/0 به دست آمد که نشان از پایایی مناسب پرسش‌نامه‌ها داشت. برای توصیف داده‌ها از شاخص‌های میانگین و انحراف معیار و جداول فراوانی و برای تحلیل داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS توصیف و تحلیل شد. باتوجه‌به مقادیر آماره t (دانش‌آموزان 46/6 ، والدین 67/13 ، مربیان 72/3 و در مجموع 58/12) و میانگین‌های (دانش‌آموزان 30/3 ، والدین 61/3 ، مربیان 49/3 و در مجموع 42/3) در سطح آلفای کمتر از 0.05 معنی‌دار بود که نشان داد اثربخشی طرح مذکور از دیدگاه دانش‌آموزان، والدین، مربیان و مجموع نمونه تحقیق دارای اثربخشی بالای متوسط و به میزان 68 از 100 (68%) است.



کلیدواژه‌ها: اثربخشی؛ طرح رشد و بالندگی؛ شهید بهنام محمدی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the educational growth and development plan for junior high school students (Shahid Behnam Mohammadi plan)

نویسندگان [English]

  • Reza Hosseinpur 1
  • Mohammad Sotudehnia 2
  • Siavash Nusrat Panah 3
1 Assistant Professor, Educational Administration, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
2 Corresponding author: Master's student, Educational Administration, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Imam Hossein University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The project of Martyr Behnam Mohammadi is one of the educational projects of the Basij Organization, which was implemented in 1397 with a six-year perspective by the Basij Student Organization and in cooperation with the Education Department in some junior high schools. The aim of this study was to determine the effectiveness of the growth and development plan of Martyr Behnam Mohammadi. The research is applied based on the purpose and descriptive-survey based on the nature and method. The statistical population of the study was 736 people and the sample size was 377 based on Morgan table. A simple random method was used for sampling. Both library and field methods were used to collect information and data. Three researcher-made questionnaires with a five-point Likert scale were used to collect data. The questionnaires were solved by the supervisor and 12 experts implementing the project with a formal and content validity method and its problems. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha coefficient for the student questionnaire of 0.97, the questionnaire of the group leaders and educators 0.99 and the questionnaire of the parents of the students 0.97 which showed the appropriate reliability of the questionnaires. Mean data and standard deviation and frequency tables were used to describe the data and one-sample t-test was used to analyze the data. Data were described and analyzed by SPSS software. According to the values ​​of t-statistic (students 6.46, parents 13.67, educators 3.72 and a total of 12.58) and means (students 3.30, parents 3.61, educators 3.49 and a total of 3.42) At the alpha level, less than 0.05 was significant, which showed that the effectiveness of the project from the perspective of students, parents, educators and the total research sample has a high average effectiveness of 68 out of 100 (68%).

کلیدواژه‌ها [English]

  • effectiveness
  • Growth and development plan
  • Martyr Behnam Mohammadi

Smiley face

ابطی، سید حسین (1388)، آموزش و بهسازی سرمایه‌های انسانی، تهران: مؤسسه فرهنگ کتاب لانیز، چاپ اول
ابیلی خدایار، سبحانی نژاد مهدی (1388)، بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره‌های آموزشی (مطالعات موردی) شرکت ملی نفت ایران، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 9
امام خمینی (ره) (1368). صحیفه امام خمینی (ره)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، جلد 17
بهرنگی محمدرضا، طباطبایی بهار (1388). بررسی رابطه ویژگی‌های کارآفرینانه مدیران با اثربخشی آنان در مدارس متوسطه دخترانه شهر کرمان (مسلسل 8) شماره 2، دوره 3، تابستان 1388.
بیات، مهدی (1394). بررسی میزان اثربخشی دوره‌های آموزش تربیت و تعالی کارکنان سازمان بسیج مستضعفین. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده و پژوهشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
پهلوان شریف، علیرضا؛ رازینی، روح اله؛ عباسی نوذری، حسین (1379)."ساختاردهی اهداف کلان تعامل مسجد و کودک و نوجوان و دلالت‌های آن برای خط‌مشی‌گذاران حوزه فرهنگ" مطالعات راهبردی بسیج، سال بیست و یکم، شماره 79
حسین پور، رضا (1398). طراحی الگوی ارزشیابی اثربخشی دوره های تربیتی و آموزشی سازمان نظامی فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، پیاپی ۴۴
خامنه‌ای سید علی (1398). دفتر مقام معظم رهبری، حدیث ولایت، انقلاب اسلامی
خراسانی، اباصلت (1391). ارزیابی اثربخشی آموزش‌های سازمانی (راهنمای عملیاتی)؛ تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. چاپ اول
خنکدار طارسی، معصومه، سلحشوری، احمد، وکیلی، هادی (1395). بررسی انتقادی سبک فرزندپروری مقتدرانه بر اساس دیدگاه ائمه اطهار علیهم‌السلام دوره 24، شماره 33 - شماره پیاپی 33
دلاور، علی (1383). احتمالات و آمار کاربردی در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد
رحمانی گورجی، محمد؛ باقریان، محمدمهدی؛ مهدوی، وحید (1399). "بررسی جایگاه فعالیت و کنشگری در نظام تربیتی صالحین" پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، سال بیست و هشتم، شماره 46
زارعی، لیلا، شمشیری، بابک، شیروانی شیری، علی (1400). آسیب‌شناسی تعلیم‌وتربیت دینی در دانش‌آموزان متوسطه (از دیدگاه متخصصان تعلیم‌وتربیت، معلمان و دانش‏آموزان) دوره 29، شماره 51
سازمان بسیج دانش‌آموزی، اعتلای بسیج، طرح شهید به نام محمدی، فروردین 1397
سیف، علی‌اکبر (1390). روان‌شناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران، چاپ نهم
شکوهی، غلام حسین، (1382)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: آستان قدس رضوی، چاپ یازدهم.
عابدینی، احمد. (1393). واژه‌نامه تخصصی (ترمینولوژی) آموزش‌وپرورش. تهران: سادس
غزالی، ابوحامد محمد؛ احیاءالعلوم، مصر، مکتبة مصطفی البابی الحلبی، 1358ق 540. فرشباف رشیدی، وحید، جمشیدی راد، جعفر(1395)."نقش سازمان بسیج دانش‌آموزی در آموزش‌وپرورش و جامعه‌پذیری سیاسی دانش‌آموزان " سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی
فضائلی، احمد (1390). گامی برای تبیین مرزهای تربیت و تعلیم، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، سال نوزدهم، دوره جدید، شماره 13 ، زمستان 1390، 113-135
فرشباف رشیدی، وحید، جمشیدی راد، جعفر (1395). " نقش سازمان بسیج دانش‌آموزی در آموزش‌وپرورش و جامعه‌پذیری سیاسی دانش‌آموزان " سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی
فرمهینی فراهانی، محسن، حسینائی، فاطمه، احمدآبادی آرانی، نجمه (1398) بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزش‌وپرورش دوره 27، شماره 42 - شماره پیاپی 42
کزازی، حسن، مرادپیری، هادی (1394) "بررسی میزان اثربخشی طرح صالحین بسیجیان ناحیه کربلا و ارائه شیوه‌های ارتقاء آن" فصلنامه مدیریت و پژوهش‌های دفاعی، دوره چهاردهم، شماره 79
کاظم‌زاده ایرانشهر، حسین؛اصول اساسی فن تربیت، تهران، اقبال، 1357ش.11
مرزوقی، رحمت اله، راضی، الهام (1398) فلسفه تربیتی انتظار: رویکردی به نقش مدارس در تربیت نسل منتظر، تابستان 1398, دوره 27 (دوره جدید), شماره 43
مطهری، مرتضی (1376). سیری در سیره نبوی. تهران: انتشارات صدرا
میرکمالی، سید محمد (1385). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: نشریسطرون، چاپ 14
میرسپاسی، ناصر (1363). مدیریت منابع انسانی. تهران: نشرنقش جهان، چاپ دوم
مقام معظم رهبری بیانات برگرفته از سایت khamenei.ir
مقدم، مهدی (1390). بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های دوره عالی رسته توپخانه برای افسران در جنگ آینده، پایان‌نامه کارشناسی ارشد فرماندهی و ستاد، دانشکده دافوس
نبوی، سید صادق، صمدی، معصومه (1397) میزان عمل به هنجارهای اسلامی بین دانش‌آموزان دوره متوسطه: مطالعه‌ای ترکیبی پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی سال بیست و ششم تابستان 1397 شماره 39
نیکومنش، اصغر، ایزدی، مهشید، حجت‌الله رفیعی شمس آبادی، وکیلی، نجمه (1400) تبیین روش تربیت اخلاقی کودک در هفت سال دوم بر اساس تعالیم اسلامی دوره 29، شماره 50
هیلگارد، ارنست، روپیکوت، ترجمه حسن رفیعی (1362). زمینه روان‌شناسی. تهران: ارجمند
Basarab, David (2018). "The training evaluation process: A practical approach to evaluation", Springer,Vol.13 , No.2.
Diggs, B. K. (2019). The Perception of Transfer Climate Factors in the marco and micro organizational work Environment. Doctoral Dissertation. North Carolina:North Carolina State.
Welch, D. (2020). Exploring the Transfer System. Validating a process Model with a Business Traning Intervention. Montreal, Quebec: Concordia University.
دوره 31، شماره 59 - شماره پیاپی 59
فصلنامه تابستان
شهریور 1402
صفحه 11-38
  • تاریخ دریافت: 17 بهمن 1400
  • تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1401
  • تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1402
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1402