طراحی الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرا ن

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) ، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و از نوع اکتشافی انجام شد. جامعه‌ی آماری، 22 نفر شامل خبرگان علمی (4 نفر)، مدیران مناطق آموزش‌وپرورش (6 نفر)، مدیران دوره دوم آموزش متوسطه (6 نفر) و دبیران دوره دوم آموزش متوسطه شهر تهران (6 نفر) بود. نمونه آماری به شیوه هدفمند انتخاب شد که به علت محدود بودن آن‌ها برابر با جامعه آماری، 24 نفر انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش تئوری داده‌بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، فیش‌برداری‌ و مصاحبه عمیق بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه، دارای 71 مؤلفه در قالب هشت بُعد به ترتیب اهمیت شامل ویژگی‌های اخلاقی (16 مؤلفه)، دانش (2 مؤلفه)، مهارت (6 مؤلفه)، بینش (3 مؤلفه)، ویژگی‌های شخصیتی (9 مؤلفه)، توانایی (8 مؤلفه)، اعتبار (5 مؤلفه) و نگرش (22 مؤلفه) است. نتایج، نشان از اهمیت بُعد اخلاقی به‌منظور جذب و به‌کارگیری مدیران مدارس دارد. در این زمینه، باید ابزارهایی برای سنجش مؤلفه‌های موجود در بُعد اخلاقی طراحی شود تا جذب هدفمند صورت گیرد. مدیران مدارس، آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند؛ لذا در خصوص انتخاب مدیر شایسته، باید نهایت دقت و سخت‌گیری در قرابت مدیر با این مؤلفه‌ها را به‌عمل آورد تا تعلیم و تربیت، به هدف تعیین‌شده دست یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the competency model for the managers of the second year of secondary education

نویسندگان [English]

  • MohammadHosein Zerafati 1
  • Abbas Abbaspour 2
  • Gholamhossein Rezayat 3
1 Corresponding author: Professor, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 D Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University (peace be upon him), Tehran, Iran.
3 Master of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research was to design the competence model of the managers of the second year of secondary education. This research was conducted with a qualitative and exploratory method. The statistical population of the qualitative stage was 22 people, including scientific experts (4 people), managers of education districts (6 people), managers of the second year of secondary education (6 people) and teachers of the second year of secondary education in Tehran (6 people). The statistical sample of the qualitative stage was selected in a purposeful manner, and due to their limited number, 24 people were selected. Data base theory method was used for data analysis. Data collection tools were questionnaires and in-depth interviews. The findings of the research showed that the competence model of the managers of the second period of secondary education has 71 components in the form of eight dimensions in order of importance, including moral characteristics (16 components), knowledge (2 components), skills (6 components), insight (3 components), characteristics It is personality (9 components), ability (8 components), credibility (5 components) and attitude (22 components). The results show the importance of the moral dimension in order to attract and employ school administrators. In this context, tools should be designed to measure the components in the ethical dimension so that targeted recruitment can take place. School principals train the country's future builders; Therefore, regarding the selection of a competent manager, the utmost precision and rigor should be exercised in the relationship of the manager with these components so that education and training can achieve the set goal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • competency model
  • Managers
  • The second period of secondary education

Smiley face

ابراهیم زاده، بیت اله؛ ناظم، فتاح. ( 1397 ). شناسایی و تدوین مؤلفه های مؤثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس
.9-23 .(4) ابتدایی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. 12
163
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
افروز، داریوش؛ نامور، یوسف؛ ستاری، صدرالدین. ( 1397 ). شناسایی مؤلفه های شایستگی رهبری مدارس
.225-239 .(2) اثربخش با رویکرد سلامت روان. مجله سلامت و بهداشت. 9
افشاری، مالک؛ کاظمیان، حسین؛ عمرانی، لیلا. ( 1393 ). مطالعه تطبیقی صلاحیت های حرفه ای و شایستگی
مدیران دوره ابتدایی نظام آموزش وپرورش ایران با کشورهای ژاپن، آمریکا، استرالیا. اولین همایش علمی پژوهشی
علوم تربیتی و روان شناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران. تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی
سروش حکمت مرتضوی، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
اکرامی، حمید؛ هوشیار، وجیهه. ( 1395 ). شناسایی و تبیین شایستگی های مدیران مدارس متوسطه، مطالعه
.7-31 . موردی مدارس متوسطه ناحیه 4 مشهد. فصلنامه خانواده و پژوهش. دوره 13 . شماره 32
اکرامی، محمود؛ رجب زاده، سمیه. ( 1390 ). توسعه مؤلفه های مقی اس سنجش شا یستگ ی مد یران. فرایند
.49-69 . مدیریت و توسعه. دوره 24 . شماره 77
امیری جامی، هدی. ( 1390 ). شایستگی های مدیران آموزشی مدارس دخترانه مقاطع سه گانه شهرستا ن
تربت جام. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد. استاد راهنما: محمدرضا آهنچیان.
انصاری، مهین. ( 1391 ). بررسی میزان شایستگی مدیران مدارس مقاطع دبیرستان و راهنمایی
آموزش وپرورش استان فارس، مطالعه موردی شهر داراب. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان فارس.
استاد راهنما: جعفر جهانی.
پورکریمی، جواد؛ فرزانه، محمد؛ عزیزی، مهدی؛ کردی، الهام. ( 1395 ). ارائه الگوی شایستگی های حرفه ای
148-169 . مدیران گروه های آموزشی دانشگاه تهران. فصلنامه آموزش عالی. سال 9. شماره 34
ترک زاده، جعفر؛ محمدی، قدرت الله. ( 1394 ). ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای
شایستگی مدیریتی اسلامی، معلمان نواحی چهارگانه آموزش وپرورش شیراز. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی.
.39-58 . سال 7. شماره 2
. جهانیان، رمضان. ( 1389 ). صلاحیت های موردنیاز مدیران آموزشی. تحقیقات مدیریت آموزشی . دوره 1
.121-142 . شماره 3
.( خنیفر، حسین؛ نادری بنی، ناهید؛ ابراهیمی، صلاح الدین، فیاضی، مرجان، رحمتی، محمدحسین. ( 1398
شناسایی شایستگی مدیران مدارس جهت استفاده در کانون ارزیابی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. دوره
.105-125 . 7، شماره 1
دانایی فرد، حسن؛ آذر، عادل؛ و شیرزادی، مهدی. ( 1391 ). چارچوبی برای شناسایی شایستگی های
.5-35 .(70) خط مشی گذاران ملی، نمایندگان مجلس قانون گذاری. فصلنامه مجلس و راهبرد. 9
رضایت، غلامحسین؛ صادق بیگی، منیژه. ( 1397 ). تدوین الگوی شایستگی های دبیران دبیرستان های دولتی
.75-104 . ایران. فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره 65
164
طراحی الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه
سال سی و دوم | شماره شصت و دوم | بهار 1403
.( رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کی امنش، علیرضا؛ نوه ابهر ا یم، عبدالرح یم. ( 1390
. طراحی الگوی شایستگی های رؤسای دانشگاه های دولتی ایران. فصلنامه آموزش عالی ایران. دوره 4، شماره 1
.47-84
رونقی تصدیقی، زهرا. ( 1391 ). مطالعه تطبیقی شاخص های مناسب انتخاب مدیران مدارس در مقاطع
ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در کشورهای ایران، آلمان و ژاپن. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه
طباطبایی. استاد راهنما: یحیی مهاجر.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. ( 1378 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه.
سهرابی، مریم. ( 1390 ). ارزیابی شایستگی ها، مهارت ها و توانایی های مدیران آموزشی در هر سه مقطع
تحصیلی آموزش وپرورش شهرستان ممسنی از دیدگاه مدیران و کارکنان آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد
دانشگاه پیام نور استان فارس. استاد راهنما: سیدمحمدحسین کمانی.
شعبانی، راضیه؛ خورشیدی، عباس؛ عباسی، لطف اله؛ فتحی واجارگاه، کورش. ( 1397 ). ارائه الگوی
شایستگی برای مدیران دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی . دوره
.79-94 .12
شورای عالی انقلاب فرهنگی. ( 1390 ). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی جمهوری
اسلامی ایران. تهران: بی جا.
شیخ، ابراهیم؛ زاهدی، شمس السادات. ( 1389 ). الگوی قابلیت های راهبردی مدیران میانی دولتی. فصلنامه
.95-135 . مطالعات مدیریت راهبردی. شماره 1
طاهرپور کلانتری، حبیب الله؛ زاهدی، سیدمحمد؛ دیناروند، حسن. ( 1389 ). بررسی تأثیر شایستگی مدیران
.115-136 . مدارس شهرستان دورود بر عملکرد آنان. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی. دوره 4. شماره 11
عارف نژاد، محسن. ( 1396 ). شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های شایستگی های مدیران مدارس با تأکید بر
.151-172 . مدیریت اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. دوره 5، شماره 1
عبداللهی، حسین. ( 1393 ). بررسی ویژگی های عمومی و حرفه ای مدیران آموزشی دوره متوسطه. فصلنامه
.93-116 . تعلیم وتربیت. دوره 30 . شماره 118
عسگری، ناصر؛ نیکوکار، غلامحسین؛ صفری، حسین؛ غلامی، مهرداد. ( 1394 ). الگوی شایستگی های مدیران
.23-38 . دولتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز 1404 . مدیریت در دانشگاه اسلامی. شماره 9
علاقه بند، علی. ( 1384 ). مقدمات مدیریت آموزشی. چاپ 8. تهران: انتشارات بعثت.
فرزانه، محمد؛ پورکریم، جواد؛ نوروزی، میترا. ( 1394 ). ارائه الگوی صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس
.83-95 . متوسطه شهرستان شهریار. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. دوره 9، شماره 2
فرهی بوزنجانی، برزو. ( 1381 ). طراحی و تبیین الگوی توسعه مدیران (نظام اداری کشور) با رویکرد منابع
انسانی. پایان نامه دکتری دانشگاه تهران. استاد راهنما: محمدسعید تسلیمی.
165
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
کالینز، جیم. ( 1393 ). از خوب به عالی (ترجمه ناهید سپهرپور). چاپ 21 . سال 1393 . تهران: انتشارات
آوین.
لبادی، زهرا؛ آقاعلی خانی، الهام. ( 1391 ). عوامل مؤثر بر شایستگی و صلاحیت مدیران مدارس راهنمایی و
.91-118 . متوسطه شهرستان ملارد. فصلنامه علوم رفتاری (ابهر). شماره 12
محمدی زنجیرانی، داریوش؛ مشتاقیان، ندا؛ ورازنهان، فیروز. ( 1391 ). رویکرد چندمعیاره و تلفیقی نیازسنجی
.107-136 .(1) آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگی های کارکنان. رویکردهای نوین آموزشی. 7
محمودی، محمد؛ زارعی متین، حسن؛ بحیرایی، صدیقه. ( 1391 ). شناسایی و تبیین شایستگی های مدیرا ن
.114-143 . دانشگاه. مدیریت در دانشگاه اسلامی. شماره 1
مختاریان پور، مجید؛ فرهمندنیا، حوریه. ( 1396 ). الگوی شایستگی مدیران جهادی بر مبنا ی بیانات امام
.203-231 . خمینی و مقام معظم رهبری. فصلنامه پژوهش های انقلاب اسلامی. سال 6، شماره 22
مطهری، مرتضی. ( 1384 ). آشنایی با علوم اسلامی جلد دوم کلام، عرفان، حکمت عملی. تهران: انتشارات
صدرا.
معززرودی، منصور؛ امیری جامی، هدی. ( 1393 ). شناسایی شایستگی های اختصاصی و عمومی مدی ر ا ن
آموزشی مدارس. دومین همایش ملی پژوهش و درمان در روان شناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد
تربت جام.
.26/04/ مقام معظم رهبری. ( 1381 ). بیانات در دیدار جمعی از مسئولان وزارت آموزش وپرورش 1381
برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله سید علی خامهن  ای (مدظله العالی) به آدرس
www.khamenei.ir .
ناستی زایی، ناصر؛ دهمرده، سمیه. ( 1394 ). پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس بر اساس الگوی شایستگی
.141-162 . کامرون و کوئین. رهبری و مدیریت آموزشی. شماره 33
نجف بیگی، رضا. ( 1389 ). سازمان و مدیریت. چاپ 5. تهران: انتشارات ترمه.
نظرزاده زارع، محسن؛ پورکریمی، جواد؛ ابیلی، خدایار؛ ذاکرصالحی، غلامرضا. ( 1395 ). ارائه الگوی شایستگی
.25-38 .(3) اعضاء هیئت علمی در تعاملات بین المللی: یک مطالعه پدیدارشناسانه. سیاست علم و فناوری. 8
یزدانی، شهرام؛ اکبری فارمد، سمیه؛ فرج پور، آرزو. ( 1397 ). تعریف تحلیلی مفهوم صلاحیت. مجله ایرانی
.109-116 .(13) آموزش در علوم پزشکی. 18
Armstrong, M. (2006) A handbook of human resource management practice. Cambridge University Press.
Assessment Associates International. http://aai-assessment.com.
Bar-on, R. (1999). The Emotional Quotient Inventory (EQI): A measure of emotional intelligence (2nd. ed.). Toronto, Canada: Multi- Health Systems.
Bernthal, P. Colteryahn, K. Davis, P. Naughton, J. Rothwell, W. J. & Wellins, R. (2004). ASTD competency study: Mapping the future. Alexandria, VA: ASTD Press.
Botha, S. & Claassens, M. (2010). The Contribution Of The Bachelor In Management And Leadership (BML) To The Development Of Leaders At First National Bank, South Africa, The International Business & Economics Research Journal, Vol 9, Iss 10. 11-77.
166
طراحی الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه
سال سی و دوم | شماره شصت و دوم | بهار 1403
Bouchamma,Yamina. Basque, Marc. Marcotte, Caroline. (2014). School Management Competencies: Perceptions and Self-Efficacy Beliefs of School Principals. Creative Education. 5. 580-589.
Bourgault, J. Charih, M. Maltais, D. Rouillard, L. (2006). Hypotheses concerning the prevalence of competencies among government executives. according to three organizational variables. Public personnel Management. 89-119.
Boyatzis, R. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 27(1). 5-12.
Boyatzis, R. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 27(1). 5-12.
Canada Revenue Agency. (2016). Competencies. from
http://www.cra- arc.gc.ca/crrs/wrkng/ssssmnt/cmptncy menu-eng.html.
Castigan, D. R. and Dondhue L. (2009). developing the great eight competencies with leader less group discussion. journal of management education, 33(5). 596-616.
Cave E&Mc Keown, P. (1993). Managerial Effectiveness: The Identification of Need. Management Education and Development, Vol 24, No 2. 122-137.
Chansiri, W. (2010). Development of Job Competency in Civil Service Teachers under Jurisdiction of office of the Basic Education Commission, European Journal of social Science, Vol 17, No 2.
Chartered Institute Of Personnel Development (2005).
https://www.onlinestudies.com/Certificate/Human-Resource-Management.
Chen Hu, T. (2010 ). Managerial Effectiveness: The Identification of Need Management Education and Development. word Transaction on Engineering and Technology Education, 8(1). 120-123.
Cochran, G. (2009). “Developing a Competency Model for a Mth Century Extension Organization”, Ohio State University, a doctor of dissertation.
Cowan, D. (2007). Artistic undertones of humanistic leadership Education. Journal of Management Education, 31(2). 156-180.
Cripe, E. J. Mansfield, R. S. (2002). The Value-added Employee. Woburn, MA: Butterworth-Heinemann.
Dubois, D. D. Rothwell, W. J. Stern, D. J. & Kemp, L. K. (2004). Competency-based human resource management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.
Goleman, D. & Boyatzis, R. E. & Rhee, k. (1999). Clustering competence in emotional intelligence insights from the emotional competence inventory, (ECI). From the World Wide Web http:// www.eiconsortium.org.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Bantam, NewYork, NY.
Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. London: Bloomsbury Publishing.
Gonzalez, Elsa, Maria. (2004). Perceptions of selected senior administrators of institutions in mexico regarding needed administrative competencies, Unpublished Doctoral Dissertation, TexasA & Muniversity. 116-124.
Hartijasti, Yanki & Afzal, Safia. (2016). Leadership competencies of school principals: The case of urban and rural private schools in Pakistan. Polish Journal of Management Studies. 14. 71-81. 10.17512/pjms.2016.14.2.07.
Haunstein, p. (2000). Competency Modeling Approaches and strategies. csae.com/client/csae.pdf.
Hay group. (2001). The Manager Competency Model. http://www.haygroup.com.
Hitt, Dallas Hambrick. Woodruff, Dennis. Meyers, Coby V. (2018). Principal Competencies That Make a Difference: Identifying a Model for Leaders of School Turnaround. Journal of School Leadership, Vol 28, Issue 1. 56-81.
Hong-hu, Xu. and Yan-hua, Wang. (2009). Training system design for middle-level manager in coal enterprises based on post competency model. Procedia Earth and Planetary Science, 1. 1764-1771 .
Horton, S. (2000). Competency management in the British Civil Service, The international journal of Public Sector Management, Vol 13, No 4. 354-368.
Hsieh, S. Lin, J. & Lee, H. (2012). Analysis on literature review of competency. Journal of International Review Business Economic, 2(11). 25-50.
Jeffrey, L. and Brunton, M. (2010). Identifying competencies for communication practice: A needs assessment for curriculum development and selection in New Zealand, Public Relations Review, Vol 36. 202-205.
JGN consulting. (2002). Competency based training tutorial. http://home.att.net.
Katz, R. (1995). Skills of an effective administratior. Harvard Business Review, 33(1). 1-22.
Kirkpatrick, S. A. Locke, E. A. (1991). Leadership: do traits matter? Academy of Management Executive, Vol 5 No 2. 48-60
167
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
Kroon, Brigitte. (2008). A competency profile for outstanding leadership performance, Unpublished Bachelor Thesis, TilburgUniversity, P11.
Lee, Y. (2010). “Exploring high- performers required competencies”. Expert Systems with Applications, 3(37). 434-439.
Lepsinger, R. and Lucia, A. D. (1999) "Creating champions for 360 degree feedback." Training and Development. Vol 52, No 2. 49-53.
Mabhudhu, Mark. (2008). A Comparative analysis leadership and management at jwaneng diamond mine, Unpublished Master of Philosophy, StelleboschUniversity, p13.
Mansfield, R. S. (1996). Building competency models: Approaches for HR professionals. Human Resource Management, 35(1). 7-18.
Mayer, J. D. Caruso, I. J. & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27. 3-13.
Mecvoy, M. G. C. Hayton, J. P. Warnick, A. V. Mumford, T. H. Hanks, S. and Jo BLhna, M. (2005). A. Competency-based Model for Developing human Resource Professionals. 29(3). 383-402 .
Mojab, Farnaz. Zaefarian, Reza and Azizi, AbdolHadi. (2011). Applying Competency Based Approach for Entrepreneurship Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12. 436-447.
Muller, R. and Turner, R. (2010). Leadership competency profiles of successful project managers, International Journal of Project Management, Vol 28. 437-448.
Muller, R. and Turner, R. (2010). Leadership competency profiles of successful project managers, International Journal of Project Management, Vol 28. 437-448.
Munro, M. D. (2009). Correlation of emotional intelligence and instructional Leadership Behaviors. A dissertation presented in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Education in educational Leadership, University of phoenix.
National park service employees. (2000). essential competencies. http://www.nps.gov/training/npsonly/npsescom.htm.
Nelson, A. (2006). Explory A Competency Model For Distributed Learning Leaders, Capella University, a doctor of dissertation.
onetonline.org/link/summary/11-9032.00.
Patanakul, P. and Milosevic, D. (2008). A competency model for effectiveness in managing multiple projects, Journal of High Technology Management Research, Vol 18. 118-131.
Pedler, M. Burgoyne, J. & Boydell, T. (1991). The Learning Company, A strategy for sustainable development. London: McGrew-Hill.
Philpot, A & etal. (2002). leadership competency models. http://www.longwoods.com.
Rantz, A. (2017). Competencies: Report of the competencies workgroup, workforce and succession planning workgroup. New York State Governors Office of Employee Relations and the Department of Civil Service.
Raybould, M. Wilkins, H. (2005). Over-qualified and under-experienced: turning graduates into hospitality managers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol 17, No 3. 203-216.
Rothwell, W. j. & and Kazanas, H. C. (1999). Building in-house leadership and management develop-ment, programs: Their creation, management, and continuous improvement. Westport Connecticut: Quorum Books, 2000.
Rothwell, W.J. Jackson, R. D. Knight, S.C & Lindholm, J.E. (2005). Career planning and succession management: developing your organization's talent-for today and tomorrow. Santa Barbara: Greenwood Publishing Group.
Sanchez, J. C. (2011). University Training for Entrepreneurial Competencies: It's Impact on Intention of Venture Creation. International Entrepreneurship and Management Journal, 7. 239-254.
Sandwith, P. (1993). A hierarchy of management training requirements: The competency domain model. Public Personnel Management, Vol 22, No 1. 43-62
Schlemm, M. M. (1999). Managerial competence 8 Economic development: the challenges Facing Brazilian Entrepreneurial ship, international development bank workshop on SMES LANIC. institute of Latin American Studies. university of Texas, 1-16.
Schroder, H. M. (1989). Managerial Competence: The Key to Excellence-A new strategy for management development in the information age. Kendall/Hunt Publishing Company, Iowa.
Siu, V. (1998). Managing by competencies-a study on the managerial competencies of hotel middle managers in Hong Kong. International Journal of Hospitality Management, Vol 17, No 3. 253-273.
Sparrow, P. & Otaye, L. (2015). Employee Branding: From Attraction to a Core HR Strategy. White Paper. Lancaster University: Management School.
168
طراحی الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه
سال سی و دوم | شماره شصت و دوم | بهار 1403
Sparrow, P. R. Hiltrop, J. M. (1994). European Human Resource Management in Transition. Prentice-Hall, Hermel Hempstead.
Stone, B. (2001). A Competency Based Professional Development system. http://extensionlearning tamu.edu/TexasExtensionPDSystem.pdf.
Thornton, G. C. & Byham, W. C. (1982). Assessment centers and managerial performance. New York: Academic Press.
Trivellas, P. & Reklitis, P. (2014). Leadership competencies profiles and managerial effectiveness in Greece. Procedia Economics and Finance, 9. 380-390.
UNIDO (2002). Competencies. http://www.UNIDO.org.
United States Office of Personnel Management. (2002). Assessment Decision Guide. Retrieved from: http://www.opm.gov.
UVic competencies (2017). https://www.uvic.ca/hr/manager-support/performance-coaching/competency-model/index.php.
Vacola, M. Soderquist, K. Prastacos, G. (2007), "Competency management in support of organizational change", Hnternational Journal of Manpower, Vol 28, No 34. 260-275.
Volkema, J. R. (2009). Designing effective projects: Decision Options for maximizing learning and project success. journal of management education. 527-550.
Whetten, D. A. and Cameron, K. S. (1993). Developing Management Skills: Managing Conflict, Harper Collins, New York, NY.
Wickramasinghe, Vathsala and Zoyza, Nimali De. (2007). A comparative analysis of managerial competency needs across areas of functional specialization. Journal of Management Development. Vol 28, No 4. 344-360.
Yukl G. (2006). Leadership in Organization. Pearson. Prentice Hall, 6th edn.
Zwell, M. (1999). “Competencies distinguishing superior banks”, USBanker, Vol 109, No 9. 72-76.