الگوی جاری تربیت دینی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: رویکرد نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

2 دانشیار، مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 دانشیار، برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

4 دانشیار، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، صورت‌بندی الگوی نظری حاکم بر برنامة ‌درسیِ در حال اجرای تربیت دینی دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از نوع پژوهش کیفی و با روش نظریه داده بنیاد براساس رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه کارگزاران اصلی دخیل در برنامة ‌درسی تربیت دینی دانشگاه فرهنگیان شامل دانشجومعلمان، اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 18 نفر از دانشجو معلمان، 14 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و 3 نفر از مدیران گروه‌های آموزشی بودند که به شیوه هدفمند موارد مطلوب انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع آوری و در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا و رائو و پری استفاده شد. نتایج پژوهش در قالب مدل پارادیمی شامل عدم تجانس و هماهنگی در ابعاد برنامه درسی تربیت دینی دانشگاه فرهنگیان به عنوان مقوله‏ی محوری و شرایط علی (ضعف بصیرتی دانشجویان، ضعف‌های آموزشی اساتید، چالش‌های محیطی دانشگاه)، عوامل زمینه‌ای (ساختار قانونی و تصمیمات دانشگاه، گروه همسالان، خانواده و جامعه)، شرایط مداخله‌‌ای تسهیل‌گر(حمایت و بسترسازی دانشگاه در زمینه تربیت دینی، توجه به تربیت دینی در برنامه درسی مصوب و استفاده از رویکردهای سازنده گرا در دانشگاه)، شرایط مداخله‌گر محدودکننده(فرهنگ آموزش محور، نگاه قضاوت گونه به دین و ضعف تخصص اساتید در تربیت دینی)، راهبردهای پیشنهادی (رویکردهای آموزش دینی، طراحی برنامه استراتژیک در زمینه نهادینه‌سازی تربیت دینی، استفاده از سازوکارهای تشویقی، اعتدال ورزی در تربیت دینی) و پیامدهای جاری (دین دانی به‌جای دین‌داری در دانشجو معلمان) سازمان یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The current model of religious education of students of Farhangian University: the Grounded theory approach

نویسندگان [English]

  • abbas ghasemian 1
  • Hadi pourshfei 2
  • mohsen ayati 3
  • seyed mohammad kazem Alavi 4
1 PhD student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran.
2 Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Birjand University, Birjand, Iran
3 Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Birjand University, Birjand, Iran
4 Associate Professor of Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
چکیده [English]

The main goal of this research was to formulate the theoretical model that governs the current curriculum of religious education at Farhangian University. This research was conducted using a qualitative research method and the grounded theory method based on the systematic approach of Strauss and Corbin. The statistical population of this study included all the main stakeholders involved in the religious education curriculum at Farhangian University, including student teachers, professors, and managers of educational groups at Farhangian University in Khorasan Razavi Province. The sample of the present study included 18 student teachers, 14 professors at Farhangian University, and 3 managers of educational groups, who were selected using purposive sampling. The data were collected through semi-structured interviews and analyzed through three stages of open coding, axial coding, and selective coding. Lincoln and Cuba and Rao and Perry criteria were used to ensure validity and reliability. The research results were organized in a paradigmatic model including inhomogeneity and coordination in the dimensions of the religious education curriculum at Farhangian University as the central category and causal conditions (weakness of students' insight, weaknesses of professors' teaching, university environmental challenges), background factors (legal structure and decisions of the university, peer group, family, and society), facilitating intervention conditions (support and preparation of the university in the field of religious education, attention to religious education in the approved curriculum, and use of constructivist approaches in the university), limiting intervention conditions (education-oriented culture, judgmental view of religion, and weakness of professors' expertise in religious education), suggested strategies (approaches to religious education, designing a strategic plan in the field of institutionalizing religious education, use of incentive mechanisms, moderation in religious education), and current consequences (religious knowledge instead of religiosity in student teachers).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Education"
  • Student Teachers"
  • Curriculum"
  • University of Educators"
  • "
  • Grounded Data Theory"

Smiley face

قرآن کریم
آقا محمدی، جواد (1393). بررسی جایگاه تربیت دینی و مؤلفه­های آن در برنامه­ی درسی مدارس متوسطه از منظر دبیران. مجله مهندسی فرهنگی، 78، 91-107.
باقری، خسرو (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
بت شکن، رضوان، سعادتمند، زهره (1394). آسیب شناسی برنامه درسی دینی پیش دبستانی از دیدگاه متخصصان و مربیان دینی. کنفرانس بین­المللی مهندسی و علوم کاربردی. امارات: دبی.
پاک سرشت، محمد (1397). بررسی جایگاه تربیت اعتقادی در برنامه درسی دین و زندگی دوره دوم متوسطه و اسیب­شناسی آن. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 9، 49-66.
پورشافعی، هادی، غلام پور، میثم (1398). درآمدی بر حرفه­ای گرایی و توسعه حرفه­ای معلم. بیرجند: نشر چهاردرخت.
تلخابی، محمود (1396). رویکرد شناختی به تربیت دینی. دوفصلنامه فلسفه تربیت. 2(1)، 71-90.
داودی، محمد (1389). تأملی در هدف تربیت اعتقادی. تربیت اسلامی، 4(9)، 47-61.
رمضانی، فاطمه و حیدری، مسعود (1390). روش­های تربیت اجتماعی کودک براساس قرآن و نهج البلاغه. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 9(2)، 1-19.
رهنمایی، سید احمد (۱۳۹۷). نقد نظریه روان‌شناختی رشد دین گلدمن با نگرش به اصول تربیت دینی در کودکان از دیدگاه اسلام. نشریه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ۱۰ (۱)، ۴۱-۵۶. magiran.com/p1955319
زین الدینی میمند، زهرا، نادری، عزت الله، شریعتمداری، علی و سیف­نراقی، مریم (1389). ارائه الگوی راهنمای تدوین برنامه درسی براساس بررسی میزان اگاهی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان از محورهای اساسی برنامه­ریزی درسی. رهبری و مدیریت آموزشی، 14(2)، 99-128.
سبحانی نژاد، مهدی و یوز باشی، علیرضا (1389). بررسی آرا و نظرات حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامى ایران، در خصوص رسالت تربیت دینی اجتماعی دانشگاه. کنگره ملی بررسی اندیشه‌های فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی (ره).
صاحبی، سمانه و باغگلی، حسین (1397). یادگیری مبتنی بر پروژه رویکردی مؤثر در تربیت دینی. اولین کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روان شناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی- اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی: خوی.
قنبری، مهدی، نیکخواه، محمد و نیکبخت، بهاره (1396). آسیب­شناسی کاروزی دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه آمیخته. نظریه و عمل، 5(10)، 33-64.
محبی، علی، کریمی خویگانی، روح‌الله. (1392). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تربیت دینی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی. فصلنامه علمی، بصیرت و تربیت اسلامی، 10(27)، 65-77.
محسن­پور، محدثه (1390). ارزیابی داده­های کیفی. مجله کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 16(3 و 4)، 50-55.
مشایخی­راد، شهاب الدین (1385). تعلیم و تربیت دینی. مجموعه مقالات، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم.
 
Adriana, D. M. (2014). Influences of religious education on the formation moral consciousness of students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 149, 518 – 523.
Alsubaie, M.A. (2016). Curriculum Development: Teacher Involvement in Curriculum Development. Journal of Education and Practice, 7(9), 105-107.
Balyer, A., & Özcan, K. (2014). Choosing Teaching Profession as a Career: Students' Reasons. International Education Studies, 7(5), 104-115.
Gholampour, M., Pourshafaei, H. & Ghasemian, A.(2019). Considering the Role of Culture and Organizational Voices on Teachers’ Professional Ethics. International Journal of Ethics & Society (IJES),2(1), 1-9.
Harris, D. N., & Tim R. Sass. (2011) . Teacher Training, Teacher Quality and Student Achievement. Journal of Public Economics, 95 (Aug.), 798–812.
Kay, W K., and Hans-Georg Z. (2006). A nine country survey of youth in Europe: Selected findings and issues. British Journal of Religious Education. 2(28), 119–29.
Lew, l.y. (2013). National Science Education standards and preservice programs in the USA. Journal  of Curriculum studies (J.C.S), Vol.7 (27), 21-44.
MAXWELL, B.(2017). Codes of Professional Conduct and Ethics Education for Future Teachers. Philosophical Inquiry in Education, 24 (4), 323-347.
Robbins, M, and Leslie J. F. (2010). The teenage religion and values survey in England and Wales: An overview. British Journal of Religious Education 32: 307–20.
Smith, Ch, and Melinda Lundquist D. (2005). Soul searching: The religious and spiritual lives of American teenagers. New York, NY: Oxford University Press.
Thagard, P. (2006). Hot thought: mechanisms and applications of emotional cognition. London: The MIT Press.
Andreassen, B. O. (2019). ‘Knowledge about religions’ and analytical skills in religious education: reflections from a Norwegian context. CEPS journal, 9(4), 73-90. 
Assa’idi, S.A. (2021). Religious Education Curriculum in Indonesian Islamic University in the Digital  Age:Incepting Thematic Alquran of Fadlur Rahman, Journal of Social Studies Education Research, 12 (3), 294- 311.
Bengt-Ove, A. (2019) .‘Knowledge about religions’ and analytical skills in religious education: reflections from a Norwegian context – In, CEPS Journal; 9 (4), 73-90.
 
.